tomsi42 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Har tvilt på 7D frem til nå, men nå er jeg nesten overbevist om at den kommer, og at den er like om hjørnet. Jeg vil ikke bli overrasket jeg heller. Jeg tipper også at 1D4 kommer i løpet av høsten. Mest sannsynlig med 1,3 crop og 16mp. Det er ihvertfall det jeg villa ha foretrukket. Antagelig vil også da 7D ha 1,3 crop og være en 1D4-light. Jeg er rimelig sikker (98%) på at 7D ikke vil ha 1,3 crop. Og jeg vil ikke bli overrasket om 1D MK IV blir fullformat. Mitt tips er at 7D også blir fullformat. Men jeg har tatt feil før Tom Lenke til kommentar
ThaKladd Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Det spekuleres i 12 megapiksler, ingen video, OLED-skjerm og gode egenskaper i dårlig lys. Hva er grunnen i at man ikke tror det kommer video i 7D? Jeg ville tro det var omvendt når man på bildet ser mic-hull... Ganske grei indigasjon på at video kommer, gitt at bildet er korrekt. På 15000kr klassen er det vel dessuten noe man kan forvente? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Hva er grunnen i at man ikke tror det kommer video i 7D? Jeg ville tro det var omvendt når man på bildet ser mic-hull... Ganske grei indigasjon på at video kommer, gitt at bildet er korrekt. På 15000kr klassen er det vel dessuten noe man kan forvente? Et godt poeng; men argumentet mot det er at bildet kan være falsk. Tom Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Et annet argument mot det er at brikken blir fullformat og Canon ønsker at 5D MkII skal skille seg vesentlig fra en billigere 7D. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Et annet argument mot det er at brikken blir fullformat og Canon ønsker at 5D MkII skal skille seg vesentlig fra en billigere 7D. Tja, når 500D har video, så virker det rart. Det er vel 100% sikkert at 50D erstatteren også får video. Den mest sannsynlige årsaken til at 7D ikke har video (hvis det viser seg å være tilfelle), er at Canon gjenbruker 5D sensoren. Noe som ville være en god ide, spør du meg. Tom Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Selv om Canon er mer nøye på å skille på kamera klasser - semi-pro og pro, tror jeg det blir video i 7D. Mulig OLED skjerm gir hovedsaklig fordel under video avspilling. Egentlig blir det ganske god line-up, 5DmII med 21mpx og 7D med 12mpx. Mye enklere og klarere skille enn hos Nikon med D3 og D700, der eneste betydelig forskjell er viewfinder. Endret 21. august 2009 av GCardinal Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Jeg skulle likt å sett noen tall for 50d, og salget der, for tror ikke det har vært særlig gunstig, både mtp. hvor likt det var 40d, og 500d har veldig mye av det samme, utenom hastigheten. Hvis jeg lar meg selv anta at 50d er en flop, og at 500d har gode tall (ergo ingen prisreduksjon i nær fremtid), tipper jeg en 7d vil har 1.6, 12mpix, bedre ISO egenskaper enn 50d, og et raskt kamera. Video funksjon ser jeg ingen grunn til at det ikke skal ha. Dermed vil Canon ha en fin serie med 1000d og 500d som nybegynner/entusiast, og så kommer 7d i et litt dyrere segment enn 40/50d har ligget (foruten release-prisen som nevnt tidligere i tråden) Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Jeg skulle likt å sett noen tall for 50d, og salget der, for tror ikke det har vært særlig gunstig, både mtp. hvor likt det var 40d, og 500d har veldig mye av det samme, utenom hastigheten. Hvis jeg lar meg selv anta at 50d er en flop, og at 500d har gode tall (ergo ingen prisreduksjon i nær fremtid), tipper jeg en 7d vil har 1.6, 12mpix, bedre ISO egenskaper enn 50d, og et raskt kamera. Video funksjon ser jeg ingen grunn til at det ikke skal ha. Dermed vil Canon ha en fin serie med 1000d og 500d som nybegynner/entusiast, og så kommer 7d i et litt dyrere segment enn 40/50d har ligget (foruten release-prisen som nevnt tidligere i tråden) Tja, de tallene var vel uansett ikke tilgjengelige da et eventuelt 7D ble planlagt, tipper jeg. Å kalle 50D for en "flop" er noe drøyt, det er et meget bra hus, og er en ikke ubetydelig oppgradering fra 40D. Det blir litt som å kalle Nikon D300s for en flop dersom man ser på de reelle forskjellene til den gamle D300. Den oppgraderingen er størst på prisen vil jeg si (selv gateprisen enda ikke er på plass). Crop eller ff på et 7D, potensialvolumet ligger nok i crop hvis man tenker realistisk på hva en eventuell kjøpegruppe har av objektiver. Men jeg aner ikke om det er mulig å lage en ny sensor som er litt større enn dagens crop og som fremdeles kan bruke samme objektiver? Uansett, snakker man om rundt 15.000 bør det være noe mer enn en tam utgave av 5DmkII, ellers ser jeg ikke at det er særlig mulig å få til noe salgsvolum. Og blir det ff, ja da antar jeg at et 60D må komme, og dette vil da muligens konkurrere med 7D. Mulig jeg tar feil der i det å tro at markedet ikke hungrer for ff på det nivået. Video - er det egentlig mulig å tenke seg noen nye hus over entry uten video nå? Neppe våger noen produsenter å avvike fra den greia nå som den er nesten standard. Tor Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Å kalle 50D for en "flop" er noe drøyt, det er et meget bra hus, og er en ikke ubetydelig oppgradering fra 40D. Det blir litt som å kalle Nikon D300s for en flop dersom man ser på de reelle forskjellene til den gamle D300. Den oppgraderingen er størst på prisen vil jeg si (selv gateprisen enda ikke er på plass). Jeg trodde "flopp" hadde med lite salgstall å gjøre og ikke lite oppgradering fra forrige modell. Hvis din definisjon skule stemme, var også D70s en flopp (i forhold til D70) til tross for enorme salgstall. Lenke til kommentar
affair Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 håper nå for min del at det kommer noen fine nye objektiver ut >:] Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Tipper det blir en 60D som skal erstatte 40D som er på tur ut, regner med at den får ca 12 Mp og video Lenke til kommentar
ramses Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Å kalle 50D for en "flop" er noe drøyt, det er et meget bra hus, og er en ikke ubetydelig oppgradering fra 40D. Det blir litt som å kalle Nikon D300s for en flop dersom man ser på de reelle forskjellene til den gamle D300. Den oppgraderingen er størst på prisen vil jeg si (selv gateprisen enda ikke er på plass). Jeg trodde "flopp" hadde med lite salgstall å gjøre og ikke lite oppgradering fra forrige modell. Hvis din definisjon skule stemme, var også D70s en flopp (i forhold til D70) til tross for enorme salgstall. Flopp, er vel når noe selger betydelig mindre enn forventet. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Interessant at artikkelforfatteren etterlyser kameraer i område 10-20k, når 10/20/30/40/50D har alle vært lansert til pris rundt 15k. At de faller som en ambolt i pris etter lansering er en annen sak. Er vel et FF kamera i 10-20k klassen Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Interessant at artikkelforfatteren etterlyser kameraer i område 10-20k, når 10/20/30/40/50D har alle vært lansert til pris rundt 15k. At de faller som en ambolt i pris etter lansering er en annen sak. Er vel et FF kamera i 10-20k klassen Det kan være, men det kommer ikke helt tydelig frem i artikkelen at det aktuelle avsnittet handler om FF, da det ellers i artikkelen blir nevnt både 1,6x og 1,3x crop for utenom FF. Lenke til kommentar
Pili Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 vis man ser på bilde nr 2. virker det ikke som et FF kamera da det har innebygd blitz. det ville vært noe nytt fra Canons side. bare Nikon har det på FF kameraet D700... for min del håper jeg på et billigere FF. mere vidvinkel til billig pris. gleder meg til de lanserer neste FF kamera!!! Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Hmm. Lurer på om hastighetsforskjellen i D300 og D3x sitt tilfelle skyldes at det rett og slett er to forskjellige AD-omformere. Sony-sensorene de er basert på (som sitter i A700 og A900) er i hvert fall oppgitt til å ha on-chip AD-omformere, og begge Sony-husene leverer 12-bits råfiler. Så det kan være 14-bits-omformeren er en ekstra ekstern chip som Nikon har inkludert. D3/D700-sensoren har muligens 14-bits on-chip omformer. Mye rett her, men det er ikke hele sannheten. D300 og D3x benytter oversampling/multisampling (flere AD converteringer av sensor-data). Det er ikke helt tilfeldig at D3x har dynamisk omfang og renhet som overgår de fleste (les: alle) innen samme segment. D3/D700 har ingen ytelsesdifferanse (les: hastighet) mellom 12 og 14bit (det har jeg testet mye rundt). Edit: Oversampling må på ingen måte forveksles med flere eksponeringer. Endret 24. august 2009 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Egentlig blir det ganske god line-up, 5DmII med 21mpx og 7D med 12mpx. Mye enklere og klarere skille enn hos Nikon med D3 og D700, der eneste betydelig forskjell er viewfinder. Stort lengre fra sannheten skal man lete lenge etter. Byggekvalitet er rimelig to forskjellige verdener. Hastighet er det også ganske dramatisk forskjell på (spesielt AF i virkelig mørke omgivelser), samt prosessering. Dual CF slot og mikronfon for å legge inn kommentarer bidrar også. Ikke minst, brukeropplevelsen Endret 24. august 2009 av TGB Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Noen som har noen formening om når disse ryktene blir noe mer enn rykter da? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Håper på et FF. Spent på denne Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Er det noen bekreftede datoer på fremtidige pressekonferanser ute da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg