Gå til innhold

Delivery Status Notification (Delay)

Cesare

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg benytter meg av Apple Mail der mailkontoen er satt opp som IMAP. Mail osv. driftes internt på en Microsoft Small Business Server 2003.

Stort sett går det bra, men noen ganger får jeg denne meldingen i retur:

Emne. Delivery Status Notification (Delay)

I meldingsboksen:

THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY.

YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE.

Delivery to the following recipients has been delayed.

Når jeg sender fra min private e-postadresse skjer ikke dette, selv om jeg er på bedriftens nettverk.

Det tilsier at veien via SBS-serveren lager krøll.

Noen som vet hvordan dette fikses?

C

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står som regel i meldingen hvorfor de er forsinket.

Hvis ikke så kan du høre om driftsansvarlig og så kan han se på køen og se hvorfor den er forsinket.

Det kan være mange grunner til at den mail er forsinket, greylisting, serveren du sender mail til er nede, kontoen til mottaker er fill etc

Lenke til kommentar
Det står som regel i meldingen hvorfor de er forsinket.

Hvis ikke så kan du høre om driftsansvarlig og så kan han se på køen og se hvorfor den er forsinket.

Det kan være mange grunner til at den mail er forsinket, greylisting, serveren du sender mail til er nede, kontoen til mottaker er fill etc

Takk for svar.

Det står som vanlig (har satt inn x noen steder):

Reporting-MTA: dns;company.no

Received-From-MTA: dns;[172.XX.XX.XX]

Arrival-Date: Fri, 21 Aug 2009 16:35:13 +0200

Final-Recipient: rfc822;[email protected]

Action: delayed

Status: 4.4.7

Will-Retry-Until: Sun, 23 Aug 2009 16:35:13 +0200

Jeg opplever at mailer kommer frem eller blir forsinket til samme mailadresse.

Er dette en PC-bug i exchange?

Lenke til kommentar

Fra http://support.microsoft.com/kb/284204

Numeric Code: 4.4.7

Possible Cause: The message in the queue has expired. The sending server tried to relay or deliver the message, but the action was not completed before the message expiration time occurred. This NDR may also indicate that a message header limit has been reached on a remote server or that some other protocol timeout occurred during communication with the remote server.

Troubleshooting: This code typically indicates an issue on the receiving server. Verify the validity of the recipient address, and verify that the receiving server is configured to receive messages correctly. You may have to reduce the number of recipients in the header of the message for the host that you are receiving this NDR from. If you resend the message, it is placed in the queue again. If the receiving server is on line, the message is delivered.

Altså, stor sannsynlighet for at det ligger på mottagers mailserver, ikke på din. Kan være at rate limiting hos mottager bremser ned din mailserver, men ikke din private mail som er på en annen mailserver.

Du må sjekke det med mottagers mailansvarlig.

Lenke til kommentar
Fra http://support.microsoft.com/kb/284204

Numeric Code: 4.4.7

Possible Cause: The message in the queue has expired. The sending server tried to relay or deliver the message, but the action was not completed before the message expiration time occurred. This NDR may also indicate that a message header limit has been reached on a remote server or that some other protocol timeout occurred during communication with the remote server.

Troubleshooting: This code typically indicates an issue on the receiving server. Verify the validity of the recipient address, and verify that the receiving server is configured to receive messages correctly. You may have to reduce the number of recipients in the header of the message for the host that you are receiving this NDR from. If you resend the message, it is placed in the queue again. If the receiving server is on line, the message is delivered.

Altså, stor sannsynlighet for at det ligger på mottagers mailserver, ikke på din. Kan være at rate limiting hos mottager bremser ned din mailserver, men ikke din private mail som er på en annen mailserver.

Du må sjekke det med mottagers mailansvarlig.

Takk for svar og at dere prøver.

Men i min mac-verden fungerer det ikke slik. Jeg kan eksempelvis ikke ringe et firma i London med 700 ansatte og be de sjekke "rate limiting". I min verden må noe så enkelt som å sende mail bare fungere uten hazzel. Det er BARE via exchange-server dette skjer. Hvis løsningen som nevnt, er å ringe mottakere (45 stk.?), er vel det enkleste å kvitte seg med hele serveroppsettet?

Har virkelig Microsoft solgt et produkt med en fæl bug som ikke kan rettes? Da er jo feilrettingssvaret dette: Ikke bruk exchange til mail.

Men igjen, takk for svar.

C

Lenke til kommentar

Dette er ikke feil i produktet, men innstillinger på mailservere verden over som følge av at 90% av all mail er spam. Klart disse tiltakene kan påvirke legale mailer, er derfor man har it avdelinger og folk som kan teknologien. Aner ikke hva du gjør når du får problemer, men for meg høres du ut som en bruker og ikke en tekniker/konsulent/it-ansvarlig og da er det naturlig å ta kontakt med IT-avdelingen og få de til å ta saken videre. Jeg må stadig vekk ta kontakt med andre IT-avdelinger for å få mail ut i verden til å gå smooth, så problemstillingen burde ikke være ukjent for IT-avdelingen din.

Lenke til kommentar
Dette er ikke feil i produktet, men innstillinger på mailservere verden over som følge av at 90% av all mail er spam. Klart disse tiltakene kan påvirke legale mailer, er derfor man har it avdelinger og folk som kan teknologien. Aner ikke hva du gjør når du får problemer, men for meg høres du ut som en bruker og ikke en tekniker/konsulent/it-ansvarlig og da er det naturlig å ta kontakt med IT-avdelingen og få de til å ta saken videre. Jeg må stadig vekk ta kontakt med andre IT-avdelinger for å få mail ut i verden til å gå smooth, så problemstillingen burde ikke være ukjent for IT-avdelingen din.

Takk for kyndig svar.

Jeg konkluderer da med at jeg kan gjøre følgende:

1. Følge dine instrukser

eller

2. Kvitte meg med exchange 2003 server, da problemet blir løst ved å benytte seg av et mailsystem som ikke får andre servere i verden til oppføre seg slik.

C

Lenke til kommentar

Tilleggsopplysning:

Vi er 5 ansatte som bruker Microsoft SMS 2003. Serveren er 4-5 år gammel.

Vår IT-ansvarlig er ikke sertifisert for å jobbe på denne typen server. I den grad det er behov, kontaktes ekstern ekspertise.

Er det ikke i 2009 noe "overkill" å bruke et slikt serversystem fra 2003?

C

Lenke til kommentar

Du påpeker jo mest sannsynlig årsaken til problemet ditt selv.

IT-avdelingen din er ikke kompetent nok til å drifte systemene dere har. Løsningen på dette er enten å kvitte dere med systemene og leie inn tjenesten via noen som tilbyr dette, eller å ansette noen som er kompetente til å gjøre jobben.

Eg er litt usikker på hva du mener med det siste spørsmålet ditt der, men å ha en 2003 Small Business Server til 5 brukere trenger ikke å være overkill, men om dere kun bruker den til e-post så mener eg det. Dere kan jo faktisk bruke serveren til andre ting også som ikke er kommet frem her.

Men, Exchange(og e-post generelt) er en såpass kritisk tjeneste i dag at det holder ikke med "klattreparasjoner" i ny og ne når det faller dere inn. Et system må vedlikeholdes, sikkerhetshull må tettes, lister/definisjoner må oppdateres og data må tas backup av. Dette skjer ikke av seg selv :)

Lenke til kommentar

2003 server er fremdeles å regne som en markedsstandard i ditt marked. 2008 SBS har kommet, men tilbyr ikke noe revolusjonerende fra brukerens synspunkt. Det er heldigvis ikke alt i IT-verden som varer under året :)

Har du problemer med nettverket og erkjenner at IT-ansvarlig ikke er kompetent så bør du se deg om etter en liten og rimelig servicepartner som kan bistå når du trenger hjelp, eller til og med ta over hele driften av server og nettverk. Det trenger ikke være så dyrt. Har dere ingen avnserte løsninger kan een tusenlapp eller to i måneden være nok til å holde dette godt oppe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for alle forsøk på hjelp.

I går tok et eksternt firma over, slik at alt kjøres over deres Exchange 2003-server. Mailproblemene forsvant som dugg for solen.

Da er det nærliggende å tro at dette var et internt problem og ikke slik at man må kontakte IT-ansvarlige verden over fordi noen ikke får mail fra meg.

C

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...