sjur79 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 La meg si det slik, og det er. At jeg er ikke den som syter over at jeg må "betale" vel heter vel å hjelpe andre de vanskeligstilte i samfunnet. Alt man gjør for andre kommer jo igjen uansett. Så hva er greia. Hvis noen trenger hjelp så hjelper jeg uten å syte over.. Selfølglig. Dette gjelder Trygde Etaten men også Sosial Tjenesten. Om noen trenger hjelp så hjelper vi dem. Man lar ikke bare samfunnet rundt seg rakne. Selfølgelig ikke... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Og nå gidder du ikke lengere ? Lenke til kommentar
sjur79 Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Så klart. Har lært meg å være god. Sånn fks. Når jeg ser duer på fortauet så går jeg rundt de. Lenke til kommentar
banjo ulf Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Lurer litt på hva vi skal diskutere her egentlig? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Hei! Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Så klart. Har lært meg å være god. Sånn fks. Når jeg ser duer på fortauet så går jeg rundt de. De pleier vel strengt tatt å flytte på seg selv. God fjone? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Eg har også jobbet en del år etterhvert og derfor mener eg at duen burde flytte seg, ikke omvendt. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) La meg si det slik, og det er. At jeg er ikke den som syter over at jeg må "betale" vel heter vel å hjelpe andre de vanskeligstilte i samfunnet. Alt man gjør for andre kommer jo igjen uansett. Så hva er greia. Hvis noen trenger hjelp så hjelper jeg uten å syte over.. Selfølglig. Dette gjelder Trygde Etaten men også Sosial Tjenesten. Om noen trenger hjelp så hjelper vi dem. Man lar ikke bare samfunnet rundt seg rakne. Selfølgelig ikke... Jeg er også det en vil kalle "en arbeidene kar", jeg syter ikke over at jeg må jobbe for føden min, overleve på denne sfæren vi kaller Jorden. Jeg er litt usikker på hva du vil at vi skal diskutere her, går utifra at det handler om trygd/sosiale tjenester vs det å overleve for egen maskin ? Jeg gjør som mange andre organsimer i evolusjonen før meg, overlever ved å bruke muskulaturen min til å utføre ting som enten sikrer meg føde og husly eller som andre vil gi meg verdier for, slik at jeg kan kjøpe meg føde, leie meg husly og på andre måter overleve. Som mauren som arbeider, så sikrer jeg ikke bare min egen overlevelse ved å arbeide i ett menneskesamfunn, men jeg øker samfunnet eller "koloniens" vekst og suksess. Jeg legger stolthet i det at jeg overlever for egen maskin, og samtidig er med å bygge samfunnet rundt meg. Noen organsimer gjør ikke dette, de overlever etter ett annet mønster som kalles parasitisme. De overlever på andre ved å snylte på deres verdier, føde eller fordeler som verten vedlikeholder, og parasitten selv bidrar ikke til noe positivt for vertens suksess, de ligger der som en byrde på verten. Er det her du vil at jeg skal trekke en konklusjon ? Siden vi er i filosfi delen av forumet og ikke i samfunn så antar jeg at det er det mer filosofiske aspekte som er meningen her og ikke trygdepolitikk. Jeg kan ærlig innrømme at det irriterer meg at noen andre lever på min bekostning, jeg vet om/kjenner til enkelt mennesker som går på trygdeordninger eller sosiale ordninger grunnet sykdommer som er "vanskelig å diagnotisere" men som kan feste/gå ut hver eneste helg og alltid er mest energetisk til å finne på noe aktivt (som i og for seg er mer "slitsomt" enn vertfall en rolig deltidsstilling). Dette irriterer meg, og jeg vil kalle livstilen deres parasitisme. Å hjelpe svake/syke artsfrender har jeg en annen holdning til, jeg irriterer meg ikke over at de som har vært uheldig i livet skal få et så normalt liv som mulig på restens bekostning. En som er født med en kronisk plage eller et handikapp er utenfor min fatteevne av ulykke og "uflask", de vil jeg unne noen deler av min verdiproduksjon , men kun de som trenger det. Lykkejeger parasitter som heller vil se på TV hele dagen enn å jobbe har jeg absolutt ingenting til overs for. Kriminalitet er en annen og mer direkte form for parasitisme som menneskers samfunn har tatt med i arven fra naturen. her har du individer som direkte stjeler, snylter eller på andre måter tjener seg verdi og goder på andres bekostning. Akkurat som at veps stjeler honningen som biene lager, raner bankranerne verdiene som et samfunn har laget. Endret 21. august 2009 av Ceburger Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Bare jeg som tenkte på "Den brysomme mannen" når jeg leste førsteposten? Lenke til kommentar
sjur79 Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Det handler ekstremt mye om å være god her i denne verden og det er jo i den forstand bra og ektremt glad. Endret 21. august 2009 av sjur79 Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Det handler ekstremt mye om å være god her i denne verden og det er jo i den forstand bra og ektremt glad. God og ond, snill og slem er relative fenomener. Det finnes ikke universell godhet her i verden. De eneste som vil si at du har gjort en god, snill, edel eller tapper handling er individer som deler din grunnleggende struktur for moral og etikk. Jeg er enda ikke sikker på hva som er den egentlige problemstillingen her i tråden. Kunne du skrevet ett litt lengre og udypende inlegg som legger problemstillingen rett ut ? Du sier at å la andre leve på din bekostning er en god handling. Regner med du ikke dreper myggene som du fersker i å suger blod av deg heller da? Det er jo ganske snilt å la de få seg en drink. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå