Gå til innhold

Effektmåling PWM-baserte kretser

Anbefalte innlegg

Jeg har en diskusjon angående måling av effekt på en krets hvor vi bruker et 12 V batteri og en PWM til å lysregulere en 12 V lyspære. Mitt utsagn er at ved 50/50 pulser, så vil spenning over lyspæren være 6 V. Om så et Fluke-meter måler lyspæren til å trekke 0,5 A vil effektforbruket altså være 3 W. Diskusjonen står da om et Fluke True RMS meter faktisk måler den korrekte strømmen som faktisk går. Fluken måler både AC A og DC A, men med forskjellig resultat.

Hvordan er den korrekte målemetoden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt utsagn er at ved 50/50 pulser, så vil spenning over lyspæren være 6 V.
Hvis den er uregulert så vil nok spenninga ligge noe i underkant av 6V.

Om så et Fluke-meter måler lyspæren til å trekke 0,5 A vil effektforbruket altså være 3 W. Diskusjonen står da om et Fluke True RMS meter faktisk måler den korrekte strømmen som faktisk går. Fluken måler både AC A og DC A, men med forskjellig resultat.
Her kunne du f.ex brukt et godt analogt amperemeter. Du skal på ethvert digitalt instrument bruke DC-måling og ikke AC i pmw sammenheng.

Har du testet pæren og målt hva den trekker av strøm når den mates med filtrert 3V likespenning (ikke opphakket)?

Lenke til kommentar
Mitt utsagn er at ved 50/50 pulser, så vil spenning over lyspæren være 6 V.
Hvis den er uregulert så vil nok spenninga ligge noe i underkant av 6V.

Om så et Fluke-meter måler lyspæren til å trekke 0,5 A vil effektforbruket altså være 3 W. Diskusjonen står da om et Fluke True RMS meter faktisk måler den korrekte strømmen som faktisk går. Fluken måler både AC A og DC A, men med forskjellig resultat.
Her kunne du f.ex brukt et godt analogt amperemeter. Du skal på ethvert digitalt instrument bruke DC-måling og ikke AC i pmw sammenheng.

Har du testet pæren og målt hva den trekker av strøm når den mates med filtrert 3V likespenning (ikke opphakket)?

Nei, det er ikke målt over lyspæren ved gitt spenning, men skal teste det senere i dag. Burde ikke strømforbruket være det samme da?

Lenke til kommentar

et pulsbreddemodulert signal har ganske høye frekvenskomponenter, så jeg vil anta at et multimeter sannsynligvis undersampler dette, og ender opp med feil estimering av RMS-verdien. En lyspære vil neppe glatte ut bølgeformen noe særlig, noe som ville ha gitt et mer nøyaktig estimat. Skal du måle dette nøyaktig bør du bruke et oscilloskop med tilstrekkelig båndbredde.

Lenke til kommentar
Jeg har en diskusjon angående måling av effekt på en krets hvor vi bruker et 12 V batteri og en PWM til å lysregulere en 12 V lyspære. Mitt utsagn er at ved 50/50 pulser, så vil spenning over lyspæren være 6 V. Om så et Fluke-meter måler lyspæren til å trekke 0,5 A vil effektforbruket altså være 3 W. Diskusjonen står da om et Fluke True RMS meter faktisk måler den korrekte strømmen som faktisk går. Fluken måler både AC A og DC A, men med forskjellig resultat.

Har du nøyaktig modell navn på instrumentet?. Fluke instrumenter bruker å ha et modellnummer.

Når du har funnet dette så kan du lese specen på instrumentet for å se om det måler korrekt.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Har du nøyaktig modell navn på instrumentet?. Fluke instrumenter bruker å ha et modellnummer.

Når du har funnet dette så kan du lese specen på instrumentet for å se om det måler korrekt.

Instrumentet er en Fluke 177 som er kalibrert 20.06.2009 hos IKM Laboratorium AS (ikm.no)

Endret av MR2i
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...