Gå til innhold

Hvorfor velger Mexico å avkriminalisere diverse stoffer?

Anbefalte innlegg

Det har lenge vært snakk om det, og Mexico har tidligere prøvd det, men ble da stoppet av USA. I dag melder Aftenposten at Mexico tillater små mengder narkotika. Artikkelen nevner kun én grunn til at landet velger nettopp dette.

Mitt spørsmål til deg som bruker dette forumet: Hvorfor tror du Mexico velger å avkriminalisere små mengder cannabis, metamfetamin, kokain og LSD?

Jeg oppfordrer alle til å svare kun på spørsmålet, ikke liste opp sine egne argumenter for og mot. Prøv å se dette fra Mexicos side.

Endret av sokkrygeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt spørsmål til deg som bruker dette forumet: Hvorfor tror du Mexico velger å avkriminalisere små mengder cannabis, metamfetamin, kokain og LSD?

Jeg oppfordrer alle til å svare kun på spørsmålet, ikke liste opp sine egne argumenter for og mot. Prøv å se dette fra Mexicos side.

Fordi de ikke har råd til å bekjempe det. Mexico har enorme problemer å hanskes med for tiden.

Lenke til kommentar

Når det nå dekriminaliseres, fjerner det inntektskilden til mange av de kriminelle grupperingene i Mexico, noe de har slitt med lenge. Det er rett og slett unødvendig å bruke tid og ressurser på å ta folk som har på seg brukerdoser.

Lenke til kommentar

@ Olum:

De bare dekriminaliserer småe doser, man må fremdeles handle av de kriminelle grupperingene, er ivvertfall der stoffet vil komme fra uansett, så de tjener nok ikke mindre. Men om disse gruppene vil tjene mere? jeg vet ikke...

Men har politiet i det hele tatt brydd seg om så små mengder før?

Eller har de hovedsaklig bare brydd seg om bandene, og større kvantum av rusmidlene?

Lenke til kommentar

Cannabis har i det forrige århundre vært forbundet med befolkninger i søramerika som vandret nordover, som antakeligvis har vært en medvirkende faktor til forbudet i USA. (Ett forbud som raskt gikk videre til Europa og deriblant Norge)

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

Rasismeforklaringen er plausibel, men gjelder kanskje mer opprettelsen av forbudet enn dagens situasjon og argumentene for å videreføre det?

Uansett er det interessant at man velger å avkriminalisere, og ikke legalisere. Med avkriminalisering oppnår man flere fordeler, som at politiet sparer ressurser eller kan fokusere på mer alvorlig kriminalitet. Men inntrykket fra nyhetssakene er at man ikke ønsker å overstyre moralske valg som ikke går direkte utover andre personer. Dessuten får en ikke fjernet det illegale markedssystemet (med alle sine uønskede sider) med kun en avkriminalisering.

Kan det tenkes at alle drapene relatert til narkobransjen i Latin-Amerika gjør det for farlig for statene å legalisere?

Lenke til kommentar
Kan det tenkes at alle drapene relatert til narkobransjen i Latin-Amerika gjør det for farlig for statene å legalisere?

En tanke er jo at narkotika bransjen vil hevne seg kraftig hvis det plutselig blir et "statlig" marked også.

De er jo også selv avhengig av at det er ulovlig for å tjene penger, og ligger nok store krefter bak dette også.

Lenke til kommentar
Fordi de ikke har råd til å bekjempe det. Mexico har enorme problemer å hanskes med for tiden.

La oss tenke litt:

*et land med viljen til å bruke å utrydde narko problemet

*har også nok ressurser til å prøve på det

Dette landet er USA, og de har fortsatt ikke lykkes med å holde det ulovelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...