Beritaron Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Min søster kjøpte en Mac for 3 år siden, denne har hatt et par sprekker i dekselet ved tastaturet som har kommet ved normal bruk. Den har tidlgiere vært inne til reperasjon for samme problem tidligere. Hun kjøpte garanti for 3 år. Det jeg lurer på er følgende: Hvor lenge varer reklamasjonsretten på slike produkter, og vil man kunne benytte reklamasjonrett i slike tilfeller? Om man har benyttet garantien på dette tidligere, vil garantien utvide seg til ytterligere 3 år om det gjelder det samme problemet? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Om man har benyttet garantien på dette tidligere, vil garantien utvide seg til ytterligere 3 år om det gjelder det samme problemet? I forhold til forbrukerkjøpsloven så er det ny reklamasjonstid på 5 år på deler som er blitt byttet eller forsøkt rettet på ved tidligere service. Helt villt. Jeg vet. Men dette har jeg tidligere tapt diskusjon på her på forumet tidligere, så det husker jeg. Lenke til kommentar
morgster Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Om man har benyttet garantien på dette tidligere, vil garantien utvide seg til ytterligere 3 år om det gjelder det samme problemet? I forhold til forbrukerkjøpsloven så er det ny reklamasjonstid på 5 år på deler som er blitt byttet eller forsøkt rettet på ved tidligere service. Helt villt. Jeg vet. Men dette har jeg tidligere tapt diskusjon på her på forumet tidligere, så det husker jeg. Hvor i forbrukerkjøpsloven står dette? Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Er det noen her som vet hva som gjelder i dette tilfellet? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Fra forarbeidene til kjøpsloven (Ot.prp. nr. 80 (1986-1987) s. 81)Forbrukerrådet har ellers etterlyst en avklaring av reklamasjonsfristens betydning ved krav om omlevering. Departementet legger til grunn at det etter omlevering løper en ny frist på to år fra overtakelsen av den nye tingen. Tilsvarende må gjelde ved utskifting av vesentlige komponenter. Forbrukerkjøpsloven sier at hvis en ting er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år så er det 5 år som gjelder. Se ellers denne tråden der jeg ble grise-eid på akkurat dette temaet; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1123167&st=0 Lenke til kommentar
darket Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Jeg mener du har krav på nytt deksel. Et deksel er ment for å vare minst 5 år. Virker veldig ulogisk at et deksel som skal beskytte interne komponenter skal vare 2 år liksom... Bare å reklamere på det.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Om man har benyttet garantien på dette tidligere, vil garantien utvide seg til ytterligere 3 år om det gjelder det samme problemet? Garantien dekker det Apple sier den skal dekke, der må hun lese garantivilkårene. Reklamasjonsretten som ligger i bunn som minstekrav 'fornyes' derimot slik Flodec sier ovenfor. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Reklamasjonsrett er noe som gir deg rettigheter etter norsk lov. En garanti kan kun kalles garanti om den gir deg rettigheter og eller fordeler utover norsk reklamasjonsrett. Som sagt tidligere, ting som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, har 5 års reklamasjonsrett. Derfor vil jeg mene at du kan iallefall reklamere på dette så lenge det blir slik ved normalbruk iallefall til maskinen er 5 år. Om det gjelder 5 nye år på byttede deler vet jeg faktisk ikke. Appel har vel slitt med sprekker her og der synes jeg på diverse produkter gjennom tidene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå