Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Snart 18, og skal kjøpe første bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjen så vil jo lavmotoriserte biler generelt ha mindre problemer enn høymotoriserte. Mye mer krefter i sving, større stempler, mer vippetøy og ofte større ventiler. I tillegg har du jo da mer elektronikk som skal passe på dette. Turboer er jo heller ikke den mest stabile delen i en ladeluftsmotor.

 

En selvaspirerende rekkefirer er det jo generelt lite problemer med.

Lenke til kommentar
Dropp audi, da får du en bil som står mer på verksted en utafor huset ditt. MYE problemer med elektronikken på disse bilene.

 

Det er jo bare shiitprat. På VW/Audi '97 til '02 har det vært noe feil på A4/A6 og passat med dårlige rele ++. Jeg måtte bytte et på min, men det kostet 130,- samme modeller kan også ha problemer med forstillingen, men de fleste har fått byttet dette og er helt i orden. så mot rustproblemer på mærsje og saab, eller motorproblemer på toyota avensis så er jo ikke dette ille.

 

Audi A2 f.eks. var den mest driftsikre bilen i sin klasse for et par år siden. Audi A3 har alltid ligget langt oppe. Audi A4 og A6 lå langt oppe på svenske eu kontroll listen og "tauelisten". franske biler, opel og volvo lå generelt langt nede.

 

Om du kjøper en Audi Quattro '87 eller senere så har du en bil som varer. gode drivverk, galvanisert og utenom 2,5TDi'en, gode motorer.

 

Ellers haaker, hører gjerne hva man skal kjøpe for å ikke ha noen problemer. :-)

Lenke til kommentar
Dropp audi, da får du en bil som står mer på verksted en utafor huset ditt. MYE problemer med elektronikken på disse bilene.

 

Ellers haaker, hører gjerne hva man skal kjøpe for å ikke ha noen problemer. :-)

 

Skikkelig BMW med seksermotor! Elsk.

 

Joda, motoren holder den... synd at biler i årsklassen rundt 60000,- ruster en god del og er langt ifra feilfrie. :-)

Lenke til kommentar
Dropp audi, da får du en bil som står mer på verksted en utafor huset ditt. MYE problemer med elektronikken på disse bilene.

 

Ellers haaker, hører gjerne hva man skal kjøpe for å ikke ha noen problemer. :-)

 

Skikkelig BMW med seksermotor! Elsk.

 

Joda, motoren holder den... synd at biler i årsklassen rundt 60000,- ruster en god del og er langt ifra feilfrie. :-)

 

Ja, skal du ha en strøken E36 nå, må man en del høyere. E30 har jo rukket å bygge seg opp til relativt latterlige priser, mens E46 fortsatt er litt dyr til en førstebil å være.

Lenke til kommentar
Ja, skal du ha en strøken E36 nå, må man en del høyere. E30 har jo rukket å bygge seg opp til relativt latterlige priser, mens E46 fortsatt er litt dyr til en førstebil å være.

 

Forsikringen er vel heller ikke den billigste på disse rekkesekserne. Det er ofte den største utfordringen uten bonus. forsikringen koster 20% av bilens verdi pr år... Jeg betaler nå flere tusen mindre i forsikring på 2 ok motoriserte biler, hus, innbo, reise og personforsikring pr år en jeg betalte for min første bil.

 

Til trådstarter. Om du ev. har fast inntekt ville jeg kanskje vurdert en ny bil også. Kjøp f.eks. en Kia Cee'd 1,6 diesel, så har du en bil med 7 års garanti, billig i drift, trolig hyggelig forsikring og den eneste utgiften du da har utenom de faste er et par servicer på denne tiden. Kanskje en kjedelig bil, men du slipper iallefall masse overaskelser. Gamle biler kan bli dyre, om du ikke er god til å mekke sjøl. og du sparer nok også 30-70% i drivstoffutgifter mot en bmw 6'er. og en 3-400% mot en 5,7liters volvo. :-p

Endret av tdipower
Lenke til kommentar

Om det er drivstoffutgifter og forsikring han skal gå etter så er det like så greit å kjøpe Ford Fiesta, Mitsubishi Colt e.l.

 

Men nå vil en 18-åring gjerne ha litt andre biler ofte...

 

Bare kapitalkostnaden på en ny bil er stor. Så kommer verditap. Skal si deg at du kan bruke _mye_ bensin før du tar igjen det.

Lenke til kommentar
Ja, skal du ha en strøken E36 nå, må man en del høyere. E30 har jo rukket å bygge seg opp til relativt latterlige priser, mens E46 fortsatt er litt dyr til en førstebil å være.

 

Sniip.

 

Skal du ha skikkelig motor, må du jo bare ta høyde for forsikringen.

 

På min forrige E36 325i, betalte jeg 12.000kr i året som totalkunde. Dyrt, ja, men herregud så kjekk den bilen var.

 

Nå blir det derimot E36 Coupe, og ikke med mindre motor :cool:

Lenke til kommentar

Til trådstarter. Om du ev. har fast inntekt ville jeg kanskje vurdert en ny bil også. Kjøp f.eks. en Kia Cee'd 1,6 diesel, så har du en bil med 7 års garanti, billig i drift, trolig hyggelig forsikring og den eneste utgiften du da har utenom de faste er et par servicer på denne tiden. Kanskje en kjedelig bil, men du slipper iallefall masse overaskelser. Gamle biler kan bli dyre, om du ikke er god til å mekke sjøl. og du sparer nok også 30-70% i drivstoffutgifter mot en bmw 6'er. og en 3-400% mot en 5,7liters volvo. :-p

 

 

Tja, får fast intekkt f.o.m begynnelsen av sommeren.. så er litt lenge å vente :p

Men har faktisk vurdert å kjøpe en helt ny bil, pga at det sikkert vil koste mindre å eie en ny bil iforhold til en 10-15 år gammel bil.. men siden jeg ikke er 18 år enda, må jeg vel ha tillatelse fra foreldrene mine eller?

Endret av Superalex1
Lenke til kommentar

Hmmm... Trodde virkelig jeg hadde funnet drømme bilen nå... Audi A4 Qatro 2,6 :cool:

Ganske billig også.. men så skulle jeg sjekke hva jeg måtte betale i forskring, og da ble drømmen knust! 20368,- på ett år!! ( del kasko)

Så det kan virke som om jeg kanskje må justere ned "innkjøps" budsjettet mitt med 10-15K, for å ha råd til bil, lappen og forsikring.. :hrm:

Lenke til kommentar
Hmmm... Trodde virkelig jeg hadde funnet drømme bilen nå... Audi A4 Qatro 2,6 :cool:

Ganske billig også.. men så skulle jeg sjekke hva jeg måtte betale i forskring, og da ble drømmen knust! 20368,- på ett år!! ( del kasko)

Så det kan virke som om jeg kanskje må justere ned "innkjøps" budsjettet mitt med 10-15K, for å ha råd til bil, lappen og forsikring.. :hrm:

 

Sjekket hva det koster å forsikre bilen på foreldrene dine? Hvis det er ett alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...