Gå til innhold

Oppbevaring/konservering av chili?

jonlem

Anbefalte innlegg

Hei, folkens.

Jeg har i år, med sjokkerende godt resultat, dyrket meg endel chili i vinduskarmen. Det ser ut til å bli såpass mye at jeg er redd jeg ville ødelagt tarmen min om jeg skulle prøve å spise alt før det blir dårlig..

Så funderer jeg på hva jeg kan gjøre for å oppbevare disse deilige fruktene, sånn at man kan "fordele" det utover vinteren og fram til neste høst..

Jeg ser for meg et par forskjellige ting;

Sylting/konservering? En slags chili på glass? Hel eller hakket eller i skiver, hvordan gjør man det? Regner med det gjøres med en slags lake, kanskje med eddik? Eller olje? Isåfall, hvilken olje vil funke bra?

Jeg tror jeg ser for meg det vil være praktisk å ha et glass med noe a la slike glass med skivet jalapenos man får kjøpt, det har jo ganske god holdbarhet?

Krydder? Det kan vel gå an å tørke, knuse og lage seg et slags krydder? Hva vil evt holdbarheten på noe sånt være?

Noen som har peil? Takknemlig for alle svar ;)

EDIT/PS

Når jeg tenker meg om, kan dette godt gjelde paprika også.. Det kan se ut som det kommer litt paprika også etterhvert i den samme vinduskarmen, men det er mer usikkert og sannsynligvis i mye mindre omfang ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan også legge det i olje i kjøleskapet, det vil holde seg i all evighet.

ville nok kanskje bare fryst hele chilien, chilli brukes som regel kun for å gi smak og gjøre maten heit..

så konsistens betyr ofte ikke noe..

paprika ville jeg ikke gjort noe med, den må du rett og slett bare spise opp før den blir dårlig.

frosne grønnsaker er ikke så voldsomt godt.. , men hvis du absolutt må ta vare på det, ville jeg gjort som han over meg sa, fjern innmat og kutt det opp i terninger eller strimler.

Lenke til kommentar

For å konservere paprika anbefaler jeg å grille dem og legge dem på glass i olje. For å grille dem setter du ovnen på full guffe med grillelement, kutter paprikaen i to og legger dem med skinnsiden opp så langt opp i ovnen det går. La dem stå til skinnet er svart, ta dem ut og dekk dem til med plastfolie til de er avkjølt. Dra av skinnet, kutt i strimler og legg i olje med hvitløk og urter.

Lenke til kommentar
Jeg skyter bare inn et lite spm her.. Må man bruke en spesielt type olje når man hiver chilli eller andre urter oppi? Det er snakk om olje som skal brukes, ønsker bare litt smak i den :)

Jo renere olje du har jo mindre smak vil oljen sette. Dvs Jomfruolivenolje vil da sette smak. Men en god smak etter min mening :)

Lenke til kommentar

Syltet noen chilier her om dagen. Blandet ut eddik til 6-7%, smakte til med sukker og kokte dette opp. Dette ble helt over rensede chilier, og jeg hadde litt forskjellige krydder i fire forskjellige glass (kardemommefrø, fenikkelfrø, stjerneanis, pepper, koriander). Norgesglass kjøper du på IKEA for 19kr (1 liter), disse setter du i ovnen på 100 grader i 10 minutter før du fyller dem.

Skal man sette smak på olje, syns jeg egentlig det er like greit å kjøre smaksproduktet til en puré i foodprocessor, og så spe litt etter litt med oljen. Deretter lar du oljen stå kaldt over natten, slik at smaken setter seg. Sil så oljen, og restene kan du fint bruke i matlaging (gryterett, klappe på proteiner som skal bakes i ovn, etc.).

Lenke til kommentar

Klart det går fint på andre ting, er bare vant med å ha det på kjøtt/kylling som går i ovnen.

I og med at man knuser celleveggene med foodprocessoren, kommer smaken veldig fort inn i oljen. Det skader nok ikke å la det stå i lengre perioder, men min erfaring er at oljen får en ganske kraftig smak umiddelbart, og gjerne litt kraftigere dagen etter. Etter det pleier det ikke å være så mye forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...