Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har funnet ut at en venn har røyket hasj. Hva skal jeg gjøre nå? Er skuffet!

Gjest Guest_bekymret_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_bekymret_*

Hei.

Fant brått ut at en nerme venn av meg brått har røka hasj, og har planer om å fortsette.

Han har aldri vært sånn før, før ville han ikke ta en vanlig røyk engang hvis folk spurte han.

Han har akkuratt blitt 17.

Hva skal jeg gjøre?

Er utrolig skuffa over han.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at emnetittelen skal beskrive trådens innhold og det skal komme klart frem av førsteinnlegget hva temaet for tråden er. Unngå overdreven bruk av store bokstaver og tegn. Emnetittel skal være på minimum tre ord. I henhold til retningslinjene er emnetittel endret til noe som lettere kan gi bedre tilbakemeldinger og/eller assistanse.

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

:)

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir litt feil om du sier det til foreldrene. Det er faktisk hans liv, uansett hvor klisje og teit det er. Men en ting du kan gjøre, er at du snakker med han om konsekvensene av slikt, og sier noe slikt som at om han ikke slutter med det, så kan du gå til politiet eller foreldrene.

Hasj er ikke noe å tulle med..

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Peter_*
Jeg synes det blir litt feil om du sier det til foreldrene. Det er faktisk hans liv, uansett hvor klisje og teit det er. Men en ting du kan gjøre, er at du snakker med han om konsekvensene av slikt, og sier noe slikt som at om han ikke slutter med det, så kan du gå til politiet eller foreldrene.

Hasj er jo ikke noe særlig farlig, går ikke ann å ta overdose og man har god kontroll når man røyker, mye bedre enn når man er full. Eneste som er farlig er om han havner i feil miljø og går over til sterkere saker, nå prøver jeg ikke si at man går over til sterkere saker av å røyke hasj, men havner man i feil miljø er det fort gjort. Selve hasj'en er ikke noe særlig farlig, vær heller bekymret om han får mange tvilsomme venner.

Lenke til kommentar

Hasj er jo ikke noe særlig farlig, går ikke ann å ta overdose og man har god kontroll når man røyker, mye bedre enn når man er full. Eneste som er farlig er om han havner i feil miljø og går over til sterkere saker, nå prøver jeg ikke si at man går over til sterkere saker av å røyke hasj, men havner man i feil miljø er det fort gjort. Selve hasj'en er ikke noe særlig farlig, vær heller bekymret om han får mange tvilsomme venner.

Herregud, tuller du? Jeg håper virkelig det.

Jeg har selv røyket hasj av og til i ett år, før det gikk så langt at jeg ble kastet ut av skolen fordi jeg aldri klarte å være der. hadde konsentrasjonsvansker, fikk dårlig minne, konstant trøtt, forferdelig lungekapasitet og generelt i shitty form. Jeg gikk aldri over til sterkere saker, og jeg gjorde det helt alene, uten andre, så feil miljø var det ikke. Jeg røyka ikke mye engang. Bare litt av og til. Par gange ri mnd. Aldri noe mye. Bare slik at jeg ble litt fjern.

Så vis meg SKIKKELIGE, og mange forskninger som viser at hasj ikke er skadelig, så skal jeg støtte deg.

EDIT:

Nei, jeg røyker ikke nå. Dette er ett par år siden. Og en annen ting, er at kompisen din virkelig ikke vil ha en bot på 3000 og masse rassia på rommet dit for å se om du fortsatt driver med det.

Endret av Monicaott
Lenke til kommentar

Syns du burde snakke med han på en skikkelig måte, hvis han fremdeles har lyst til å røyke så er det hans valg og som venn så burde du respektere det.

Forklar han litt om hvor sløv man blir og at det er risiko for psykiske sykdommer som han kan slite med i lang tid.

Bare så det er sakt, så er ikke hasj så veldig farlig så lenge du ikke røyker hele tiden, en joint annenhvær uke feks, i helgen, tar du ikke stor skade av.

Men røyke du flere ganger i uka så blir du både sløv og tafatt.

Ser noen skriver her at det er 50% sjanse for å få kols, det stemmer ikke.

Ser også at noen skriver at man har kontroll og sånt, det stemmer heller ikke, men, dette kommer mye ann på personen.

Det er veldig lett å dra røykinga ut i ukedagene siden du ikke blir fyllesyk og sånt, du blir slapp da, men det kan være vanskelig å se selv.

Jeg har røyket daglig, flere ganger om dagen ganske lenge men har sluttet, for det hasjen ødela utrolig mye for meg og jeg ble rett og slett tjukk i huet pluss at jeg begynte å slite litt psykisk.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar

Som sakt så kommer nok det veldig ann på person til person, jeg var litt kjapp og overså litt av det du skrev, jeg tenkte mest på kontroll over bruket, om du greier å bare holde deg til noen få ganger.

Stemmer det at du ikke sjangler og sånt, men jeg har opplevd å sovne i en trapp ute for det jeg ikke orket og gå opp trappen, har blitt dritdårlig så jeg måtte legge meg ute i en haug med bark for å slappe av og få bort rusen, spydd som et helvete osv, så det er ikke alltid du har kontroll.

En beskjent hadde faktisk så liten kontroll at hun kastet vannglass i veggen så det knuste, skrek og hylte osv.

Det skjedde faktisk den første gangen hun prøvde det og det kan skje med andre der ute også, du vet som regel ikke hvilken sykdommer som ligger latent i genene dine, og hasjen kan være en utløsende faktor til disse sykdommene, som var det som skjedde med hun som "klikket"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Norge bør slutte og være en sånn formynderstat......la folk røyke om dem vil......man kan jo bli tullete i hue av å være på flaska hele tida oxo :/

Alt med måte er cluet.

Lenke til kommentar

Ja, jeg og vennene mine hadde planlagt og leve det gode liv og røyke hasj hver dag, til plutselig det hadde gått 2-3 uker uten at vi hadde røyka noe. Da ble alle litt freshere i hodet, husker den deilige følelsen jeg fikk da jeg gikk på skolen en helt vanlig dag og plutselig forsto hva som ble sagt :)

Jeg er ikke sånn kjempe i mot hasj, synes det er greit noen ganger, jeg har gjort det noen få ganger i sommerferien men lovet meg selv og være helt bra i hodet når skolen startet igjen.

Lenke til kommentar
Ja, jeg og vennene mine hadde planlagt og leve det gode liv og røyke hasj hver dag, til plutselig det hadde gått 2-3 uker uten at vi hadde røyka noe. Da ble alle litt freshere i hodet, husker den deilige følelsen jeg fikk da jeg gikk på skolen en helt vanlig dag og plutselig forsto hva som ble sagt :)

Jeg er ikke sånn kjempe i mot hasj, synes det er greit noen ganger, jeg har gjort det noen få ganger i sommerferien men lovet meg selv og være helt bra i hodet når skolen startet igjen.

Nettopp, det var det jeg tenkte også. Man blir sløv, og for å være ærlig, det er ikke verdt det. Det er som fylla, men fyllesyka ligger oppå fylla, så du blir bare kvalm og jævlig. Neiognei.

http://www.foreldrearena.com/Hasj.htm

TS, her har du en link der det står kort informasjon om hasj og ettervirkninger, så han kan få vite det, pluss at du da kanskje kan se litt på han om han har fortsetta med det, eller for å se faresignal så du kan vite når det er på tide å gripe ordentlig inn, om du bestemmer deg for det. Om du trykker på spørsmålstegnet kan du også sende mail til vedkommende å spørre om ting du lurer på!:-)

Endret av Monicaott
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...