Gå til innhold

[Løst]Finnes det et enkelt program for å tegne 3d modeller, og så eksportere det som OpenGL koder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, det fungerer ikke på den måten i det hele tatt.

 

 

Jeg kjenner ganske godt til opengl, og veit godt hvordan det fungerer. Jeg hadde faktisk et program for en stund siden hvor man med få korigeringer kunne bygge opp en model med GL_TRIANGLES. Og nesten direkte lime det inn i c prosjektet.

Lenke til kommentar

å tegne en modell er rimelig enkelt, om du derimot skal flytte og rotere på flere objekter samtidig begynner ting å bli litt mere komplisert, for ikke å snakke om bones. da bør du helst finne deg ei mattebok om vektorer, matriser o.l. det samme gjelder kameraføring, lys osv. de fleste 3d-modelleringsprogrammer kan eksportere til ren ascii format. da trenger du bare å parse formatet og legge dataene i arrays osv. så om jeg husker riktig så var det noe som het glDrawElements eller glDrawArray (for OpenGL i C++) du trenger bare å putte arrayene inn der så fremst vertexdataene, normalene, verticene og indexene er alignet på riktig måte. det er mulig det var flere funksjoner for å bruke normaler, indexer og teksturkoordinater, men disse finner du i opengl-specen.

 

og det er neppe noen 3d-modelleringsprogrammer som er enkle å bruke hvis du er nybegynner. såklart finnes det ferdige objekter og sånt innebygget i 3d-programmer, men dette er som regel primitive objekter. for testing og sånt så er disse greie å bruke! du kan kjøpe og laste ned mer komplekse modeller på nettet, men skal du lage de selv så blir et mye jobb. der er også mulighet for å skaffe seg kontakter med 3d-grafikere på nettet selvfølgelig, da er det bare å finne forumer og sånt ved å søke rundt. ikke alle er villige til å hjelpe og ikke alle har nok tid til overs.

Endret av rydi
Lenke til kommentar
...what?

Nå er jeg interessert i hvordan blender eksporterer til "OpenGL koder"

 

 

Blender kunne ikke eksportere direkte til opengl c-kode. Men derimot til DirectX. Og dette var nesten direkte oversettbart. Man må bare fjerne noen kommaer osv... Jeg gjør bare som han i innlegget under skriver. Limer alle punktene inn i en GLfloat array. Og bruker glDrawArrays();

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...