Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Golf III 1,6 stv stoppet, deffekt tennplugg? Hvordan skifte?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Min gode golf er gåen, den vil ikke starte lenger. Det hele startet ganske smått med at bilen ble kvelt i diverse lyskryss. Generelt så fikk motoren problemer med lave turtall, spesielt med litt motstand (les bakkestart). Etter å ha stått et par timer hadde en litt problemer med å starte også, noe som gikk videre til at den ikke startet i det hele tatt. Nå er den batteriet tomt etter et noen dødfødte forsøk.

 

I dag har jeg sett litt under panseret, blant annet på hvor tennpluggene er plassert og hvordan tilstanden til rotoren er. Fant også en slange fra luftfilteret som er knekt 3-4 plasser, noe som førte til jakt på en ganske unik del.

 

Tilstanden til rotoren: De fire stasjonene rotoren stopper innom er ganske korrodert, samme går for rotoren. Mistenker at dette er selve feilen, har skrapt litt vekk litt korrosjon. Har ikke testet å starte bilen ennå da den mangler den tidligere nevnte slangen.

 

Plassering av tennpluggene: Tennpluggene er plassert under ventilkammeret eller-hva-det-nå-heter. Og er veldig vrient og komme til, kanskje mulig med en ledd-nøkkel?

 

Er det rotoren som er ned korrodert, og i så fall kan det være noe annet som har ført til fuktigheten i rotorkammeret? Når det kommer til skift av tennplugg, noen som har tidligere erfaringer med dette på denne biltypen.

 

Fakta om bilen:

Golf III 96-modell

1,6l motor

stasjonsvogn

Rekkefirer

 

Bilder kommer seinere kommer meg ikke inn på min flickr konto:/

Endret av Solid Edge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! alle delene du nevner er såpass billige, og er regnet som slitedeler, at jeg ville bare byttet dem uten å tenke noe mer over det.

Foreslår at du bytter rotor, fordelerlokk og tennplugger.

ang. plasseringen av tennplugger skjønner jeg ikke helt hva du mener, har selv en Vento -95 som i bunn og grunn skal være samme bilen har du mulighet til å laste opp et bilde?

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Var innom bilekstra og hørte pris på fordelerlokk og rotor, alt i alt 300 maks. Men de hadde ikke riktig modell inne, tar ca en uke å bestille. Blir å bytte ut de delene, skal innom biltema i dag og mekonomen i morn å høre om de har inne.

 

post-79969-1250864776_thumb.jpg

Forklaring:

- Lyseblå strekene er kablene som går til tennpluggene

- De røde ringene er hvor tennpluggene er plassert, de 2 resterende er i mellom de to tegnede.

- Den blåe ringen er en ukjent del som lekker væske, muligens drivstoff (lukter bensin).

-

post-79969-1250864996_thumb.jpg

post-79969-1250865208_thumb.jpg

post-79969-1250865215_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dra til møller (eller en du kjenner som har vag com) å les av feilminne.

 

Tips til ting du kan teste:

-Dra av kontakta på temp. føleren

-Dra av kontakta på lmm'en

 

Men først bytter du fordelerlokk, rotor og plugger. Pluggene er ikke vanskelig å få ut, må bare ha ett ledd på skralla.

Lenke til kommentar

Lekkasje i den slangen som går mellom luftinntaksslangen og topplokket (og motorblokken?) kan godt være hele forklaringen på at bilen ikke går ordentlig. Elektroniske innsprøytningssystemer er ofte veldig avhengige av å ha riktig trykk/vakuum på bestemte steder for å fungere. Sånn som det er nå, uten slange, vil motoren suge inn endel luft utenom luftmengdemåleren. Motoren får med andre ord mer luft enn elektronikken tror, og dermed vil også bensinblandingen bli feil. Men tenningsdelene kan du godt bytte uansett.

Lenke til kommentar

enig med larschroe

 

jeg har samme problemet på kone-bilen.. passat -96

hull i slangen gjør at bilen ikke går ordentlig..

 

vi kjøpte bilen i 2001 og har byttet den 2 ganger, og nå er det hull i den igjen..

i følge møller så blir det en del kondens ved småkjøring/vinter.. blandet med olje blir det en "aggresiv" blanding som "spiser" slangen..

Lenke til kommentar

Var på tur ut døra da jeg skrev forige innlegg...

 

Den røde streken på bilde er slangen som er knekt på 3 plasser. Var i går og fikk kjøpt rotor og fordelerlokk, tok 5 min å bytte. Prøvde å starte han etter byttet, men ei. Så det er nok muligens slangen.

 

Noen som har forslag til hvordan jeg får tak i en sånn? De har det hverken på biltema eller bilekstra, ska kanskje å kike på mekonomen i dag.

 

Foresten den tingen jeg ringet rundt med blåstrek bynnte å lekke så mye at det dryppet av den, da jeg prøvde å starte bilen :/

Lenke til kommentar

Motoren starter uten den slangen, men den går ikke pent. At det er er irr på kontaktene i fordelerlokket er helt vanlig.

 

Den dingsen som lekker er bensintrykksregulatoren, men aldri vært borti at den lekker. Mulig hele feilen ligger der ved at motoren får for mye eller for lite bensin. Det kan linkes med de problemene du merka før den stoppa helt.

 

Ellers er coil eller bensinpumpe oftest feilen hvis den ikke starter, men da stopper den plutslig som regel.

 

Pluggene er kurante og bytte med et ledd på skralla. Det er også bare og vri på dysene hvis kontaktene kommer i veien. Plugg kablene blir fort ødelagte hvis du river dem opp etter ledningene.

 

Bytt bensintrykksregulatoren først..

Lenke til kommentar

Da hadde man fått start på bilen og fått kjørt seg en turgjennom nabolaget, enten var det batteriet, kulda eller rotor og ferdelingslokket... men den starta iallfall. Har ikke byttet slangen ennå, bare teipet og modifisert litt.

post-79969-1250956976_thumb.jpg

Bare for å vise tilstand på rotor, merk at dette er etter bruk av kniv til å skrape av eir.

 

Men no er problemet den lekkasjen :/ Har undersøkt pris hos mekonomen og det var ikke akkurat rimelig, 1300kr.

Er du sikker på at det er den? Det holder ikke bare å legge inn en ny pakning eller noe?

post-79969-1250957240_thumb.jpg

Som dere ser er den ganske fuktig. Det lekker kun når bilen prøver å starte og er i drift.

 

Bytte av plugg tenkte jeg å ta i morn så har jeg noe å fore me på en søndag :)

Endret av Solid Edge
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...