PL610 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Kan noen fortelle akkurat hvorfor vi ikke har SW-tastatur rett på skjermen på alle pc'er nå om dagen? Burde det ikke være lettere å peke på det vi vil aktivisere rett på skjermen, slik som i diverse sci-fi filmer? Hint: gorilla arm. Teknologien fungerer egentlig best i produkter som microsoft tablet og håndholdte enheter. Når det gjelder iPhones tastatur har denne karen noen fine poeng. EldarH, du har faktisk noen gode poeng, men du kan ikke sammenligne 1.generasjon iPhone med dagens modell og dagens firmware. Da iPhone kom var den en telefon for spesielt interesserte på grunn av sine åpenbare mangler på den tiden. Grensesnittet og brukeropplevelsen var ny og revulosjonerende og forenklet det å faktisk bruke en avansert mobil vesentlig. Nokia n97 f.eks er en diger klump delvis grunnet fysisk tastatur med tilhørende mekanisme. Et SW tastatur derimot dukker opp når man trenger det, og telefonen kan lages slankere. iPhone-eiere etterspør sjelden fysisk tastatur når det er snakk om hva som ønskes i neste versjon av telefonen. Ps. Jeg er slett ikke "applefrelst", men jeg liker gode produkter. Lenke til kommentar
dredg Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 At SW-tastatur er mer brukevennelig grunnet at det ikke er en konstant som et fysisk tastatur naturlig nok er. Et Sw-tastatur kan endre form og størrelse etter applikasjonen og bruksområde. Man kan endre tastaturer og oppsett, legge til og fjerne symboler man trenger/ikke trenger slik at man kan ha mye større utvalg og valg tegn og funksjoner. Et hardware-tastatur er det samme som det det ble sendt ut fra fabrikken med dagen det ble laget, f.eks iPhone tastaturet har endret seg stort på 2 år. Og de som kjøpte sin i 2007 har nå fått et sterkt forbedret produkt bare med enkle SW-oppdateringer. Og ikke minst så får man et mindre og mer vennelig design og størrelse på håndsettet. Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Men man vil aldri få den gode følelsen og kontrollen det er å trykke ned fysiske taster. En annen stor ulempe kanskje den største er jo at det tar opp veldig mye plass på skjermen og det blir da mye mer uoversiktlig å skrive. Størelsen på mobilen plager meg ikke. Skulle faktisk ønske at min N97 var større og hadde en 4" skjerm. Uansett, når man velger en løsning med touch og fult tastatur faller argumentene om at sw tastatur er bedre helt bort. Da får man jo i pose og sekk. Når man skal skrive bruker man fysiske taster som absolutt er best. Når det er behov for et tastatur med andre symboler eller annen utforming enn det det faste tastaturet har bruker man skjermtastatur. Da trenger man ikke ta til takke med 1 løsning. Man kan bruke det som er best til en hver oppgave. Hvorfor skulle man ta til takke med en løsning når man kan få i pose og sekk. Lenke til kommentar
larseko Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Fordi det er så slitsomt å drasse på svære poser og sekker J eg ser personlig på det som en stor fordel med så få bevegelige deler som mulig, og vil heller ha tynnere utforming enn både fysisk tastatur og sw-tastatur. Synes også det liggende tastaturet på iPhone er mer enn godkjent. Er det noe som mangler, så måtte det være T9-tastatur, som i noen situasjoner kan være greiere enn det kompakte qwerty-tastaturet. Men det er ikke ofte jeg savner det. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Nå må du huske at dette er noe du personlig syns, de fleste SW tastaturer er grusomme å bruke sammenlignet med iPhones, og får kritikk for det. Hvorfor i allverden skal man ha "i pose og sekk" når SW tastatur har flere fordeler over et HW tastatur? Litt teit å betale for noe som man ikke trenger, er det ikke? Les dredg's post. Men igjen hvis man absolutt vil ha HW tastatur, ja da velger man selvsagt en telefon med HW tastatur. Dette koker ned til hva man vil ha i bunn og grunn. Men kan det påstås at surfeopplevelsen er den samme? Det er nok ikke uten grunn at iPhone og tildels iPod Touch er så sterkt representert i de tallene. Kanskje noen har noen tall for f.eks n97 i forhold også? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 At SW-tastatur er mer brukevennelig grunnet at det ikke er en konstant som et fysisk tastatur naturlig nok er. Det gjør det jo MINDRE brukervennlig fordi ting bytter plass hele tiden. Ellers finnes det HW-tastaturer som kan gjøre det samme. Et Sw-tastatur kan endre form og størrelse etter applikasjonen og bruksområde. Bare så synd at det er helt jævlig å skrive på da. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 At SW-tastatur er mer brukevennelig grunnet at det ikke er en konstant som et fysisk tastatur naturlig nok er. Det gjør det jo MINDRE brukervennlig fordi ting bytter plass hele tiden. Ellers finnes det HW-tastaturer som kan gjøre det samme. Et Sw-tastatur kan endre form og størrelse etter applikasjonen og bruksområde. Bare så synd at det er helt jævlig å skrive på da. Oj oj. . . dette minner egentlig litt om håndkontroll vs mus & tastatur diskusjonene. -"Håndkontroll er til og med bedre enn mus & tastatur i fps spill" -"Åja? Bevis det!" -"Trenger ikke, det bare er det" Så ble mus & tastatur adaptere laget for ps2 og xbox, og håndkontrollbrukerne ble slaktet for fote. -"Dere som bruker dem jukser" -"Det er urettferdig, dere vinner hele tiden når dere får bruke sånt! Dere jukser" Osv, osv For å kunne å uttale seg om hva som er best må man egentlig ha brukt begge tastaturene, og blitt vant til dem. Dvs. som det står i linken min tidligere at man må bruke utelukkene den ene typen tastatur i opp til en måned. Det nytter ikke å bruke dem om hverandre, til det er de for forskjellige. Her er et som viser iPhone (ikke landskapsmodus) og to med fysisk tastatur. Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Det er fordeler med både HW og SW tastatur. Det er best til sitt bruk. Et tastatur brukes jo til andre ting enn bare å skrive tekst. Da er jo ofte SW best. Når det kommer til tekst er HW best. Derfor er jo den ultimate å ha begge deler. Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Oj oj. . . dette minner egentlig litt om håndkontroll vs mus & tastatur diskusjonene. -"Håndkontroll er til og med bedre enn mus & tastatur i fps spill" -"Åja? Bevis det!" -"Trenger ikke, det bare er det" Så ble mus & tastatur adaptere laget for ps2 og xbox, og håndkontrollbrukerne ble slaktet for fote. -"Dere som bruker dem jukser" -"Det er urettferdig, dere vinner hele tiden når dere får bruke sånt! Dere jukser" Osv, osv For å kunne å uttale seg om hva som er best må man egentlig ha brukt begge tastaturene, og blitt vant til dem. Dvs. som det står i linken min tidligere at man må bruke utelukkene den ene typen tastatur i opp til en måned. Det nytter ikke å bruke dem om hverandre, til det er de for forskjellige. Her er et som viser iPhone (ikke landskapsmodus) og to med fysisk tastatur. Dette er jo en bra sammenligning. På samme måte som SW tastaturet til Iphone fikk sine fordeler når det kom. Fikk også håndkontrollene til spillemaskinene dette i enkelte spill, kontra det vanlige tastaturet og musen vi var vant til fra PCen. Men på samme måter som at gode gamle tastatur og mus er uslåelig i fps er også de gode gamle fysiske tastene uslåelig når det kommer til tekstskriving. Derfor er jo det beste å ha ratt og pedlaer, tastatur og mus og håndkontroller til sin spillemaskin. Og SW og HW tastatur til sin telefon. Endret 28. august 2009 av EldarH Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Det er fordeler med både HW og SW tastatur. Det er best til sitt bruk. Et tastatur brukes jo til andre ting enn bare å skrive tekst. Da er jo ofte SW best. Når det kommer til tekst er HW best. Derfor er jo den ultimate å ha begge deler. Har du sett klippet jeg linket til? Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Ja flere sekunder bare på en setning. Da kan du tenke deg forskjellen når man skriver 1 epost eller et innlegg på et forum. For ikke å snakke om fra telefonen er ny til den byttes ut. En del tekst som skrives. Dette er jo også personlig for han og for dette tastaturet. For andre kan større forskjell. Han sier jo også at dette tastaturet ikke er perfekt for han. Man også huske på at HW tastatur er forskjellige også. Jeg skriver f.eks langt raskere på E90 enn på N97. Blant annet fordi her her egne æøå taster og 2 shift knapper. Enda raskere skriver jeg på bærbaren min, og enda raskere på stasjonær tastaturet mitt fra logitech. Jeg vil aldri greie å skrive så raskt på et SW tastatur som jeg klarer på mitt logitech-tastatur på stasjonæren min. Om det er aldri så stort flott. Så HW tastatur er helt uslåelig. Men enkelte HW tastatur er jo bedre enn andre. Men det beste SW tastaturet kan aldri slå det beste HW tastaturet. Endret 28. august 2009 av EldarH Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Ja, her kommer den "jeg foretrekker" faktoren inn. De tre gjorde det rimelig likt i testen hans. Andre skriver mye fortere på iPhone, mens andre igjen skriver fryktelig fort på fysiske taster. Konklusjonen kan jo være at de er tilnærmet like i praksis, men folk er tilvent forskjellige ting? En fordel med iPhone sitt tastaur er at man nå kan velge mellom normal og lanskapsmodus på tastaturet. (Det blir litt vanskelig med fysiske taster ) Det gjør det lettere å skrive med en hånd når det trengs. Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Noen skriver kanskje raskere på iPhone tastaturet enn enkelte HW tastatur. Men det er vel svært få som skriver kjappere på iphone enn på PCen sin? Dette har jo med hvor bra HW tastaturet er. Men vist man tenker seg det perfekte SW tastaturet opp mot det perfekte HW tastaturet. Så vil HW slå SW uansett. Det går ikke ann å nekte for det. Uansett. Han påpeker jo i filmen at dette tastaturet ikke var idielt for han. Hadde tastaturet vært bedre tilpasset akkurat denne personen hadde f.eks resultatet vært annerledes. Jeg har sett folk skrive langt raskere på Iphone enn han der gjorde. Og langt langt raskere på HW tastatur. Endret 28. august 2009 av EldarH Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Noen skriver kanskje raskere på iPhone tastaturet enn enkelte HW tastatur. Men det er vel svært få som skriver kjappere på iphone enn på PCen sin? Dette har jo med hvor bra HW tastaturet er. Der glemmer du en vesentlig ting, nemlig størrelsen. Selvsagt er HW bedre på et stort pctastatur, men på en liten håndholdt enhet blir det noe annet. Legg merke til at han på klippet skrev nesten like fort på iPhone i normal modus. Hvis man forminsker de to HW tastaturene til samme størrelse blir de vesentlig vanskeligere å bruke. Kanskje til og med fryktelig lite egnet for en med normale fingre? Lanskapsmodus på begge, og eventuelle forskjeller er vesentlig mindre, eller forsvinner helt. Mulig det blir motsatt til og med? Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Man får et ganske stort tastatur under Iphone, det er ikke akkurat en liten telefon. En annen ting er at man kan tillate et HW tastatur og være større enn et SW tastatur, da HW tastaturet kan være like stort som selve skjermen over. Mens man med et SW tastatur også må ha plass til tekst når man skriver. Det er stor forskjell på HW tastatur til mobiler. Man må finne et som passer akkurat til den personen. Du ser jo på linken din. Han sier jo at tastaturet ikke er idielt for han. Likevel skriver han raskere, og da skriver han sakte. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Oj oj. . . dette minner egentlig litt om håndkontroll vs mus & tastatur diskusjonene. Ja, og SW-tastatur er håndkontrollen. Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Iphone har et meget bra SW tastatur, men det vil ikke kunne slå et idielt HW tastatur fordi det er SW. Der igjen er det ikke alle HW tastatur som er så god som de kunne vært. Spesielt med tanke på at enkelte ikke har egne æøå taster. Men vi er vel litt langt off topic her. Vi burde vel diskutert dette en annnen plass. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Oj oj. . . dette minner egentlig litt om håndkontroll vs mus & tastatur diskusjonene. Ja, og SW-tastatur er håndkontrollen. Hvorfor i all verden tror du det? Hånkontrollen er jo den minst fleksible løsningen, altså er det mer nærliggene at det er HW tastaturet. Og ja, et HW tastatur kan gjøres større, og det trenger det også. Det blir jo lettere å bruke jo større det er. iPhones tastatur blir så bredt som skjermen, men begrenses i høyden av antall rader med bokstaver/tegn. 3+1 rad. Da har man halve skjermen igjen til tekst. Og det uten at telefonen blir tykk og klumpete på grunn av HW tastatur. Men begynner ikke dette å spore litt av, forresten? Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Hvorfor i all verden tror du det? Hånkontrollen er jo den minst fleksible løsningen, altså er det mer nærliggene at det er HW tastaturet. Fordi SW tastaturet tilpasser seg sitt bruk, samme som håndkontrollen er tilpasset for å brukes til spill. HW tastaturet er laget med tanke på tekstskriving og ikke på spilling. SW tastaturet er som du sier er laget for å være langt mer fleksibel, slik som håndkontrollen ble laget for å gjøre ting mer fleksibelt i spill. Mens HW tastaturet har tastet plasert i en bestemt måte, med en eneste ting i tankene og gjøre det kjapt å skrive. Veldig lite fleksibelt. Og HW tastaturet var det som var vanlig og spille med på PCen før det ble vanlig med fps på spillekonsoller håndkontroller. Endret 28. august 2009 av EldarH Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Her er det er snakk om kombinasjonen mus og tastatur, og fleksibiliteten det gir. Wolfenstein ble spilt med kun taster. Da var det veldig lite fleksibelt, akkurat som et HW tastatur. Før hadde ikke iPhone ikke æøå fremme, men de ble lagt til på det eksisterende tastaturet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg