Gå til innhold

Trenger råd til oppsett - belønning utloves!

Anbefalte innlegg

Er rimelig grønn på nettverk og sliter med fagspråk som dere sikkert vil skjønne av dette innlegget :) Trenger hjelp av noen med peiling, og hvis noen gir meg gode råd skal de få en liten gave som påskjønnelse.

Dagens oppsett:

I 1. etg har jeg en Zyxel 660HWT rutermodem (fått fra Telenor) inne i klesskap i gangen. Har Telenor 16000/800 ADSL abb.

I 2. etg har jeg en kablet vista-PC (kabel, skjult i veggen, fra routermodem til uttak i 2. etg) + en bærbar vista-laptop på trådløst nett (koblet til rutermodemet). Har dessuten bestilt en QNAP NAS for backup, musikklager m.m. Har dessuten AirportExpress koblet til trådløsnettet i 2.etg.

Problemer og ideer: internett er ofte tregt på laptop. Hvordan få kablet PC + bærbar og NAS til å "se" hverandre? Kan f.eks. stasjonær stå i kablet nett + trådløst samtidig? Vet ikke hvilket nettverkskort den har, men det er en Dell Inspiron 531. Har tidligere hatt stasjonær PC på trådløst, men byttet til kablet da nettet ikke var stabilt nok (og jeg er avhengig av at nettet på den stasjonære ikke faller ut).

Bør jeg skaffe meg n-nett for høyere hastighet, og hvilket utstyr trenger jeg da (router? andre ting?)? Vet ihvertfall at NASen + airport expressen er 108.11n-kompatible. Kan jeg kjøpe "noe" og plugge i vegguttaket i 2.etg for å få sterkere trådløse signaler i 2.etg? Vet ikke hva Ethernet er, men er det noe jeg burde vite/se på?

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikkje er avhengig av full utnyttelse av hastighet til spilling så kan eg anbefale bruk av homeplug. Det er plug and play og nett kan hentast ut frå alle stadar i huset. Dersom det er ynskjeleg med trådlaust i heile huset så kan eit aksesspunkt være løysinga. Eit aksesspunkt tar i mot og viderebringer det trådlause nettet og har samtidig egne uttak til pcer uten trådlaus antenne.

Men, som sagt, fleire homeplug er ei veldig grei løysing for dei som ikkje må ha veldig optimal linje. Linja blir stabil og fin, og du kan flytte heile kontoret med deg kor som hels så lenge du har ein stikkontakt i nærleiken.

Lykke til!

VroD

Edit:

Samtlige pcer skal kunne sjå kvarandre sjølv om nokre er på det trådlause og andre ikkje. Berre hugs å huke av for "deling" både på pc og når du velger trådlaust nettverk på ein pc.

Dette er m.a. ein av dei tinga som blir spurt om når du har funne eit trådlaust nettverk og du får valg mellom kva type nett du ynskjer å ha. T.d home og public.

Endret av VroD01
Lenke til kommentar

Takk for tips,

den homeplugen høres ikke så dum ut! Noen spørsmål til hvordan dette kan fungere i praksis / vil dette oppsettet fungere?

*kobler en homeplug til mitt eksisterende modem/router, dette oppretter da et ethernet (?) som vil være tilgjengelig via homeplugs i samme strømkurs. Mulig problem: hvordan vet jeg at punktene jeg vil koble til ikke er i forskjellige strømkurser?

*i 2. etg kan jeg sette opp et aksesspunkt via en homeplug, dette aksesspunktet kan da f.eks. opprette et 802.11n trådløst nett + at jeg kan koble PCen min i dette aksesspunktet (via kabel). Noe poeng med et aksesspunkt som sender samtidig på 2,4GhZ og 5 GhZ?

*laptop (sannsynligvis bare g-nettverkskort) + airport express (n-kompatibel) kan koble til det trådløse nettet laget av aksesspunktet

*hvordan kobler jeg NASen (som jeg har tenkt å ha ved siden av routermodemet mitt i underetasjen) til dette nettverket? Trenger jeg en egen homeplug til dette?

*Mitt eksisterende routermodem, vil det da stå i bridgemodus eller hvordan fungerer dette?

Til slutt: dette nettverket vil fungere OK til å streame f.eks. filmer fra NAS til tv hvis jeg skulle ønske?

Takk for hjelp så langt!

Dersom du ikkje er avhengig av full utnyttelse av hastighet til spilling så kan eg anbefale bruk av homeplug. Det er plug and play og nett kan hentast ut frå alle stadar i huset. Dersom det er ynskjeleg med trådlaust i heile huset så kan eit aksesspunkt være løysinga. Eit aksesspunkt tar i mot og viderebringer det trådlause nettet og har samtidig egne uttak til pcer uten trådlaus antenne.

Men, som sagt, fleire homeplug er ei veldig grei løysing for dei som ikkje må ha veldig optimal linje. Linja blir stabil og fin, og du kan flytte heile kontoret med deg kor som hels så lenge du har ein stikkontakt i nærleiken.

Lykke til!

VroD

Edit:

Samtlige pcer skal kunne sjå kvarandre sjølv om nokre er på det trådlause og andre ikkje. Berre hugs å huke av for "deling" både på pc og når du velger trådlaust nettverk på ein pc.

Dette er m.a. ein av dei tinga som blir spurt om når du har funne eit trådlaust nettverk og du får valg mellom kva type nett du ynskjer å ha. T.d home og public.

Lenke til kommentar

kobler en homeplug til mitt eksisterende modem/router, dette oppretter da et ethernet (?) som vil være tilgjengelig via homeplugs i samme strømkurs. Mulig problem: hvordan vet jeg at punktene jeg vil koble til ikke er i forskjellige strømkurser?

Med ein kabel fra modemet til homeplug vil du få både internettverk og internett i heile huset, dvs. innanfor det området sikringskapet dekker. Det var ein del problemer med dette før når dataoverføringshastighet til homeplug var lav, men no får du dei m.a. med 200 Mbps.

i 2. etg kan jeg sette opp et aksesspunkt via en homeplug, dette aksesspunktet kan da f.eks. opprette et 802.11n trådløst nett + at jeg kan koble PCen min i dette aksesspunktet (via kabel). Noe poeng med et aksesspunkt som sender samtidig på 2,4GhZ og 5 GhZ?

Du kan antageligvis sette opp aksesspunktet med kabel fra homeplug, men har har aldri testa. Sjølv har eg kun henta trådløst signal fra modem og sent videre med aksesspunktet enten/og trådlaust eller med kabel.

Frekvenser har eg aldri tenkt på, men valget av kanal har stort sett vært 3,6 eller 11. Usikker på vi snakker forbi kvarandre på det om rådet, sidan eg egentlig er litt ute og padler når det gjeld frekvenser.

laptop (sannsynligvis bare g-nettverkskort) + airport express (n-kompatibel) kan koble til det trådløse nettet laget av aksesspunktet

hvordan kobler jeg NASen (som jeg har tenkt å ha ved siden av routermodemet mitt i underetasjen) til dette nettverket? Trenger jeg en egen homeplug til dette?

Er NASen komt med tilkobling til nettverk, i så fall kan den koblest med homeplug eller via trådløst. Trodde sånne var ment for tilkobling direkte til PC.

Mitt eksisterende routermodem, vil det da stå i bridgemodus eller hvordan fungerer dette?

Antar rutermodemet må stå i bridgemodus dersom du skal ha trådlaus overføring til eit aksesspunkt. Antar videre då at ein homeplug må kobles mot aksesspunktet, sidan rutermodemet står i bridge.

Setter du derimot ein homeplug mot rutermodemet og henter ut igjen signalet med ein homeplug i 2.etg så kan du for så vidt bruke ein vanlig trådlaus ruter i 2.etg. og slipper å sette rutermodemet i bridge. Du vil då i praksis ha to trådlause nett i huset i tillegg til å kunne hente ut nett i samtlige stikkontakter. Sidan du no har homeplugg i både routermodem og trådlaus ruter så vil eg anta at at ein NAS tilkobla via homeplug, er tilgjengelig i heile huset.

Streaming av film fra NAS skal være fullt mulig med denne løysinga, men hugs at homeplug medfører ein viss reduksjon av hastighet. Det optimale er egen fiber i vegg for dette.

--

NB! Det er omtrent no eg må innrømme min innkompetanse og be om rettelser eller oppfølging fra andre i tilfelle eg er heilt på viddene. Ber i så fall om årsaking. ;)

Endret av VroD01
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...