fishlake Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Føler meg som en grønnskolling når jeg forsøker å justere farger, og trenger hjelp for å komme på rett vei. Har skannet samme bilde fra papir og negativ. Av en eller annen grunn ser fargene helt feil ut på bildet som er skannet fra negativet. Noen som har forslag til hva jeg må gjøre for å få negativskannet til å ligne på papirskannet i fargene? Endret 21. august 2009 av fishlake Lenke til kommentar
To be honest Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Sjekk settings på scanneren din Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Hvitbalanse...let og du vil finne...:-) Lenke til kommentar
perottol Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 På et bilde med så store fargeavvik holder det ikke å justere hvitbalanse. Åpnet bildet ditt og så på histogrammene for de forskjellige fargekanalene, og her finnes det problemer. Rødkanalen er utbrent i høylysene, grønnkanalen ser bra ut, og blåkanalen er svart i skyggene. I slike tilfelle bruker jeg verktøy som feks levels eller curves i photoshop. På hver fargekanal skrur jeg endepunktene inn til der kurvene begynner i histogrammet. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 God råd når man scanner negativer: - Slå av alt unntatt støv-fjerningsfunksjonalitet - Lagre i 16bit (pr. farge) TIFF eller RAW (om det støttes) Gjør fargejusteringer i Photoshop CS4 eller andre gratisalternativer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå