Gå til innhold

Lektor - hvordan kombinere det?

Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Nå har jeg etter mye gjennomtenking funnet ut at jeg skal bli lærer. Det sto mellom det og advokat. Noe som faren min presset meg til å bli. Jeg vet ikke hva han kommer til å si når jeg forteller han om hva jeg har tenkt å gjøre. Uansett kommer jeg ikke til å bry meg om dette.

Spørsmålet mitt er hvordan jeg kan bygge opp lektorkompetansen min skritt for skritt istede for å ta et "pakke" studium. Jeg snakket med en lektor som og er kontaktlæreren min. Han mente jeg burde feks velge fire årsstustium også ta pedagogikk til slutt. Altså at jeg syr samen min egen pakke med det jeg synes er intresant. Å da blir jeg kvalifisert lektor. Stemmer dette?

Da hadde jeg tenkt å ta et årsstudium med sosiologi først og sosialantrpologi. Dette utgjør to årsstudium. Deretter tar jeg statsvitenskap også nordisk. Å tilslutt pedagogikk. Dette utgjør totalt fem år. Jeg drøftet dette forslaget for han og han synes dette var en god pakke.

Nordisk tar jeg egentlig bare for å utvide min kompetanse. I tilegg er det et stort mangel på norsklærere og da får jeg garantert jobb. I tilegg kan jeg gjerne også ta på meg sensor oppdrag etterhvert. Noe som kan skape litt ekstra inntekt.

Hva synesd dere om dette? Går det å bygge opp et lektor studie med denne metodikken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør vel helst ha en bachelorgrad for å kunne gå veien med ettårig pedagogikk. Ikke fortvil av den grunn; er jo flere bachelorgrader som krever så lite som 90 studiepoeng i hovedprofil, og det er jo "bare" 1 1/2 årsstudium det.

Det går ann å gå på pedagogikk etter 180 studiepoeng i fritt valgte emner, men siden du tydeligvis er ute etter mye kompetanse fort så gir det lite rom for fordypning i enkeltområder, noe som kan være greit når man først skal bruke noen år på en utdanning.

http://www.ntnu.no/studier/prped

Lenke til kommentar

Godt mulig du kan få jobb som lærer av dette, men lektor blir du nok ikke. En lektor er en lærer med høy kompetanse i ett eller to fag, og å ta fire tilfeldige årsstudier og deretter pedagogikk kan ikke sammenliknes med det. For å bli lektor må du ha en mastergrad. Enten må du gå et av pakkelærerstudiene som tar fem år hvor du spesialiserer deg i to fag og skriver masteroppgave i det ene, eller du må ta en femårig mastergrad og deretter bygge på med ettårig pedagogikk (PPU).

Fra utdanning.no:

For å få tittelen lektor må du ha minst hovedfag, mastergrad eller embetseksamen, og i tillegg godkjent pedagogisk utdanning. Dette kan være praktisk-pedagogisk utdanning, som er en ettårig utdanning der du kvalifiserer deg til læreryrket.

Fra jobbfeber.no:

For å bli lektor må du ta en Mastergrad ved universitet eller høgskole, ex.phil. ex.fac, og praktisk-pedagogisk utdanning.

Fra caplex.no:

lektor (av lat.), eg. foreleser; tittel for lærere med eksamen av høyere grad fra universitet eller høyskole og med praktisk ped. tilleggsutdannelse, underviser særlig ved videregående skoler.

Merk at du heller ikke får en mastergrad bare ved å ta fem tilfeldige årsstudier. Årsstudier er på lavere nivå. En mastergrad krever først en treårig bachelorgrad og deretter toårig påbygning med spesialisering og skriving av en masteroppgave.

Endret av 1503
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...