Gå til innhold

Søke seg inn i forsvaret, avdelinger

cselnes

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter å skriver en søknad til vpv angående førstegangstjeneste, jeg ble fortalt og skrive hva jeg ønsker og gjøre, Såå.. jeg tenkte jeg kunne spørre dere her så jeg blir litt klokere på noe. Skal jeg bare skrive om jeg ønsker hær, sjø eller luft? Hvis jeg skulle være så heldig å komme inn, blir man så stasjonert på andre avdelinger innen disse grenene eller er det noe man skriver om i det man søker seg inn?

Ved sesjon for flere år siden var det ikke store interessen, men nå ønsker jeg en forandring i hverdagen og forsvaret virker som en glimrende anledning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør deg selv om hva du egentlig vil?

Viss du vil i forsvaret generelt, så skriver du det. Si hva du foretrekker av Sjø, Luft eller Hæren, men gjør det klart at det viktigeste er at du får innkalling. Viss det er det du vil da.

kommer du inn i en av dem, så sender de deg til en rekruttskole og dermed blir man videreført til en annen avdeling. Tror neppe det er så valgfritt?

I sjø er det vel først Madla, så Haakonsvern.

Luft er først Madla, og så aner jeg ikke. Er vel flere steder.

Hæren vet jeg ikke.. Det virker mye større enn de to grenene. Og det er større variasjon i hva og hvor man kan være i hæren.

på sesjon ihvertfall så skriver man opp en ønskeliste over hva man vil og hva man prioriter.

Slik:

1.

2.

3.

Lenke til kommentar

Ikke hør på babushka, han vet tydeligvis ikke heeelt hva han prater om.

For det første, sjø har mange flere tjenestesteder enn Haakonsvern

For det andre, du kommer sannsynligvis ikke til å havne på Madla med mindre du skal inn veldig snart, da KNM Harald Haarfagre (rekruttskolen på madla) legges ned.

For det tredje, hæren ikke lengre rekruttskole i den forstand. Du har innrykk i den avdelingen du i utgangspunktet skal tjenestegjøre resten av året. Det er mulig å forandre, men da er det stort sett til det verre (kjipere tjenestestilling en annen plass), og på forsvarets initiativ, ikke diitt. Det heter heller ikke rekruttskole i hæren, men grunnperiode (selv om alle kaller det rekrutt).

For det fjerde, så er det valgfritt (til en viss grad) hvor du vil tjenestegjøre, om du viser litt initiativ. Det vil si, når det gjelder luft og sjø kan du søke om å komme til den forsvarsgrenen, men i utgangspunktet ikke hvor du skal tjenestegjøre etter rekruttskolen (med en del unntak for folk med spesiell kompetanse). Men det trenger du ikke bry deg om, for du vil IKKE til luft eler sjø.

Hvis du har ønske om å gjennomføre førstegangstjenesten, så for guds skyld sørg for at du havner i hæren. Helst i en av de to kampavdelingene (2BN og PBN), eventuelt til grensa. Sørg for å være i best mulig før innrykk, og sørg for å møte opp med god innstilling, så går det meste bra.

Lenke til kommentar

Det spørs jo veldig på interessen og ønsket ditt. Forandring vil du i utgangspunktet få uansett i forhold til daglig livet.. Men en operativ og aktiv stilling er absolutt å foretrekke.

Hæren er trolig den hardeste av de tre grenene forsvaret har å by på. Men innen for alle er det både kjedelig/stillegående stillinger og mer aktive.

Jeg var selv i National Innsatsstyrke i Luftforsvaret, det er trolig den mest aktive tjenesten du får i luft forsvaret. Vi hadde 40-60 feltdager, 10k AG skudd, 5k Mp5 og 1-2k glock. I tillegg fikk vi prøvd MG, 40MM, håndgranat, miner, flashgranater og annet gøy. Anbefaler å komme inn som sommer kullet, de har mer erfarene befaler og du vil bli kjørt litt hardere.

Lenke til kommentar

Er det slik at man får vite tjenestested og hva du skal gjøre i hæren FØR du skal inn?

To kompiser av meg reiste inn denne uken, De fikk vite alt om hva de skal gjøre.

Jeg angrer faktisk litt på at jeg ikke søkte Hæren fremfor Sjø.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
Er det slik at man får vite tjenestested og hva du skal gjøre i hæren FØR du skal inn?

To kompiser av meg reiste inn denne uken, De fikk vite alt om hva de skal gjøre.

Jeg angrer faktisk litt på at jeg ikke søkte Hæren fremfor Sjø.

Du får ikke vite hva du skal gjøre, det finnes en haug med tjenestestillinger innenfor hver bataljon. En oppklaringssoldat i kavesk og en BV-fører i trentroppen har litt forskjellige arbeidsoppgaver, men begge hadde innrykk i panser. Men ja, du får vite tjenestested.

Lenke til kommentar

Takk for en forklaring og tips Herr Brun og bIsk0p :) det var faktisk hæren jeg tenkte på, 2bn og pbn er de jeg har sett mest på. Så da utdyper jeg bare hvor jeg ønsker og tjenestegjøre innen hæren i søknaden. Greit og være sikker når det er snakk om en framtidig utdanning jeg ser innen forsvaret.

Ja forandring blir det, er altfor lei av butikkbetjening uten stabil lønning og framtid.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hhaa.. Det er ikke vanskelig å komme seg inn på NIS :p Min tropp tok vel inn 10 stk som ikke bestod testene og 1 som ikke tok de..

Kommer jo strengt an på hvor mange som søker. Julikullet hadde skuffende lite søkere (ca. 60), men det var temmelig mange som bestod som ikke fikk inn. Var vel bare 10 som ikke bestod testene. NIS ER hardt. Står forundrende lite om NIS på nettet og nesten intet mer får man vite på rekrutten, desverre. Rent sikkerhetsmessig rundt styrkens struktur og operasjonsmetode er jo dette bra, men både troppsbefal og stab ønsker seg et større søkertall. Da burde det være mer "reklame"!

Men for å sprekke hull på en myte jeg har hørt alt for ofte: Nasjonal Innsatstyrke er IKKE en jegerkommando, og må over hodet ikke sammenlignes med jegersoldater. De trener på helt andre metoder og har helt andre mål. Jegere opererer bak fiendens linjer, mens NIS operer som regel i egen teig, med bl.a. objektsikring, QRF-styrke, (anti)patruljetjeneste, osv. som det står på hjemmesidene til forsvaret. NIS og Basesett I og II driver med såkalt Force Protection.

Som et av befalene fra NIS som besøkte rekrutten sa: "Hvis vi sier at Marinejegere, spes.jegere, fallskjermjegere osv. henter opp mot 90-95% av det man har i "kjeller'n" (i kroppen, både fysisk og psykisk), så kan vi si at NIS henter ca. 20-30%, noen ganger. Det kan ikke sammenlignes over hodet med noen jegerkommando."

Likevel skal det nevnes at NIS har fysiske opptaksprøver, samt et jegerløp (7.5 KM med 22 kg på ryggen). Selv ikke befalskolen har jegerløp som opptakskrav ;)

En kanskje litt utdatert artikkel, men likevel relevant:

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=134781

Selv om NIS ikke er jegere, så er det likevel dritmye tøft man får være med på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...