Gå til innhold

Hva er egentlig kirkevalget?

Anbefalte innlegg

Jojo, men min stemme er bare en liten "slappfisk" i havet av medlemmer. Tror heller ikke jeg drar med meg særlig mange andre i iveren etter å stemme, bare med det mål å skulle utjevne litt på ekstremismen. Jeg er medlem der, så derfor kan jeg stemme akkurat på den måten jeg vil. Bare damer, bare menn, bare unge, bare pensjonister, bare rike yrker, bare studenter, bare de som er nær samme alder som meg selv, bare littegranne overvekt av hunkjønnet (fyll inn valgfrie kombinasjoner etter eget ønske), eller mye enklere bare helt tilfeldig. Kirken mangler vel dessuten en valgkampanje, eller?

En har også muligheten til å melde seg ordentlig ut av statskirken etter hvert som fokuset på det blir større. Tidligere har jo mange slitt med å faktisk komme seg av disse listene, og det selv om de har gjort iherdige forsøk på å få meldt seg ut.

Hvor stat/kirke/konge debattene tar veien får vi bare vente å se. Jeg tror ikke vi har bruk for republikk for eksempel. Prislappen for å ha en president for eksempel og det apparatet rundt en slik figur tror jeg ikke er fornuftig. Kongen har en vesentlig rolle, og det er at han er noe litt varig og tryggt noe, og vi har jo sørget for at han ikke har særlig politisk makt. Kongen gir næring til viktige relasjoner mellom nasjoner. Grunnloven sier at kongen ikke kan ha en annen religion enn statsreligionen. Han er vel den eneste person i Norge som lider av å ikke ha valgfrihet der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kirkevalget er en påminnelse om at du står som medlem i et trossamfunn gjennomsyret av dobbeltmoral og forakt for store deler av befolkningen.

Konsekvensen er forhåpentlig at store horder melder seg ut.

Det er opp til deg om du ønsker å støtte et annet samfunn istedet. Du kan til og med betale for å støtte andre samfunn, som f.eks. Human-etisk forbund.

Hvis du synes det er på trynet å måtte betale for å støtte noe annet samfunn, kan du f.eks. melde deg gratis inn i

Sosialhumanistene. De har forresten et litt mer intelligent syn på mennesket og samfunnet enn Human-etisk forbund :)

Lenke til kommentar

Human-etisk forbund gjør sikkert en del bra. Men hvor mye bedre er det å støtte dem da?

De dekker litt av det serimonielle.

Kirken er forresten veldig serimoniell, og det til det drøye og kjedelige. Om ett forbund som human-etisk kun dekker det serimonielle så kan det nesten være det samme synes jeg da.

Dekker det human-etiske noe av søken etter svar på tilværelsen?

Øh.. "jippi nå er det snart kirkevalg dere". :roll:

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...