Gå til innhold

Trenger tips til spill som er vanskelige av "rett" grunn

Anbefalte innlegg

De aller fleste spillene jeg har spilt de siste årene har enten vært altfor enkle eller vanskelig av "feil" grunn. Er de for enkle går jeg fort lei. Er de for vanskelige av feil grunn blir jeg bare sittende fast uten sjanse til å komme videre, og går logisk nok lei etterhvert.

Det jeg mener med "feil" grunn er egentlig mye rart. En vanlig ting er at kontrollene er helt håpløse. Mega Man 9 på WiiWare er et meget godt eksempel på det. Spillet er svært vanskelig, men stort sett fordi jeg aldri føler jeg har kontroll på Mega Man. Hopp, land på en plattform, skli et godt stykke og ramle utfor uten sjanse til å redde seg selv. Fiende står ved siden av meg, men jeg kan enten skyte rett bortover, rett oppover eller på skrå. Da er det ikke vanskelig å stille seg mellom skuddene, og jeg har ikke sjanse.

Dårlig design er en annen grunn. Jeg spiller en del Midnight Club: LA, men det er altfor mye trafikk for meg. Jeg kan lede et løp, kjøre rundt en sving og plutselig se tyve, tretti biler komme rett mot meg. Kjipt, for å si det mildt. Eller Gears of War 2, der jeg satte meg helt fast fordi jeg måtte kaste en rekke granater ned i munnen på en boss. Det er vanskelig nok å treffe som det er, og den beveger seg hele tiden.

Listen er ganske lang, men jeg tror dere skjønner poenget. Jeg vil ha spill som er vanskelig fordi selve spillet er vanskelig, ikke fordi det er dårlig design, dårlig AI, dårlige kontroller og så videre. Selv om jeg nevnte GoW2 er det et bra eksempel på hvordan det skal gjøres. Jeg døde stadig, men sjelden mer enn to, tre ganger i et område. Det gjorde at jeg hele tiden hadde en utfordring og visste jeg kunne bli drept når som helst, men jeg klarte hele tiden å slite meg litt videre. Det samme gjelder det første Warcraft-spillet. Det var vanskelig nok, men jeg trengte aldri å starte et oppdrag mer enn fire, fem ganger før jeg klarte det. Det gav meg en skikkelig utfordring, men ble aldri frustrerende.

Noen som har et tips? Samme hvilken sjanger, så lenge det ikke er turbasert strategi. Jeg trenger action, men det er ikke nøye om det ser så bra ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt en del om Ninja Gaiden, og det virker ganske interessant. Men er det vanskelig uten at man føler man har mistet kontrollen? Jeg er avhengig av å ha 100% kontroll hele tiden. Har prøvd det første Devil May Cry, men gikk lei etter en stund (muligens fordi jeg spilte gjennom et mer eller mindre identisk Castlevania-spill en liten stund tidligere, så det ble for likt.) ;) Har vurdert det fjerde, men er det vits å hoppe på serien så sent?

Lenke til kommentar
Det er ikke kontrollen sin feil om du dør på Ninja Gaiden. Det er vanligvis din egen inkompetanse.

Takker, da blir det nok Ninja Gaiden snart. :)

Jeg har prøvd noen nettspill, men det er ikke noe for meg. Riktignok har alle samme forutsetningene i teorien, men i praksis blir det noe helt annet. Noen spiller veldig mye og fokuserer på å bli best, mens andre (som meg) liker å spille fordi vi vil ha det moro. Dessuten er det ikke noe egentlig mål i slike spill, så det blir for meningsløst for min del. Det er moro på LAN, men ikke via nettet når man ikke kan høre at motstandaren blir forbannet av å tape. :p

Lenke til kommentar

Den japanske Touhou-serien. Her er spillene vanskelige nok på "Easy", og om du kjører "Lunatic" er du inne for en utfordring til de grader. Tar bare en halvtime å fullføre, men å faktisk klare å fullføre dem er en helt annen sak. Var med temmelig liten margin jeg klarte nr.6 i serien (Embodiment of Scarlet Devil) på Normal.

Greia fungerer slik: Du spiller som en tenåringsjente som skal skyte ned andre tenåringsjentemonstre som skyter villt mange magiske kuler mot deg av gangen som du må styre unna. Alt fungerer i top-down 2D med 3D-bakgrunn. Faktisk så kan de virke ganske skremmende i starten....atpåtil er musikken ganske bra....

Her finner du alt om serien:

http://www.touhou.wikia.org

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...