Gå til innhold

Ny bærbar: mp3 eller minidisc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel egentlig smak og behag.

 

Du kan lagre mye mer på en minidisc enn på en mp3-spiller (regner ikke med iPod, Zen osv) , men så må du også dra med deg ditto antall disker. Så har du dette med mekanisk bevegelige deler i en MD som du ikke får på en mp3-spiller, som kan være en ulempe... Og på enkelte MD'er må du "ta opp" musikken, istedetfor å bare overføre den som data, noe som kan være tidkrevende og kjedelig. Vet ikke hvorvidt dette er fikset på i det siste, da det er en stund siden jeg har forkastet MD og gått over til mp3-spiller. :wink:

 

Har forøvrig en jazpiper av den litt eldre sorten med 64+64MB minne, og er storfornøyd. Bra batterikapasitet, fin lyd (medfølgende øreplugger er litt dårlige, men de byttet jeg) og plass til en 25-30 sanger i gjennomsnittlig kvalitet og lengde.

 

Og til siste koker vel hele denne posten sammen til det jeg allerede har sagt; smak og behag. Lykke til. :wink:

Lenke til kommentar

vil bare nevne at man kan overføre filer fra pc til md med 64x hastighet nå til dags. Det er også mulig å få 5 timer musikk på en MD. Uten at kvaliteten blir vesentlig dårligere. Uansett så er det kjekt å ha disker til 15 kr stykket istedet for å ha minnekort til flere hundre kroner..

 

Men det er da min mening. Ipod er jo et alternativ, 20gb musikk =)

Lenke til kommentar
vil bare nevne at man kan overføre filer fra pc til md med 64x hastighet nå til dags. Det er også mulig å få 5 timer musikk på en MD. Uten at kvaliteten blir vesentlig dårligere. Uansett så er det kjekt å ha disker til 15 kr stykket istedet for å ha minnekort til flere hundre kroner..

 

Men det er da min mening. Ipod er jo et alternativ, 20gb musikk =)

 

Åssen får man 5 timer med musikk på en MD uten at kvaliteten blir vesentlig dårligere? 300 minutter på 130-140 MB? Høres ut som ønsketekning.

Lenke til kommentar

vil anbefale å kjøpe en billig pda istedetfor en minidisc/mp3-spiller. har selv pda'en Cassiopeia be-300, som kostet meg rundt tusenlappen, og som man kan finne for ca. 100$ på ebay (ca. 750,-).

 

kort og godt.. 166mhz, 32mb minne, 32k fargeskjerm (stn, ikke lcd), og compactflash-slot type II (tar vanlige kort, samt ibm microdrive). den spiller mp3, wma, avi, mpg, etc.. i tillegg til å være en helt kurant planlegger med de vanlige programmene. det finnes et tonn med spill, og en emulator for gamle lucasarts/sierra-spill. du får med andre ord mye, mye, mye mer for pengene enn hvis du kjøper en dedikert musikk-dings.

Lenke til kommentar

Hm! Litt på sidelinjen siden du sa under 2000,- men dog.

 

Jeg hadde spart en 1000 lapp til så har du et hav av skikkelige spillere med HD i stedet for de latterlig dyre minnbrikkene med dårlig kapasitet. Så kan du hive CD samlingen og CD spilleren på loftet etter å ha brent ALT over på MP3 spilleren. Ryddig og greit :)

 

Lykke til!!!

mvh

kjetil

Lenke til kommentar

Jeg tviholder på MP3-spiller: Det er billig, et minnekort koster en hundrelapp eller to. Du trenger ikke flere av dem, fordi du når som helst kan bytte ut en eller flere sanger. Raskt er det også. Og en ting som kan være av betydning for ganske mange: MP3 spillere er ofte små. VELDIG små.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar så langt! :woot:

 

Ser ut til at mp3 generelt sett er bra saker. Tok en titt på den mp3spilleren som ble foreslått, og den ser jo bra ut. Ikke spes dyr heller. :smile:

128 mb er helt grei kapasitet. holder til et par album i gjennomsnittlig kvalitet (128-192kbps)

Lenke til kommentar
Åssen får man 5 timer med musikk på en MD uten at kvaliteten blir vesentlig dårligere? 300 minutter på 130-140 MB? Høres ut som ønsketekning.

 

Det har jeg absolutt ingen peiling på. Har bare blitt fortalt og lest på div produsenter sine sider at det er fullt mulig. Har også bekjente som sier det ikke blir "dårligere" lyd.. Ikke at jeg tror så mye på det selv :roll:

Lenke til kommentar

Hei og hopp :)

 

Har tenkt på samme greia en stund nå, skal ha en spiller til primært når jeg er ute å sykler. Foreløpig konklusjon for min del er net-md. Både Sony og Sharp og sikkert andre produsenter skryter på seg 50+ timer med spilletid på standardbatterier. Og som du sier de har en longplay funksjon som gir ca 300min med musikk på en disk. Kjenner ikke til kvaliteten på longplay, men uansett er det jo stort sett ikke noe problem å ta med seg et par disker på lomma, små som de er...

 

Så dra innom Siba eller Smart Club om du bor i Oslo. Ellers er sikkert Elkjøp også noenlunde greie på priser, og test ut en net-md før du kjøper.

 

Det er nå mitt råd :)

 

Andy

Lenke til kommentar
Åssen får man 5 timer med musikk på en MD uten at kvaliteten blir vesentlig dårligere? 300 minutter på 130-140 MB? Høres ut som ønsketekning.

 

Det har jeg absolutt ingen peiling på. Har bare blitt fortalt og lest på div produsenter sine sider at det er fullt mulig. Har også bekjente som sier det ikke blir "dårligere" lyd.. Ikke at jeg tror så mye på det selv :roll:

 

Det gjør du lurt i å ikke tro på, finnes jo ingen audio-codecer til pc som gir cd-kvalitet på noe særlig mindre en 160kbps, da er det voldsomt urealistisk at 30-40 kbps skal være like bra.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...