Gå til innhold

Er det lov å by på to eiendommer Samtidig?

Anbefalte innlegg

Hei!

Se for deg at du har to prospekt,

Det ene er en stor leilighet, hvor tidl. har blitt tvangsflyttet (den står tom, advokat/banken selger den). Bud ca. 1,2m

Den andre er en litt mindre leilighet. Bud ca. 1,7m

Om man nå har alt det finansielle på stell (si 2m), er det da lov å by på begge eiendommene og skrive 'Med forbehold om finansiering' i budskjema?

Det jeg tenker da er jo at det faktisk ikke er forbehold om finansiering, da man har det 'på plass'.

Kan man i en situasjon hvor man vinner begge eiendommene da fraskrive seg den ene? Eller er man bundet til å kjøpe begge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feltet "Forbehold" kan du bruke til f.eks. å nevne at budet er gyldig dersom det legges fram ferdigmelding/bruksløyve, at branntekniske foreskrifter av TEKxxxx må være tilfredsstilt av selger før overtaking, at visse repperasjoner er utført av selger før overtaking, osv...

Bruk gjerne Norsk Standard (NSxxx) når du beskriver i forhold til kva forbeholda skal gjelde.

Ellers er det som nevnt ovenfor at eit bud er bindende.

Les deg opp på kva som skal følge med salget samt i kva stand. I mitt tilfelle angrer eg på å ikkje ha nevnt at spiker og skruer i vegger skal bort og hull tettes. Få med deg kva fargekoder alle vegger har. Bruks- og vedlikeholdsinstrukser for elektrisk utstyr skal foreligge.

Lenke til kommentar
Om man nå har alt det finansielle på stell (si 2m), er det da lov å by på begge eiendommene og skrive 'Med forbehold om finansiering' i budskjema?

Det jeg tenker da er jo at det faktisk ikke er forbehold om finansiering, da man har det 'på plass'.

Kan man i en situasjon hvor man vinner begge eiendommene da fraskrive seg den ene? Eller er man bundet til å kjøpe begge?

Du kan risikere å få finansiering for begge boligene, evt bare bli tilbudt finansiering for den boligen du ikke vil ha, eventuelt bli tilbudt veldig dårlig finansiering. Noen skriver også noe sånt som: "Med forbehold om finansiering til tilfredsstillende betingelser etter kjøpers vurdering." for å forsikres seg om at selger ikke bestemmer seg for å gi kjøper et lån med dårlige betingelser (svært uvanlig, men dog).

Men kanskje det går an å skrive: Med forbehold om at vi ikke får tilslag på annen leilighet vi har bud inne på? Det er klart at et sånt forbehold trekker ned, men kanskje dere kan oppnå å utsette salget til dere har fått en avklaring på annet hold.

Lenke til kommentar
Noen skriver også noe sånt som: "Med forbehold om finansiering til tilfredsstillende betingelser etter kjøpers vurdering." for å forsikres seg om at selger ikke bestemmer seg for å gi kjøper et lån med dårlige betingelser (svært uvanlig, men dog).

Temmelig nytt for meg at selger gir kjøper lån, og "dårlige betingelser" er vel ein temmelig rund formulering .. samt at det hørtes ein smule rart ut med låneforhandlinger i eit tilbud som selger skal vurdere og ikkje megleren.

Men kanskje det går an å skrive: Med forbehold om at vi ikke får tilslag på annen leilighet vi har bud inne på? Det er klart at et sånt forbehold trekker ned, men kanskje dere kan oppnå å utsette salget til dere har fått en avklaring på annet hold.

Trur det blir litt ønsketenkning, men ok, skal gi meg om ein eiendomsmegler svarer her på forumet at det går an.

Lykke til med huskjøp.

Endret av VroD01
Lenke til kommentar

Skal du skrive dette så må du sjekke opp om det kan gjerast slik veldig nøye, sjekk med begge dei aktuelle eigendomsmeglerane og firmaet som dei representerar.

Legg du inn eit slikt bud på eigendom nummer to og det viser seg at forbeholdet er ugyldig, noke som fører til at du får tilslag på begge eigendommane så blir det dyrt for deg.

Sjølv om du umiddelbart legg eigendom 2 utigjen for salg så må du fortsatt betale meglerhonorar og dokumentavgift.

Personleg så vil eg seie at risikoen ved å prøve seg med ein slik finurligheit er mykje større en gevinsten du får om dette mot all formodning skulle virke.

Finansieringa bør du også skaffe på forhand. Snakk med banken din å få dei til å skrive ut eit skriv om kva som er det meste dei kan gi deg i lån. I tillegg til at du då har ein garanti for at du får eit stort nok lån til boligkjøp så vil du ha muligheita til å kunne snappe opp eigendomen rett foran ein potensiell kjøpar som ikkje har rukket å ordne med finansieringa før du starter å gi bud.

Lenke til kommentar

Men ikke avslør hvor mye du kan by ovenfor selger/megler. Er det tvil rundt finansieringen så kan du be megler/selger om å kontakte kontaktpersonen din i banken for å evnt bekrefte at kjøpesummen er innenfor lånerammen.

Om selger vet at du har mer å gå på så(oi, fire å-er) så vil det være fristende å prøve å få deg til å by opp til grensen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Gammelt emne men var av interesse for meg.

Er mye synsing i de tidligere postene, men som kjøper kan man ta hvilke forbehold man vil og det er opp til selger og akseptere / forkaste budet.

F.eks kan du ta forbehold om at du ikke vinner en annen leilighet du har bydd på.

Det som i sikkert 99% av tilfellene vil skje er at selger ikke aksepterer budet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...