Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vurderer å ta high level math, tips ?

Anbefalte innlegg

Okai... Liten histore før spørsmålene kommer.

Akkurat begynt på VG2 og lurer på hvilket mattefag jeg burde velge.

Første året var greit der hadde man kun to valg innen mattematikken.

1P (pussy math) og 1T ( tough math ) her valgte jeg 1T. Jeg har sletet litt med matten gjennom det tidligere skoleåret.

Noen av grunnene til det er; En uforstlig lærer som snakket dansk, innføring av IKT verktøy, manglende arbeidsinnsats og skarp overgang fra ungdomskolen. Gjennom noen skippertak på slutten av året klarte jeg og jobbe meg opp til en firer.

Dog om karakteren kun hadde blitt satt basert på den avsluttende prøven hadde jeg fått sterk femmer.

Nå er det slik som noen vet at to måneder er en lang tid. Og jeg ville ikke gjenta fjorårets skuffelser, så av egen fri vilje jobbet jeg med matte hjemme. Som sikkert noeen her inne allerede vet...

Av matten så langt har jeg på to måneder gjort ca 400 av 800 oppgaver , eller lett regnet om ca 380 sider.

Det jeg har jobbet med er R1 matte og har ikke bydd på nevneverdige problemer.

Nå er skolen begynt og jeg har valgt R1 matte, men jeg kan fortsatt bytte fag. Skal si jeg var rimelig usikker allerde første gang jeg bestemte meg for hvilken matte jeg skulle ta, da det var er hav av muligheter og velge mellom

R1, S1, P2, T2 og High level math.

Jeg skal rett ut si at etter den første mattetimen med R1 så kjeder jeg meg. Mens læreren pratet satt jeg og laget papirbåter og andre ting, eventuelt sittet og jobbet men dette var ikke noe alternativ siden vi enda ikke har fått utlevert bøker.

Læreren vi har fått nå og som underviste meg de 45 dagene av skoleåret er en fantastisk lærer. Problemet er at hun kan være ganske sta, umulig og rikke og lærer ikke noe utover pensum.

Jeg tenkte at det kunne være en ide og spørre henne om hva hun syntes om at jeg tenkte på å bytte til High level math. Det hun sa var at det var hittil bar en elev i fjor som valgte og ta HL matten uten å gå på IB ( International bachelour - internasjonal linje på skolen vår ) og at hun hadde sagt at hun angret og følte hun ikke fikk like mye ut av matten. I tilleg mente denne eleven at hun ikke fikk like mye ut av matten som å ta R1 og R2 Læreren sa også at jeg virket ustø i matten, at jeg umulig kunne forstått alt og tvilte gennerelt på at jeg hadde jobbet hjemme.

Grunnen til at jeg virket ustø var at kapittelen hun startet med var det første jeg gjorde ferdig allerde noen uker før skolestart og av åpenbare grunner klarte jeg ikke å trylle fram all kunnskapen jeg hadde med en gang.

Selvfølgelig ble jeg provosert og står nå rådvill til hva jeg skal velge. En kompis av meg bestemte seg for å ta HL matten. Men ved skolestart bestemte han seg for å bytte til R1 siden han driver med fritidsaktiviteter som er tidskrevende. Det han har fortalt er at High level math virker som til stor grad er R1 + R2 over en tidsperiode fra skolestart til februar! Noe Som virker mildt sagt krevende.

Under har jeg laget to lister som sammenlginer fagene utfra det jeg har hørt. Håper noen her har tatt Hl matte på andre skoler eventuelt i utlandet og kan gi meg råd og tips om hva jeg skal velge.

High level math

• Virker tøffere, men fått blanded signaler om dette
  • Lærebok og undervisning foregår på engelsk
  • 7 timer i uken med undervisning
  • Liten klasse, kjenner en
  • Sjanges for å stryke, få veldig dårlig karakter

R1

• Vil bli kjedelig, følelsen av å kaste bort et år
  • gode sjangser for god karakter
  • 5 timer i uken med undervisning
  • medium stor klasse, kjenner ingen
  • Undervisning og bok på norsk ...

Grunnen til at jeg ikke kjenner noen er som sagt at jeg mattegruppen jeg var i de siste 45 dagene inneholder omtrent de samme elevene, men ingen fra min "vanlige" klasse.

Engelsk undervisn er ikke noe problem, siden jeg er rimelig dreven i engelsk men vil fortsatt være merkelig.

virker også kjedelig å brette parpirhatter et år :/

Utdrag fra noe av det jeg har gjort, så dere ikke tror jeg er bare ord.

R1 - kapittel 3 - Oppgavesamling

Matematikk___Kapitell_3___oppgavesamling___Ferdig.pdf

R1 - kapittel 3 - Grunnbok

R1___Sannsynlighet___Kapittel_3.pdf

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...