Gå til innhold

Hvilket kamera burde jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå begynt på høyskole innen media, og har tenkt meg å kjøpe

eget speilrefleks-kamera, så jeg slipper å være avhengig av å

låne fra skolen.

Jeg har ikke så mye peiling på speilrefleks-kameraer enda,

men har sett på diverse tester og anbefalinger på nettet, og

det står mellom to kameraer:

Canon Eos 1000D, og Sony Alpha A200.

Hvilket burde jeg ta?

Vet det ikke er de beste kameraene på markedet, men måtte

velge ut fra et lite budsjett, siden jeg er student :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min personlige mening er at 400D er et bedre valg enn 1000D, ellers står vel 450D og 500D noe over de to førstnevnte.

RandiA

Enig i den "vurderingen". Både 400D og 450D kan antagelig finnes pent brukt antar jeg. Og da tror jeg at jeg ville gått for et brukt 450D.

Tor

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Min personlige mening er at 400D er et bedre valg enn 1000D, ellers står vel 450D og 500D noe over de to førstnevnte.

RandiA

Enig i den "vurderingen". Både 400D og 450D kan antagelig finnes pent brukt antar jeg. Og da tror jeg at jeg ville gått for et brukt 450D.

Tor

Jeg ville heller kjøpt en 1000D med IS enn en eldre 400/450 uten. Alle er helt greie kamera, men 18-55 med og uten IS skal være svært forskjellige.

Lenke til kommentar
Jeg ville heller kjøpt en 1000D med IS enn en eldre 400/450 uten. Alle er helt greie kamera, men 18-55 med og uten IS skal være svært forskjellige.

Innebygget stabilisering har ikke noe med kameramodellen og gjøre,det er montert i objektivene.

Fordelen med og kjøpe 450/500/1000D er at de kameraene blir normalt levert med "IS"stabilisering i kidobjektivene,det er et objektiv som faktisk er bedre en samme objektiv uten is.

Hvilken kamera som du burde kjøp,det og ta hensyn til hva som er og få låne av objektiver er ikke dumt.

Canon og Nikon er de merkene som har solgt mest kameraer og naturligvis de som er mest i bruk blant medstudenter,vil du skille deg ut så kjøper du et annet merke,men da er det ikke fult så enkelt og få hjelp av andre når du lurer på noe som har med selve kameraet og gjøre.

Er det ikke så at enkelte skoler/lærer helst ser at man kjøper et spesifikt fabrikat ?

Lenke til kommentar
Er det ikke så at enkelte skoler/lærer helst ser at man kjøper et spesifikt fabrikat ?

Jeg håper for mangfoldet sin skyld at det ikke er slik!

Det vil jo i så fall bety at skolen vil uteksaminere årskull hvor (nesten) alle sammen vil sverge til og foretrekke et bestemt merke.

Det bør jo være helt uproblematisk å lære om fotografering nærmest uansett hvilket DSLR kamera man har. Basisfunksjonene er jo de samme uansett merke og teorien som ligger bak er den samme.

Lenke til kommentar
Innebygget stabilisering har ikke noe med kameramodellen og gjøre,det er montert i objektivene.

Vel, det spørs jo litt hvilket kamera/merke man snakker om. F.eks. har de enkleste Nikonmodellene noen objektiver med innebygget stabilisator, men langt fra alle. Det kan gjøre det litt ugunstig å velge disse enkleste kamerahusene, da minsker jo utvalget objektiver noe om man ønsker stabilisering.

Går du derimot for Olympus, kan du få E-520 med kitobjektiv til 4 lapper, og da med stabilisering i huset. Trenger du ikke stabilisering får du da faktisk lillebror E-420 til latterlige 3 lapper med samme kitobjektiv. Det er iallfall en svært rimelig inngangsbillett til speilrefleks for en student. Når i tillegg Olympus får skryt for kvaliteten på sine kitobjektiver sammenliknet med andre og i tillegg har flere svært prisgunstige og gode objektiver å utvide parken med (f.eks. 35mm makro til snaue 2K og telezoomen 70-300 til 3.5K) er det absolutt verd å ta med i betraktningen.

Lenke til kommentar

Vel, det spørs jo litt hvilket kamera/merke man snakker om. F.eks. har de enkleste Nikonmodellene noen objektiver med innebygget stabilisator, men langt fra alle. Det kan gjøre det litt ugunstig å velge disse enkleste kamerahusene, da minsker jo utvalget objektiver noe om man ønsker stabilisering.

Går du derimot for Olympus, kan du få E-520 med kitobjektiv til 4 lapper, og da med stabilisering i huset. Trenger du ikke stabilisering får du da faktisk lillebror E-420 til latterlige 3 lapper med samme kitobjektiv. Det er iallfall en svært rimelig inngangsbillett til speilrefleks for en student. Når i tillegg Olympus får skryt for kvaliteten på sine kitobjektiver sammenliknet med andre og i tillegg har flere svært prisgunstige og gode objektiver å utvide parken med (f.eks. 35mm makro til snaue 2K og telezoomen 70-300 til 3.5K) er det absolutt verd å ta med i betraktningen.

70 - 300 som du refererer til, koster ikke 3.500 kroner, men 1.999 hos JapanPhoto

http://www.japanphoto.no/product/objektive...300mm-f4-0-5-6/

Lenke til kommentar

Vel, det spørs jo litt hvilket kamera/merke man snakker om.

Vel,som posten viser så snakker vi om 1000D kontra 450/400D,skulle ikke være så veldig vanskelig og forstå det :)

Lenke til kommentar
70 - 300 som du refererer til, koster ikke 3.500 kroner, men 1.999 hos JapanPhoto

OK, det har ikke jeg fått med meg. Vel, det gjør det jo til enda mer kupp. Vis meg en hvilken som helst annen løsning som gir hus, kitobjektiv, god makro og relativt kraftig tele (husk at Olympus har cropfaktor på x2) for hhv. 7K og 8K (E420/E520) hvis man skulle gått for denne samlepakken ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...