Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

For sent å skifte fra realfag 3.året?

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har kommet til den konklusjonen at jeg har absolutt ingen interesse av realfag, og neppe kommer til å utdanne meg innen feltet etter endt vgs. Ifjor hadde jeg matte(R1) og fysikk, og tok eksamen i matte. I år har jeg også matte(R2) og fysikk, og har allerede etter den første uka skjønt at dette vil jeg få store problemer med å gjennomføre på en ok måte, da interessen som nevnt er totalt fraværende.

Spørsmålet mitt er derfor om jeg kan ta eksamen i f.eks engelsk og sosiologi(andreårsnivå) som privatist til jul, mens jeg i mellomtiden skifter klasse til de samme fagene, bare nå tredjeårsnivå? Eller er det andre metoder jeg kan skifte fag med? Regner med at rådgiver på skolen vet dette, men fikk ikke tak i han før helgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har seg slik at jeg har kommet til den konklusjonen at jeg har absolutt ingen interesse av realfag, og neppe kommer til å utdanne meg innen feltet etter endt vgs. Ifjor hadde jeg matte(R1) og fysikk, og tok eksamen i matte. I år har jeg også matte(R2) og fysikk, og har allerede etter den første uka skjønt at dette vil jeg få store problemer med å gjennomføre på en ok måte, da interessen som nevnt er totalt fraværende.

Spørsmålet mitt er derfor om jeg kan ta eksamen i f.eks engelsk og sosiologi(andreårsnivå) som privatist til jul, mens jeg i mellomtiden skifter klasse til de samme fagene, bare nå tredjeårsnivå? Eller er det andre metoder jeg kan skifte fag med? Regner med at rådgiver på skolen vet dette, men fikk ikke tak i han før helgen.

Jeg snakka tilfeldigvis med en kamerat om akkurat dette. (Han ville ha ett realfag mindre ellernoe.) Det han sa var at det ikke er mulig å skifte linje (fra realfag til hva nå det andre heter) og at alternativet da var å begynne i 2. klasse igjen. Greia er at når man velger fag i 3. så må to av fagene være fra samme linje som i 2. klasse.

Lenke til kommentar

Så jeg kan altså ikke skifte program ved å ta eksamen i 2 eller 3 fag fra et annet program enn realfag, og skifte til nivå 2 av disse fagene i år? Da vil jeg jo i teorien fortsette med minst to av fagene, til tross for at jeg forandrer på rekkefølgen. Det er jo selvsagt også et spørsmål om hvorvidt jeg kan hoppe inn på nivå 2 av et fag uten å ha nivå 1-pensumet inne før jeg har bestått en eventuell privatisteksamen. (Nivåer som i R1->R2)

Endret av JonasAA
Lenke til kommentar

Rådgiverne burde vite slike ting, men det er skummelt ofte ikke tilfelle.

Det kan hende at du ikke får lov til å følge tredjeklassefagene som elev, men kun som hospitant. Da må du ta dem som privatist, de også. Det er dog ikke helt sikkert, hør med rådgiver eller ledelse på skolen din. Du kan selvfølgelig ta andre- og tredjeklassefagene (enten som privatist eller som elev) og dermed få vitnemål uten realfagene. Du kan da (om du vil) stryke realfagene fra vitnemålet, men det er ikke sikkert det lønner seg, det avhenger av hva du har i snitt.

Lenke til kommentar

mathos: Som skrevet i første post, rakk jeg ikke dette før helgen ;)

Herr Brun: Takk for for svar, håper det du skriver stemmer! Det er ett fett for meg hvordan jeg tar eksamnene mine, poenget er at jeg ikke tar flere realfagseksamner. Skal snakke med rådgiver i morgen, og kan poste hvordan det gikk da. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...