Gå til innhold

Har ikke skolerett, men får ikke lån

V-by

Anbefalte innlegg

Hoy.

Pratet med lånekassen i fjord en gang, og etter hva jeg forsto så vil jeg ikke kunne ta vanlig studielån hvis jeg har skoleretten, får da bare ca 850kr i utstyrsstipend. og evnt stipend.

Men når jeg ikke har skoleretten får jeg ikke det utstyrsstipendet, men har mulighet for lån.

Jeg startet på påbygg i fjord, men sluttet og brukte da opp skoleretten min.

Søkte igjen på påbygg, kom inn og sa opp jobben og søkte stipend, da jeg skal konse 100% på skolen.

I dag sjekket jeg status på søknaden min, og ser jeg er tildelt 850kr i utstyrsstipend. Foreldrene mine tjener for bra til at jeg noen gang har fått stipend, men skal det ha noe å si på lån? får jeg ikke sudielån på vgs hvis folkan mine tjener mere enn xkr i året?

Mulig at lånekassen ikke har fått med seg at jeg ikke har skoleretten?

Så dette i ettermiddag, så for sent å ringe de regner jeg med, så har sendt en e-post, men får jo ikke svar på den før godt over helga.. Men så er jeg litt utolmodig også :p

Noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med skolerett? Er det det samme som Lånekassen kaller ungdomrett? Kanskje du fortsatt har ungdomsrett ennå? Det forklarer nok hvorfor du har fått utstyrsstipend og hvorfor du ikke får lån (siden du kontrolleres opp mot foreldres inntekt hvis du bor hjemme).

Hvis du ikke har ungdomsrett må du lese her om du kommer innenfor kravene.

Lenke til kommentar

Tror det heter skolerett ivvertfall. Du har krav på å komme inn på vgs i tre år. Disse har jeg brukt opp, men kom likevell inn. Jeg hadde ingen garanti på at jeg kom inn.

Jeg finner heller ingen informasjon på lånekassen om dette, det eneste er felles for lån og stipend.

Det er også snakk om vgs almenn påbygg, og ikke noen form for høyere utdannelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...