yosraz Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Jeg har kjøpt meg en ny bærbar pc, Acer Aspire 5739G og har fått med Windows Vista Home Premium som OS på den. Av erfaring er jeg ikke storfan av Vista. Jeg liker heller Windows XP eller Win7 som jeg fikk gode erfaringer med. Jeg har dog bare testet RC-versjonen av Win7. Etter å ha vært inne på Acers hjemmeside og lett etter drivere for Win7 fant jeg ingen. Men derimot for Vista og XP, (Drivere Acer 5739). Det jeg vet er at når Win7 lanseres så vil Acers kunder få tilbud om å bestille Win7 oppgraderings-cd. Dette er som sagt en del tid til. Jeg lurer da på om det går an å legge XP som OS og deinstallere Vista? Det kommer med mange ubrukelige programmer fra Acer og jeg tenkte da å slette alt det. Gjenopprettingsfilene pleier på de fleste (også denne pcen) å ligge på en skjult partisjon og ved hjelp av Partition Magic kan denne slettes. Altså kan man foreta en "clean install" av det man vil legge. Men for å kunne få oppgradert fra Vista til Win7 må jeg vel ha Vista i bunn så den oppgraderer fra det? Vil det ikke kunne skje hvis XP ligger i bunn? Om en stund vil jo Win7 komme i full versjon slik at man kan legge inn denne fra bunnen av. Hva anbefaler dere? Er det smart å legge inn XP på denne maskinen eller vil ikke den kunne yte maks siden Vista ligger der fra før? Og ikke minst: hvilken versjon bør jeg bruke: 32-bits eller 64-bits? Håper på raskt svar Endret 21. august 2009 av yosraz Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Jeg vil anbefale deg å bruke Vista frem til win 7 kommer. Fjern/avinstaller alle tilleggsprogrammene fra Acer som du ikke trenger. Slår du av Aero og mye av de "fiffige" tingene i Vista vil du få en maskin som virker helt fint. Brenn recoverypartisjonen ut på DVD`er i tilfelle du får problemer etter at du har slettet recoverypartisjonen. Bruk GParted eller Easus partition manager til å slette og endre partisjonene. Norton part. Magic fungerer ikke i Vista. Sett av 50Gb til OS og resten til alt annet. Når det gjelder drivere har jeg brukt Vista-drivere på min Acer 5720ZG med Win7 RC og det fungerer helt fint. Du kan fint kjøre 64-bits OS, men det kan være at enkelte programmer vil krangle litt. Blir bedre etterhvert. Lenke til kommentar
yosraz Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Jeg vil anbefale deg å bruke Vista frem til win 7 kommer. Fjern/avinstaller alle tilleggsprogrammene fra Acer som du ikke trenger. Slår du av Aero og mye av de "fiffige" tingene i Vista vil du få en maskin som virker helt fint. Brenn recoverypartisjonen ut på DVD`er i tilfelle du får problemer etter at du har slettet recoverypartisjonen. Bruk GParted eller Easus partition manager til å slette og endre partisjonene. Norton part. Magic fungerer ikke i Vista. Sett av 50Gb til OS og resten til alt annet. Når det gjelder drivere har jeg brukt Vista-drivere på min Acer 5720ZG med Win7 RC og det fungerer helt fint. Du kan fint kjøre 64-bits OS, men det kan være at enkelte programmer vil krangle litt. Blir bedre etterhvert. Hei Takk for svar. Er det slik at Win7 bruker Vistas programkjerne slik at en oppgradering fra Xp til Win7 ikke vil være mulig? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Win 7 er en blodtrimmet utgave av Vista på samme kjerne ja. Lenke til kommentar
letsFIFA10 Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Fornøyd med PC`en? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå