Knut_F Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Finnes det et enkelt program for å lage figurer som man kan exportere ut som OpenGL koder? Endret 20. august 2009 av Knut_F Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Nei, det fungerer ikke på den måten i det hele tatt. Lenke til kommentar
Knut_F Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Nei, det fungerer ikke på den måten i det hele tatt. Jeg kjenner ganske godt til opengl, og veit godt hvordan det fungerer. Jeg hadde faktisk et program for en stund siden hvor man med få korigeringer kunne bygge opp en model med GL_TRIANGLES. Og nesten direkte lime det inn i c prosjektet. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 noe ala dette? http://www.blender.org/forum/viewtopic.php...fe634a1b046d8b2 Lenke til kommentar
Knut_F Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 noe ala dette?http://www.blender.org/forum/viewtopic.php...fe634a1b046d8b2 Lurer på om det var blender ja=) Er en del år siden jeg brukte det nå. Skal sjekke det ut! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 ...what? Nå er jeg interessert i hvordan blender eksporterer til "OpenGL koder" Lenke til kommentar
AMajor Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 (endret) å tegne en modell er rimelig enkelt, om du derimot skal flytte og rotere på flere objekter samtidig begynner ting å bli litt mere komplisert, for ikke å snakke om bones. da bør du helst finne deg ei mattebok om vektorer, matriser o.l. det samme gjelder kameraføring, lys osv. de fleste 3d-modelleringsprogrammer kan eksportere til ren ascii format. da trenger du bare å parse formatet og legge dataene i arrays osv. så om jeg husker riktig så var det noe som het glDrawElements eller glDrawArray (for OpenGL i C++) du trenger bare å putte arrayene inn der så fremst vertexdataene, normalene, verticene og indexene er alignet på riktig måte. det er mulig det var flere funksjoner for å bruke normaler, indexer og teksturkoordinater, men disse finner du i opengl-specen. og det er neppe noen 3d-modelleringsprogrammer som er enkle å bruke hvis du er nybegynner. såklart finnes det ferdige objekter og sånt innebygget i 3d-programmer, men dette er som regel primitive objekter. for testing og sånt så er disse greie å bruke! du kan kjøpe og laste ned mer komplekse modeller på nettet, men skal du lage de selv så blir et mye jobb. der er også mulighet for å skaffe seg kontakter med 3d-grafikere på nettet selvfølgelig, da er det bare å finne forumer og sånt ved å søke rundt. ikke alle er villige til å hjelpe og ikke alle har nok tid til overs. Endret 22. august 2009 av rydi Lenke til kommentar
Knut_F Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 ...what?Nå er jeg interessert i hvordan blender eksporterer til "OpenGL koder" Blender kunne ikke eksportere direkte til opengl c-kode. Men derimot til DirectX. Og dette var nesten direkte oversettbart. Man må bare fjerne noen kommaer osv... Jeg gjør bare som han i innlegget under skriver. Limer alle punktene inn i en GLfloat array. Og bruker glDrawArrays(); Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Så utrolig tungvint og ikke-flyttbart i forhold til å lese fra en datafil istedet... Lenke til kommentar
Knut_F Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Så utrolig tungvint og ikke-flyttbart i forhold til å lese fra en datafil istedet... Er meget intressert i å lære flere metoder! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 http://www.wotsit.org/list.asp?fc=2 ^^ Lenke til kommentar
Zolo Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Tror .obj filer er et bra førstevalg. Dette fordi det er lesbar tekst i filen slik at det er lettere å se at det er riktige verdier som blir lest av programmet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå