Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

18 ibux på en dag, farlig?

Gjest reddemeg

Anbefalte innlegg

Gjest reddemeg

Hallo.

For tre dager siden tok jeg tilsammen 18 ibux fordelt på 24 timer pga sterke tannsmerter(tre tenner som var totalt oppråtnet og forjævlig), men fant det ikkeut før etterpå. Trodde ikke jeg hadde tatt så mange..... Dagen etterpå fikk jeg tannlegetime og resept på paralgin forte etterpå som jeg skulle ta tre om dagen.

Vil dette bli farlig for meg? Er jeg i fare om å om noen dager kanskje få forgiftning pga den ene dagen med en så stor dose? Jeg forstår farene ved dette, men jeg var rett og slett ikke klar over at jeg hadde tatt så mange...:( jeg sitter her livredd for livet nå, og legevakten var ikke å få tak i. og vil det bli større fare for meg å få leversvikt pga den dosen med ibux?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan være uheldig å få hjertestans, og 18 er langt over grensa. Dette kan du få varige og farlige konsekvenser av, men tviler på at du vil få det nå. Men man vet aldri.

Les litt mer her.

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag...?act=readDebate

Uansett tror jeg du har vært heldig og du vil ikke få noen konsekvenser. Men dæven så heldig du var. Håper du ikke er et troll. Eller, for din egen skyld, håper jeg det ;)

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar

Hørte et sted at kroppen ikke tar imot mere enn 1000mg så mere enn 2x500 er ingen vits å dytte i seg.

Vanlig ibux er vel 400 eller 500mg.

Store mengder sånne tabletter kan ta rotta på levra di, den får rett og slett for mye å jobbe med.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nei det var visst nyrene:

Ibuprofen (ibux bl.a.) er et ikkesteroid antiinflammatorisk middel (NSAID)

Siden NSAIDs hemmer dannelsen av prostaglandiner som beskytter mageslimhinnen, er det økt risiko for blødning i magesekken. Sammen med fare for utvikling av akutt nyresvikt er dette den mest fryktede bivirkningen, med en ikke ubetydelig fare for dødelig utfall.

Lenke til kommentar

Ja.

Som alle NSAIDs virker ibuprofen ved å hemme prostaglandinsyntesen. Absorpsjonen er rask, og maksimalkonsentrasjon oppnås etter 0,5-2 timer. Halveringstiden er ca 2 timer. Dosen er avhengig av hvilken tilstand som behandles, for å være sikker på å oppnå betennelsesdempende effekt kreves doser på over 2400 mg per døgn. Ved lettere smertetilstander og menstruasjonssmerter vil de fleste klare seg med 600-1200 mg per døgn fordelt på 3-4 doser.

Lenke til kommentar

Ville jeg merket symptomer på det allerede da? Jeg ringte legevakten, men hun sa det gikk bra så lenge jeg ikke hadde vondt i magen. men jeg er jo sliten, og har vondt på siden av ryggen.... der nyrene ligger. -.-

Ville jeg merket det tidligere? Jeg har normal urinproduksjon da. (måtte jo si det..) Og smaker ikke metall av munnen min, og har ingen andre symptomer annet enn smerter midt i ryggen på en side.

Lenke til kommentar

Hm, jeg sjekket opp giftig sopp isted, da sto det at symptom på nyresvikt er at urinproduksjon stopper gradvis eller helt opp innen få dager. Når du blir forgiftet av sopp som er giftig for nyrene, kan det gå opptil 30 dager før det slår helt ut.

Lenke til kommentar

Sakset ifra felleskatalogen.no

Ibuprofen
Toksisitet: Barn: 100-150 mg/kg ga lette og 300-400 mg/kg ga moderate til alvorlige forgiftninger. Voksne: 3 g ga lette symptomer. >8-10 g vurder sykehusinnleggelse. >20 g har gitt meget alvorlige forgiftninger. >6 g vurder oppfølging av nyrefunksjonen (spesielt ved risikofaktorer).

Lenke til kommentar
Gjest Guest_mm_*

okei. Men vil de paralgin fortene jeg tok dagen etterpå være en risikofaktor da? Eller er det greit? Med tanke på at paralgin setter sine spor på leveren, men ibux gjør ikke det.

Lenke til kommentar

Hvor sterke pillere var det?

De vanlige 200mg, eller sterkere saker?

Regner med at det var 200mg, og du fikk da i deg 3,6g ibuprofen.

Du er da under den kritiske grensen, men for all del, ikke gjør slike stunt på egenhånd igjen...

Dersom det var 400mg tabletter, har du fått i deg tilstrekkelig til at du kan ha fått skade (7,2g).

Er det 600mg tabletter (disse fås vel kun på resept), har du bæsja på leggen, med 10,8g innabords. Det kan selvsagt holde å vaske leggen, men jeg ville likefult ha oppsøkt lege.

Kombinasjonen med paracetamol og ibuprofen, og også kodein, er ikke noe å bli engstelig for.

Lenke til kommentar

Har ihvertfall hørt at Paracetamol ødelegger leveren ved overdreven bruk over tid.

Ser at noen hevder det er hjertefarlig å være en stødig Ibux-bruker også:

Ibux kan være farlig

(Bak undersøkelsen står NTNU og Radiumhospitalet)

Smertestillende i ny og ne er sannsynligvis helt ufarlig, beroliger Jon Sudbø.

Artikkelen i sin helhet:

Nyheten om at Ibux kan være farlig har gått verden rundt. Bak undersøkelsen står NTNU og Radiumhospitalet.

ESPEN LEIRSET 41 30 67 08 [email protected]

Publisert: 03.05.2005 kl. 06:45

Endret: 03.05.2005 kl. 07:31

- Det er sjelden jeg ser så direkte konsekvenser av forskningen, sier professor Asle Sudbø ved NTNU.

Nyheten om at lang tids bruk av smertestillende tabletter kan føre til hjerte- og karsykdommer rystet både USA og Europa denne måneden.

Høyere dødelighet

Resultatene viste at personer som hadde høy bruk av blant annet Ibux hadde opptil tre ganger så stor risiko for å dø av hjerte- og karsykdommer som pasienter som ikke brukte preparatet. Også andre smertestillere (NSAIDS) ga økt fare for å dø av hjerte- og karsykdom. Resultatene overrasket forskere fra hele verden da de ble lagt fram på en konferanse i USA forrige uke. Forskningen har ført til at amerikanske myndigheter nå vil stemple advarsler på flere av preparatene, som selges reseptfritt.

Resultatene stammer fra det norske kreftregisteret. Den statistiske analysen er utarbeidet av Asle Sudbø ved institutt for fysikk ved NTNU, mens forskningen ledes fra Radiumhospitalet.

Trippelsjekket

- Disse resultatene griper direkte inn i folks hverdag, og det var en aha-opplevelse da jeg så hvordan legekollegene reagerte, påpeker Asle Sudbø.

- Jeg måtte trippelsjekke dataene fordi jeg ikke kunne tro det stemte. Men de holder vann, kommenterer overlege Jon Sudbø ved Radiumhospitalet til Adresseavisen.

Han er leder for studien som ble presentert under en konferanse hos den amerikanske foreningen for kreftforskere forrige uke.

- Mange av disse dødsfallene kunne ha vært unngått hvis vi undersøkte pasientene for hjerte- og karsykdommer. Men ingen tenkte på det, fordi risikoen ikke var kjent, påpeker han.

Farligst for kronikere

Pasienter med kroniske lidelser har størst grunn til å lytte til de nye forskningsresultatene.

- Dataene vi presenterer tyder på at man bør være forsiktig med bruk av slike preparater. Man bør tenke seg om før man bruker medikamentene over lang tid. Smertestillende i ny og ne er sannsynligvis helt ufarlig, beroliger Jon Sudbø.

Sudbø forklarer at effektene oppstår fordi de smertestillende medisinene hemmer en betennelsesreaksjon som sannsynligvis bidrar til kreftutvikling. Samtidig innebærer dette en ubalanse i kroppen mellom stoffer som forebygger og stoffer som hindrer utvikling av blodpropper.

Forskningen er et resultat av at Jon Sudbø fikk nesten 70 millioner kroner til et forskningsprosjekt fra det amerikanske National Cancer Institute. Det er uhyre sjelden amerikanske myndigheter gir så store forskningsmidler til utenlandske fagmiljøer.

Populær. I høst fikk NTNU-professor Asle Sudbø hovedoppslag i Nature etter en hydrogenoppdagelse. Hjertefarlig. NTNU-professor Asle Sudbøs forskning har vist at vanlige medisiner som Ibux og Ibumentin kan gi hjerteproblemer. Pinex og Paracet er derimot ikke på listen. Men litt smertestillende i ny og ne er sannsynligvis helt ufarlig, beroliger Jon Sudbø.

EDIT: Skulle lest tråden. Ser noen kom meg i forkjøpet. Håper dere som bruker slikt jevnlig unngår leverskader og hjertesykdommer

Endret av G
Lenke til kommentar

Paracetimol(fra felleskatalogen.no)

Forsiktighetsregler: Ved redusert tilgang på karbohydrat og høyverdig protein er sikkerhetsmarginen for toksiske leverreaksjoner mindre enn ved normal ernæringstilstand. Vedvarende bruk av maks. doser, spesielt hos pasienter med svekket ernæringstilstand pga. alkoholmisbruk, anoreksi eller feilernæring, medfører økt risiko for leverpåvirkning. Behandling av febertilstander hos barn bør av samme årsak helst være kortvarig. Risiko for nyreskader ved langvarig bruk er ikke utelukket. Forsiktighet bør utvises ved lever- og nyreskade. Ved langtidsbruk (>3 måneder) av analgetika, med inntak annenhver dag eller oftere, kan hodepine utvikles eller forverres. Hodepine utløst av overforbruk av analgetika bør ikke behandles med doseøkning. I slike tilfeller bør bruken seponeres i samråd med lege. 

Toksisitet: Barn ≤6 år: <200 mg/kg forventes ingen eller lette symptomer. Voksne og barn >6 år: <150 mg/kg forventes ingen eller lette symptomer (inntil 12 g, som alltid er toksisk). Ved doser over dette, til sykehus (gjelder barn og voksne). Risikofaktorer er underernæring, dehydrering, medisinering med enkelte enzyminduserende legemidler og ev. kronisk høyt alkoholforbruk. Subakutt og terapeutisk overdosering kan gi forgiftning.

Klinikk: Kvalme, brekninger og magesmerter i løpet av det første døgnet. Pasienten kan også være uten symptomer. Innen 1,5 døgn starter vanligvis tegn på leverskade: Smerter i øvre mageregion, økning i ALAT/ASAT, INR og bilirubin (lett forhøyet INR forekommer uten tegn til levernekrose). Innen 3-4 døgn utvikling av maks. levertoksisitet: Leverkoma, koagulasjonsforstyrrelser og hypoglykemi. Akutt nyresvikt kan forekomme.

Behandling: Ventrikkeltømming og kull hvis indisert. Ved akutt overdose mål serumkonsentrasjonen 4 timer etter inntaket, eller så snart som mulig etter dette. Vurder indikasjon for antidot ut fra anamnese, S-paracetamol og klinikk. Gi acetylcystein ved sannsynlig inntak av toksisk dose. Behandlingen kan ev. avsluttes ved indikasjon, eks. lav S-paracetamol. Følg leververdier og ev. nyrefunksjon. Symptomatisk behandling. Levertransplantasjon kan bli aktuelt. Kontakt Giftinformasjonen ved behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...