Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av gigabit svitsjer!

Anbefalte innlegg

Hei, arragerer et dataparty 1 gang i året med rundt 100 stykker. Har nå i et par år leid svitsjer(noe vi kommer til å gjøre i år også, men vil i lengden bli billigere å kjøpe selv da man i tillegg kan leie de ut igjen. Det som er aktuelt nå er en stabil coresvitsj og et par bordsvitsjer. Alle svitsjene skal minst ha gigabit ut til brukerne, i tillegg hadde en coresvitsj med fiber ut til bordsvitsjene vært toppers. Som sagt er dette til 100 stykker, men senere vil vi utvide og arrangere en annen plass og i tillegg med 500 stykker++. Det er pga. dette at jeg vil ha gigabit og optical fiber.

Så trenger forslag til svitsjer. har 10000,- å svi av, core og bordsvitsjer med 24 porter.

Anyone?

(Rotete post men har dårlig tid, ut å bære ved.)

Endret av DeDDi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, arragerer et dataparty 1 gang i året med rundt 100 stykker. Har nå i et par år leid svitsjer(noe vi kommer til å gjøre i år også, men vil i lengden bli billigere å kjøpe selv da man i tillegg kan leie de ut igjen. Det som er aktuelt nå er en stabil coresvitsj og et par bordsvitsjer. Alle svitsjene skal minst ha gigabit ut til brukerne, i tillegg hadde en coresvitsj med fiber ut til bordsvitsjene vært toppers. Som sagt er dette til 100 stykker, men senere vil vi utvide og arrangere en annen plass og i tillegg med 500 stykker++. Det er pga. dette at jeg vil ha gigabit og optical fiber.

Så trenger forslag til svitsjer. har 10000,- å svi av, core og bordsvitsjer med 24 porter.

Anyone?

10000?

100 / 23 = 4 switcher

Det er 2500 kr max per switch da får du kanskje så vidt en unmanaged med fiber, men ingen gbic til ;)

Jeg ville sagt hp procurve med det første, men det blir jo litt i overkant da

Lenke til kommentar

Anyone?

10000?

100 / 23 = 4 switcher

Det er 2500 kr max per switch da får du kanskje så vidt en unmanaged med fiber, men ingen gbic til ;)

Jeg ville sagt hp procurve med det første, men det blir jo litt i overkant da

Lavt budsjett ja ! Det finnes 48 porter switcher også. Du trenger 4 stk SFP og ikke Gbic moduler samt multimode fiber. Bare 4 stk billige SFP og fiber kommer nok minst på 4000 - 5000 kr.

Lenke til kommentar

det som er planen er å kjøpe inn et par svitsjer å leie resten som vi trenger, altså kjøpe inn litt og litt, arragerer snart nytt lan og da vil vi få enda mer midler til å kjøpe utstyr. Hva om vi sier at jeg trenger 1 stk. gigabit coresvitsj som jeg trenger hjelp til å finne. Holder egentlig for denne gang tror jeg nok.

Lenke til kommentar
det som er planen er å kjøpe inn et par svitsjer å leie resten som vi trenger, altså kjøpe inn litt og litt, arragerer snart nytt lan og da vil vi få enda mer midler til å kjøpe utstyr. Hva om vi sier at jeg trenger 1 stk. gigabit coresvitsj som jeg trenger hjelp til å finne. Holder egentlig for denne gang tror jeg nok.

Det du velger å kalle en coreswitch kan være en helt ordninær switch med plass til 4 stk SFP slik at du i fremtiden kan koble 4 stk switcher mot denne. De 2 siste switchene trenger kun støtte for 1 stk SFP som igjen kobles mot førstenevnte switch.

Vil du kjøre budsjett kan du serie koble switchene etter hverandre slik at du kun trenger en SFP pr switch, kalles Daisy chain og er ikke anbefalt.

Hadde du hatt budsjett til det ville en Cisco 2960 G vært tingen men den koster nok ihverfall det dobbelte av budsjettet uten SFP.

Du får bare søke litt rundt å se om du finner noen rimelige switcher med støtte for 4 stk SFP. Ikke bry deg om å få mange managment funksjoner da det normalt ikke er nødvendig i et lite LAN party scenario.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

jeg ville gått for brukt cisco og tatt 100mbit på bordene i første omgang med 3500-24

de har 24x100mbit samt 2stk gbic for gbit fiber til core, de ligger på ca 2000kr for 4stk brukt.

uorginale gbics som er kompitable med cisco er en 3-5£ stk, fiberkabler av sc/sc 10m+ er en 8-10£ stk.

for core ville jeg selv kjøpe en cisco 6509/6513 som er modulær og du får 8gbic kort brukt til under 50$ stk.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Kjøp 5 DGS 1224t og kjør kobber hele veien. 4 bordswitcher og 1 core. Disse støtter også link aggregation så du kan kjøre opp til 8 gigabit fra bordswitch til core om du hadde hatt porter nok. Kjører du 2 gigabit uplink fra hver bordswitch har du 88 porter på gulvet og 16 i core som crew kan sitte i. Spytter du i ~2k til har du 100 på gulvet og 14 i core. (OBS på at 1224t bare støtter 6 LA grupper, så maks 6 bordswitcher som trunker mot core) Fiber har ingen ytelsesforbedring for dette oppsettet, bare ekstra kostander og flere ting som kan feile.

Ved utvidelse til ~500 deltagere trenger du L3 i core.

Endret av Superslask
Lenke til kommentar
Fiber har ingen ytelsesforbedring for dette oppsettet, bare ekstra kostander og flere ting som kan feile.

Det kan være en diskusjon om fiber vil ha så mye hensikt i oppsettet. Litt mindre latency vil det bli.

At flere ting kan feile med fiber er bare tull så lenge du kjøper skikkelig utstyr. Dette sier jeg fordi jeg jobber med flere hundre fiberlinker til dagelig.

Lenke til kommentar

for et lan med litt høyere nettverksbudsjett brukte vi 20x 1224t,2x 3100-48 som med f.eks amentio sine priser ville bli ca 64k, mens når vi kjøpte gjennom en sponsor fikk vi de for ca 43k.

(ville ha cisco men ble nedstemt :( )

ville tro med en sponsor som fører d-link burde dere få 6x1224t for 10k hos de om nytt utstyr er et krav, så evnt kjøpe core i neste omgang.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Fiber har ingen ytelsesforbedring for dette oppsettet, bare ekstra kostander og flere ting som kan feile.

Det kan være en diskusjon om fiber vil ha så mye hensikt i oppsettet. Litt mindre latency vil det bli.

At flere ting kan feile med fiber er bare tull så lenge du kjøper skikkelig utstyr. Dette sier jeg fordi jeg jobber med flere hundre fiberlinker til dagelig.

Det er ingen diskusjon om fiber har hensikt her, det tror jeg du er enig i du også. Forskjellene i latency vil vel nesten ikke være målbart, for ikke å snakke om merkbart på et lanparty. Husk også at med budsjettet dems snakker vi om brukt og noname utstyr.

Kobber i denne sammenheng er billigere, enklere og mer tilgjengelig. For ikke å snakke om at fiber fort kan kreve ørlite kompetanse for å feilsøke, noe kobber nesten ikke gjør. Det er ingen gode argumenter for å kjøre fiber her, og det tror jeg du er enig i.

Lenke til kommentar

Det er ingen diskusjon om fiber har hensikt her, det tror jeg du er enig i du også. Forskjellene i latency vil vel nesten ikke være målbart, for ikke å snakke om merkbart på et lanparty. Husk også at med budsjettet dems snakker vi om brukt og noname utstyr.

Kobber i denne sammenheng er billigere, enklere og mer tilgjengelig. For ikke å snakke om at fiber fort kan kreve ørlite kompetanse for å feilsøke, noe kobber nesten ikke gjør. Det er ingen gode argumenter for å kjøre fiber her, og det tror jeg du er enig i.

Ja, skal være enig i at det ikke bør brukes fiber hvis ikke strekk kommer på over 90 -100 m.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...