Gå til innhold

Innkalt til samtale med sjefen.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå jobbet i en bedrift, som deltid i ca. et års tid.

For et par uker siden ble jeg innkalt til samtale med sjefen på bakgrunn av noen punkter, som jeg ikke helt kan gjenspeile i min arbeidsinnsats dette året. Samtalen skal for øvrig ta sted om et par dager.

Har et par spørsmål i relasjon til dette:

-Før man eventuelt blir oppsagt, så følger det vel av norsk lov at man har krav på en spesifik begrunnelse med bevisgrunnlag for oppsigelsen?

-Kan sjefen si opp en person på bakgrunn av at man har benyttet seg av flere egenmeldinger ila året, selv når disse er innenfor bedriftens kvote for egenmeldinger for de ansatte? I så fall, på hvilket rettslig grunnlag?

-Dersom man blir konfrontert med punkter, som bedriften mener er i strid med deres arbeidsskikk, så må det vel på rettslig grunnlag være krav for bevisgjøring av påstandene? Hvis ikke, vil det jo være ord mot ord. Eks. hvis en ansatt misliker en annen kollega, så velger vedk. å rapportere til sjefen om falske begivenheter.

Setter pris på alle svar.

EDIT: Kanskje denne tråden bør flyttes til juss-delen av forumet?

Endret av tpetrine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før samtalen har funnet sted så er det litt vanskelig å vite hva den skal gå ut på.

Før man blir oppsagt så skal det finne sted et drøftingsmøte, men i forhold til dette skal man vite på forhånd at temaet skal være videre fremtid i firmaet.

Det eneste du skriver er at det skal gjelde "et par punkter du ikke kjenner deg igjen i".

Det er ikke noe dramatisk i en medarbeidersamtale. Slapp av.

Lenke til kommentar

Er du fast ansatt skal det VELDIG mye til for å kunne si deg opp. Med mindre du har truet noen på livet eller noe slikt.

Bare "hun lukter ille" eller "jobber ikke som forventet" holder ikke.

Mest sannsynlig er det en vanlig medarbeidersamtale, det har sjefen vår med alle en gang i året, der han først presenterer masse slides om diverse ting, også snakker vi om personlige utviklingsmål, ting man kan sette seg fremover i tid og bli bedre på. Er ikke noe kritikk, sjefen spør direkte "Hvilke mål har du i år" så begynner man bare å snakke eller så har han masse "hjelpemidler" han har lært for å få praten i gang. Ikke noe farlig.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

hvis det er noe sjefen ikke er fornøyd med så SKAL han ta det opp med deg slik at du kan forbedre deg og ikke gjøre en feil om igjen. han kan ikke gi deg sparken uten å gi deg sjangsen til å forbedre deg.

han kan komme med ting han ikke er fornøyd med ogsi at hvis du ikke forbedrer deg innen feks 3 mnd så må du gå.

men kan ikke gi deg sparken uten videre uten en veldig god grund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...