Gå til innhold

Hva er forskjellen på "grønt" og "brunt" øl?

Anbefalte innlegg

Da jeg ikke akkurat er noen dreven øl-drikker (har tidligere gått mest i sprit, likør og vin), så har jeg følgende spørsmål:

1. Hva er den konkrete forskjellen på "grønt" og "brunt" øl ingrediensmessig?

Jeg har funnet ut at jeg liker best "grønne" øl som Carlsberg, Heineken og Tuborg.

2. Er absolutt alle øltyper som tappes i grønne flasker - og alle som tappes i brune flasker -laget "etter samme lest", eller finnes det unntak?

3. Er det kun øl i brune flasker som kalles "pils"/"pilsnerøl" ?

4. Er det noen ingrediensforskjell på juleøl klasse 2 og juleøl klasse 3, eller er det kun alkoholprosenten som skiller?

5. Er juleøl kun basert på "brunt" øl, eller finnes det juleøl som er basert på "grønt" øl?

6. Er alt alkoholfritt øl basert på "brun" standard?

Endret av toretang5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke noe som heter grønt og brunt øl?

Er vel heller lyst og mørkt øl.

Lyst øl har liten bitterhet og lite avfallsstoffer mørkt øl har det motsatte.

Hvordan denne forskjellen oppstår er jeg ikke sikker på, men det kan nok ha noe med gjæringstiden og silingen av det ferdige produktet.

Mulig at det blir lysere hvis du har mindre hummle/malt og mer sukker i også, men jeg er ikke helt sikker

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Lyst øl har liten bitterhet og lite avfallsstoffer mørkt øl har det motsatte.

Hvordan denne forskjellen oppstår er jeg ikke sikker på, men det kan nok ha noe med gjæringstiden og silingen av det ferdige produktet.

Mulig at det blir lysere hvis du har mindre hummle/malt og mer sukker i også, men jeg er ikke helt sikker

Fargen på ølet avhenger av malten man bruker. Teoretisk er det ingenting i veien for å lage en mørk pilsner, for eksempel. Sedimentene (avfallsstoffene) finnes ikke i pilsner fordi slike øl blir filtrert. Mange vil nok hevde at mye smak forsvinner i denne prosessen, men det er en annen sak.

Når det gjelder trådstarters spørsmål, om forskjellen på øl i grønne flasker og øl i brune flasker, tror jeg ikke det er noen sammenheng. Sannsynligvis er det bare regionalt betinget. Både Carlsberg og Tuborg er for eksempel fra Danmark, mens Grolsch og Heineken er nederlandske. Det avgjørende er ikke hvilken farge flasken har, men at den er mørk og ikke lys. Lyse flasker er ikke ideelt for øl.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Da jeg ikke akkurat er noen dreven øl-drikker (har tidligere gått mest i sprit, likør og vin), så har jeg følgende spørsmål:

1. Hva er den konkrete forskjellen på "grønt" og "brunt" øl ingrediensmessig?

Jeg har funnet ut at jeg liker best "grønne" øl som Carlsberg, Heineken og Tuborg.

2. Er absolutt alle øltyper som tappes i grønne flasker - og alle som tappes i brune flasker -laget "etter samme lest", eller finnes det unntak?

3. Er det kun øl i brune flasker som kalles "pils"/"pilsnerøl" ?

4. Er det noen ingrediensforskjell på juleøl klasse 2 og juleøl klasse 3, eller er det kun alkoholprosenten som skiller?

5. Er juleøl kun basert på "brunt" øl, eller finnes det juleøl som er basert på "grønt" øl?

6. Er alt alkoholfritt øl basert på "brun" standard?

Det er helt klart en forskjell på brunt og grønt øl. Det kommer av temperaturen ølet blir brygget på. Hvis det blir brygget på en temeratur på mere enn 65 grader så blir ølet brunt, men derimot hvis det blir brygget på rundt 17 grader så blir det grønt. Alt som blir brygget utenom disse temperaturene blir blankt øl.

Det eneste untaket til dette er mewcastle brown ale som de har tilsatt masse "konditor farge" for og komme seg ut av sin oprinnelige kategori.

Når det kommer til forskjellen på klasse 2 og 3 så er det en veldig viktig forskjell. I klasse 3 har man tilsatt sån ca 15% barnåler.

Du kan og finne pilsnerøl på blanke flasker og det øllet er bestandig av en høyere kvalitet og står seg ekstremt mye bedre om det står i sterkt sollys.

Juleøl på flasker er kun basert på brunt øl. Så lenge det ikke kommer i bokser. Da er det basert på grønt øl.

Alkoholfritt øl er basert på grønt øl, men det må stå og lagres så lenge at det begynner og råtne litt slik at det blir brunt øl av det. Det bryggeriene selvsagt ikke forteller noen er at dette er svært skadelig og absolutt ikke bør konsumeres.

Jeg håper dette oppklarer en del av det du lurer på.

Lenke til kommentar
Mere humle.

Mindre malt.

Mere mais.

Skyte spurv med kanoner ?

Mengden malt og humle er stort sett den samme uavhengig av øltype, selv om typene varierer. En generell regel for humle er at man bruker humle med lavere bitterhet til pilsnerbrygging. Urquell bruker for eksempel Saaz-humle, med en alfasyre på 2-5 %. Til en IPA bruker man gjerne en humletype med alfasyre på 7-8 % eller mer.

Når det gjelder det andre innlegget ditt, er det selvsagt bare oppspinn fra ende til annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...