Solid Edge Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Hei Min gode golf er gåen, den vil ikke starte lenger. Det hele startet ganske smått med at bilen ble kvelt i diverse lyskryss. Generelt så fikk motoren problemer med lave turtall, spesielt med litt motstand (les bakkestart). Etter å ha stått et par timer hadde en litt problemer med å starte også, noe som gikk videre til at den ikke startet i det hele tatt. Nå er den batteriet tomt etter et noen dødfødte forsøk. I dag har jeg sett litt under panseret, blant annet på hvor tennpluggene er plassert og hvordan tilstanden til rotoren er. Fant også en slange fra luftfilteret som er knekt 3-4 plasser, noe som førte til jakt på en ganske unik del. Tilstanden til rotoren: De fire stasjonene rotoren stopper innom er ganske korrodert, samme går for rotoren. Mistenker at dette er selve feilen, har skrapt litt vekk litt korrosjon. Har ikke testet å starte bilen ennå da den mangler den tidligere nevnte slangen. Plassering av tennpluggene: Tennpluggene er plassert under ventilkammeret eller-hva-det-nå-heter. Og er veldig vrient og komme til, kanskje mulig med en ledd-nøkkel? Er det rotoren som er ned korrodert, og i så fall kan det være noe annet som har ført til fuktigheten i rotorkammeret? Når det kommer til skift av tennplugg, noen som har tidligere erfaringer med dette på denne biltypen. Fakta om bilen: Golf III 96-modell 1,6l motor stasjonsvogn Rekkefirer Bilder kommer seinere kommer meg ikke inn på min flickr konto:/ Endret 29. september 2009 av Solid Edge Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Hei! alle delene du nevner er såpass billige, og er regnet som slitedeler, at jeg ville bare byttet dem uten å tenke noe mer over det. Foreslår at du bytter rotor, fordelerlokk og tennplugger. ang. plasseringen av tennplugger skjønner jeg ikke helt hva du mener, har selv en Vento -95 som i bunn og grunn skal være samme bilen har du mulighet til å laste opp et bilde? Endret 21. august 2009 av SirAmp Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Var innom bilekstra og hørte pris på fordelerlokk og rotor, alt i alt 300 maks. Men de hadde ikke riktig modell inne, tar ca en uke å bestille. Blir å bytte ut de delene, skal innom biltema i dag og mekonomen i morn å høre om de har inne. Forklaring: - Lyseblå strekene er kablene som går til tennpluggene - De røde ringene er hvor tennpluggene er plassert, de 2 resterende er i mellom de to tegnede. - Den blåe ringen er en ukjent del som lekker væske, muligens drivstoff (lukter bensin). - Lenke til kommentar
Freakeating Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Dra til møller (eller en du kjenner som har vag com) å les av feilminne. Tips til ting du kan teste: -Dra av kontakta på temp. føleren -Dra av kontakta på lmm'en Men først bytter du fordelerlokk, rotor og plugger. Pluggene er ikke vanskelig å få ut, må bare ha ett ledd på skralla. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 den rotoren var i alle fall moden for utskiftning, og ville definitivt tatt lokket og pluggene sammtidig. var litt kronglete plassert ja, men med en forlenger burde det går fint. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Lekkasje i den slangen som går mellom luftinntaksslangen og topplokket (og motorblokken?) kan godt være hele forklaringen på at bilen ikke går ordentlig. Elektroniske innsprøytningssystemer er ofte veldig avhengige av å ha riktig trykk/vakuum på bestemte steder for å fungere. Sånn som det er nå, uten slange, vil motoren suge inn endel luft utenom luftmengdemåleren. Motoren får med andre ord mer luft enn elektronikken tror, og dermed vil også bensinblandingen bli feil. Men tenningsdelene kan du godt bytte uansett. Lenke til kommentar
joka Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 enig med larschroe jeg har samme problemet på kone-bilen.. passat -96 hull i slangen gjør at bilen ikke går ordentlig.. vi kjøpte bilen i 2001 og har byttet den 2 ganger, og nå er det hull i den igjen.. i følge møller så blir det en del kondens ved småkjøring/vinter.. blandet med olje blir det en "aggresiv" blanding som "spiser" slangen.. Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Var på tur ut døra da jeg skrev forige innlegg... Den røde streken på bilde er slangen som er knekt på 3 plasser. Var i går og fikk kjøpt rotor og fordelerlokk, tok 5 min å bytte. Prøvde å starte han etter byttet, men ei. Så det er nok muligens slangen. Noen som har forslag til hvordan jeg får tak i en sånn? De har det hverken på biltema eller bilekstra, ska kanskje å kike på mekonomen i dag. Foresten den tingen jeg ringet rundt med blåstrek bynnte å lekke så mye at det dryppet av den, da jeg prøvde å starte bilen :/ Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Motoren starter uten den slangen, men den går ikke pent. At det er er irr på kontaktene i fordelerlokket er helt vanlig. Den dingsen som lekker er bensintrykksregulatoren, men aldri vært borti at den lekker. Mulig hele feilen ligger der ved at motoren får for mye eller for lite bensin. Det kan linkes med de problemene du merka før den stoppa helt. Ellers er coil eller bensinpumpe oftest feilen hvis den ikke starter, men da stopper den plutslig som regel. Pluggene er kurante og bytte med et ledd på skralla. Det er også bare og vri på dysene hvis kontaktene kommer i veien. Plugg kablene blir fort ødelagte hvis du river dem opp etter ledningene. Bytt bensintrykksregulatoren først.. Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 (endret) Da hadde man fått start på bilen og fått kjørt seg en turgjennom nabolaget, enten var det batteriet, kulda eller rotor og ferdelingslokket... men den starta iallfall. Har ikke byttet slangen ennå, bare teipet og modifisert litt. Bare for å vise tilstand på rotor, merk at dette er etter bruk av kniv til å skrape av eir. Men no er problemet den lekkasjen :/ Har undersøkt pris hos mekonomen og det var ikke akkurat rimelig, 1300kr. Er du sikker på at det er den? Det holder ikke bare å legge inn en ny pakning eller noe? Som dere ser er den ganske fuktig. Det lekker kun når bilen prøver å starte og er i drift. Bytte av plugg tenkte jeg å ta i morn så har jeg noe å fore me på en søndag Endret 22. august 2009 av Solid Edge Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Da var problemet fisket. Byttet coilen og nå går han som ei klokke angående lekkasjen så var det bare å skifte o-ringene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå