Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Urimelig regning fra kjøreskole?

Horrorbyte

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har mottatt en regning fra kjøreskolen min for "langkjøring", som på regningen er betegnet som "sikkerhetskurs på vei" samt to kjøretimer. Saken er at kostnadene for dette "sikkerhetskurset" langt på vei overgår den standard taksten for kjøretimer som jeg tidligere har blitt informert om, hvis man ser på hvor lang tid jeg faktisk kjørte. Med tanke på at jeg ikke har gjort noe annet enn å kjøre på vanlig vei, samt et par fergeturer som de riktig nok betalte, stiller jeg spørsmål til om de kan heve prisen uten å informere meg på forhånd. Kan jeg kreve at de spesifiserer hvor mange enkelte kjøretimer jeg har hatt, så jeg får betalt etter det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Landeveiskjøring, eller sikkerhetskurs på veg som det nå heter, skal bestå av følgende:

Til sammen 13 undervisningstimer, i denne rekkefølgen:

- 2 timer klasseromsundervisning om risikoen ved å kjøre bil

- 5 timer praktisk øving i landevegskjøring og forbikjøring

- 4 timer undervisning i kjøring i variert trafikkmiljø, hvorav minst 3 timer skal være praktisk øving

- 2 timer refleksjon og oppsummering

Kursmålene finnes i trafikkopplæringsforskriften § 11-9.

Teknisk sett har ikke kjøreskolen lov til å frita dere for forbikjøring i kurset, da forbikjøring og landeveiskjøring skal tas samlet.

For de trafikkskolene i Oslo jeg fant her virker det som om prisen på sikkerhetskurs på veg i stor grad sammenfaller med timeprisen for ~12-13 timer.

Spørsmålet blir da om du får det du betaler for. Og dét har du ikke oppgitt nok opplysninger til å vurdere -- hva konkret dere gjorde (sikkerhetskurs på veg *er* vanlig kjøring på veg, pluss litt teori...), hvor mange timer som ble brukt, og så videre.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt rikelig landevegkjøring tidligere, kurset om risikoen ved å kjøre bil tok jeg før "sikkerhetskurs på bane" (glattkjøring) og forbikjøring ble gjennomført til og fra glattkjøringsbanen. Kjøring i variert trafikkmiljø har jeg visstnok igjen.

Raskt regnet vil jeg tro at jeg kjørte i kanskje opptil 6 skoletimer, muligens mindre, og må betale tilsvarende omtrent 9 1/2 time. Det blir raskt en del penger for en fattig ungdom, for de tar tross alt en liten formue per time.

Lenke til kommentar

Tror du gjør best i å glemme hele greia. Hvis du kjøper/bruker en tjeneste uten å sjekke prisen på forhånd, er det din egen feil. Alle andre som tar førerkort må gjennom det samme. Jeg er redd du bare vil fremstå som en uvitende tullebukk hvis du forsøker å komme noen vei med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...