Gå til innhold

Striper på skjermen ved høy musikk...

C0bra

Anbefalte innlegg

Når jeg spiller HØYT :D , kommer det noe sånn fucked greier på skjermen min(nec multisync fe991sb), men det er bare på den sida som står nærmest høyttalerne..det er ca 70cm bort til høyttalerne.. de er noen proson på 250watt hvis det har noe å si...Det kommer også sånn fucked ting når jeg søå hardt i bordet..

Så er spørsmålet er dette skadelig? hvordan få det vekk? skal det være sånn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 løsninger:

Flytt høytaleren/skjermen, eller sett noe som magnetkreftene ikke går gjennom mellom de to tingene.

Det skal vel ikke være skadelig for skjermen, men for mye magnetisk stråling kan drepe det meste av pc-utstyr.

Nå skal jeg prøve å forklare hvorfor bildet blir forstyrret:

Bakerst i skjermen har du noe som sender ut elektroner som fargelegger skjermen din, men disse blir sendt ut fra et knøtte lite område. Derfor bruker de magneter i sidene på skjermen din for å utvide denne stålen. Det er denne mekanismen du forstyrrer når du setter en magnet nære ved skjermen

--

Morten

Lenke til kommentar

Viss ikkje høgtalerene er skjerma, vil nok skjermen bli ødelagt etter ei stund (så lenge det er ein CRT skjerm)

Vil nok anbefale å flytte høgtalarene litt lengre vekk frå skjermen.

minimum 40-50 cm frå skjermen.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

De står jo va 70cm fra... Det er jo bare når det er syk bass :D:D ... ikke til vanlig når jeg spiller høyt.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt riktig det dere skriver om at magnetfelt kan forstrre, men 70cm da... Det hørtes veldig mye ut.

Jeg har heller tro på at det er noe annet som lager forstyrrelser. (Særlig etter at du sa samme problem oppstårnår du bankler i bordet) Det er nok vibrasjonene fra hånda di eller fra bassen som får ting til å vibrere. Dette inkluderer metall masken bak glasses på skjermen. Forstyrrelsen har altså en mekanisk årsak, ikke en magnetisk årsak.

Du får forske deg frem med å sette høytaleren på samme plasss med en pute i mellom og evt nærmere skjermen med en pute under. Da ser du fort om det er megnetfeltet eller vibrasjoenene som er årsaken.

Lenke til kommentar

Det skal være sånn.

Tviler også på at selgeren vil godta en reklemasjon på grunnlaget: "Det flimrer litt når jeg dæljer til skjermen hardt".

PS. LCD-skjermer er bygget opp på en helt annen måte (ikke en slik løs maske) så de vil ikke flimre om du slår dem eller bassen får skjermen til å hoppe. Men du bør ikke slå en LCD-skjerm heller. De er ganske sjøre og pixel-feil kan oppstå eller glasset kan sprekke. (Da har du gjort det helt store .. )

Lenke til kommentar

Ikke så trist nå...

Du trenger bare å plassere høytalerene en plass som er mer solid. Feks på gulvet i stedet for på skrivebordet. I tillegg kan du kanskje sette noen fjærer eller høye gummiknotter under skjermen for å dempe vibrasjonene.

Og så kan du sette LCD skjerm på ønskelista til jul... :D

Viss ikkje høgtalerene er skjerma, vil nok skjermen bli ødelagt etter ei stund (så lenge det er ein CRT skjerm)

CRT skjermer blir ikke ødelagt av magnetfelt. De bare blir magnetisert. Du fjerner det lett ved å avmagnetisere skjermen. (engelsk: Degauss) Jeg har faktisk prøvd å ødelegge en eldgammel 14" VGA skjerm på denne måten. Det gikk ikke, fordi alt ble normalt etter et par degauss'inger. (Mye gøy å finne på med ting som likevel skal i søppla)

40-50cm er også mye mer enn nok. Vanlige høytalere må stå nærmere enn ca 5-15cm for å få synlig påvirkning. Dvs. 10-20 cm skal være nok.

Lenke til kommentar
Feks på gulvet i stedet for på skrivebordet. I tillegg kan du kanskje sette noen fjærer eller høye gummiknotter under skjermen for å dempe vibrasjonene.

Og så kan du sette LCD skjerm på ønskelista til jul... :D

Høyttalerne står på spikes på gulvet allerede... skal prøve med gummiknotter, takk for forslaget! Vil ikke ha LCD skjerm pga de er ennå ikk så gode til spill som CRT skjermer og det er jo ikke så lenge siden jeg fikk denne..

Lenke til kommentar

"Stripene" du opplever ved høy musikk kommer av at alle moderne TV'er og skjermer generelt, har 2 "tråder" plassert øverst og nederst (vannrett) i skjermen for å strekke ut bildet (gamle tv'er hadde en tendens til å bli buet inn mot midten på sidene når de ble eldre).

Når du spiller høyt, så vibrerer de to trådene i utakt med hverandre, og du får striper (eller flimmer).

Jeg opplevde dette selv når jeg kjørte Dolby Digital lyd, med 2stk 2x15" høyttalere, på rommet før, da flimra 29" Sony'en min ganske bra under heftige sekvenser i filmene..

Det er nok ikke helt bra for skjermen, løsningen er jo å spille lavere.. :shrug:

Lenke til kommentar
2 "tråder" ... for å strekke ut bildet

... vibrerer de to trådene i utakt med hverandre

Nå er du på veldig tynn is. De trådene er der for å stabilisere skyggemasken, og det er selve masken som vibrerer, slik som Simen1 sa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...