Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg lavt stoffskifte?

Gjest Jente27

Anbefalte innlegg

Gjest Jente27

Etter masse googling tror jeg det er det jeg har.

Jeg våkner nesten hver natt, sånn i 3-4 tiden av at jeg skjelver (hele kroppen rister), jeg fryser samtidig som jeg svetter (svetter sykt mye, er gjennomvåt). Uavhengig av temperaturen i rommet.

Jeg svetter ganske mye gjennom dagen, og uansett hva jeg gjør (mer klær, mindre klær, kald luft, varm luft) så hjelper det ikke. Huden min er knusktørr, og hvis jeg smører meg inn med noe får jeg store utslett.

Jeg har også ekstreme magsmerter hver dag, kjennes ut som om noen vrir rundt på magesekken min. Hvis jeg spiser snop så får jeg diare.

Jeg sover mye, 9-10 timer om natten, og kanskje en time på ettermiddagen. Er allikevel kjempetrøtt hele dagen

Er det noen som kjenner seg igjen i dette? Jeg tenker og det kan være diabetes.

Jeg er kvinne, 27 år. Jeg går på p-sprøyte, det er mulig at det er noe hormoforstyrrelser grunnet dette og. Har ikke vært hos lege ennå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Jente27

Grunnen til at jeg ikke har vært hos lege er mange. For det første er legen min ganske sær, hun snakker så høyt at alle på venteværelset hører hva som blir sagt, og jeg liker ikke tanken på at folk skal se og ta på meg. Og hvis det skulle vise seg at jeg er syk, så er jeg redd for at jeg mister jobben.

Jeg har hatt disse symtomene i rundt 1 år nå, og har liksom lært meg å leve med det, selv om det går ut over livskvaliteten min betraktelig.

Jeg får undersøke litt mer, kanskje jeg kan ta noen ekstra vitaminer. Hvis ikke det blir bedre får jeg ringe legen. Men du som hadde tatt denne testen, var det var en blodprøve? Tok det lang tid før du fikk svar?

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ikke har vært hos lege er mange. For det første er legen min ganske sær, hun snakker så høyt at alle på venteværelset hører hva som blir sagt, og jeg liker ikke tanken på at folk skal se og ta på meg. Og hvis det skulle vise seg at jeg er syk, så er jeg redd for at jeg mister jobben.

De mister ikke jobben din ved å være syk.

Jeg har hatt disse symtomene i rundt 1 år nå, og har liksom lært meg å leve med det, selv om det går ut over livskvaliteten min betraktelig.

Når startet disse "symptomene"? De skrev at de mistenker P+sprøyten, startet de etter De begynte med sprøyten?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest Jente27

Nei, har gått på p-sprøyte siden jeg var 20 år, men det kan allikevel være en bivirkning tenker jeg siden den kødder med hormonene dine.

Hvis arbeidsgiver finner ut at du er syk, og du ikke er fast ansatt, så kan du nok risikere at du ikke får fortsette. Den risikoen vil ikke jeg ta, komme inn i NAV-helvete og ikke få penger på mange mnd

Lenke til kommentar

Prøven som skal gi deg svar på om du har lavtstoffskifte er en blodprøve, eller rettere sagt to. Først må du ta en blodprøve, for deretter å ta en ny senere. Tiden mellom prøvene tror jeg varierer fra lege til lege, har hørt om noen som venta noen få uker, mens andre har måtte vente i 4 mnd.

Så hvis det skulle vise seg at du har lavt stoffskifte, må du gå på medisiner livet ut, det nytter fint lite med multivitaminer og den slags mot lavtstoffskifte.

Hvis du er så missfornøyd med legen din, så kan du alltids bytte vet du på NAV ;)

Lenke til kommentar
Nei, har gått på p-sprøyte siden jeg var 20 år, men det kan allikevel være en bivirkning tenker jeg siden den kødder med hormonene dine.

Hvis arbeidsgiver finner ut at du er syk, og du ikke er fast ansatt, så kan du nok risikere at du ikke får fortsette. Den risikoen vil ikke jeg ta, komme inn i NAV-helvete og ikke få penger på mange mnd

Dine hetetokter kan være en bivirkning av P-sprøyten, dette gjelder også for trøtthetssymptomene.

Hvis fastlegen din ikke klarer å holde en lavlydnivå, som er i strid med taushetsplikten, så ha du alltid rett til å be hun til klakke litt lavere, eller å bytte fastlege.

Angående fastansatt eller ei, så har alle som arbeider her i Norge, rettigheter.

Det eneste du ikke ha krav på er sykepenger. Dette gjelder kun hvis du har ansatt for mindre enn 3mnd tid.

Lykketil.

Vaio :)

Ps. fint om du kunne ha holdt oss oppdatert.

Lenke til kommentar

Mange av de symptomene du beskriver viser til noe større enn faktisk lavt stoffskifte. De symptomene er også symptomer man finner igjen i mange ulike sykdommer ++. Derfor er det veldig viktig at du oppsøker lege snarest mulig! Magesmerter, søvnproblemer, lav kroppstemperatur er ting som kroppen ikke skal lide av og hvis dette pågår lenge nok kan de indre organene ta skade av det. Oppsøk lege, der tar de blodprøver som gir et helt klart svar på om du har lavt stoffskifte og om det er noen annet som ikke er som det skal. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...