Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Hei! Har planer om å kjøpe en bil til om lag 50000. Har grei månedsinntekt, og har ingen problemer med å betjene lånet, men vil helst gå inn med så liten egenkapital som mulig. Hva er beste og billigste måte å finansiere bilen på, dersom man samtidig vil unngå å ha kasko på den? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Hvis du har en grei månedsinntekt burde du klare å spare 50.000 på et halvt år. Så det beste og billigste er å spare pengene først. Du sier ingenting om du er en hvalp som bor hjemme hos mamma eller om du er voksen med egen bolig. Hvis du har egen bolig kan du låne med den som sikkerhet. Du får ikke billån uten å tegne kaskoforsikring. Du kan jo alltids kjøpe bil med forbrukslån om du er dum nok, men det er ofte første skritt inn i luksusfella. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Leier leilighet sammen med min samboer, og begge er i jobb. Problemet er at vi fram til nå har lånt bil, som vi nå har levert tilbake. Vi er derfor avhengige av egen bil rimelig kjapt, så å vente et halvt år blir en smule vanskelig. Har sett litt på DnB NOR sitt Billån Ung. Kunne det vært noe? Der har man jo faktisk muligheten for å slippe kasko. Lenke til kommentar
KS Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Hvis du har en grei månedsinntekt burde du klare å spare 50.000 på et halvt år. Så det beste og billigste er å spare pengene først. Vanlig folk vil ha store problemmer med spare ca 8.300 kr hver måned. Hva tror du egentlig er en grei månedsinntekt? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Vanlig folk vil ha store problemmer med spare ca 8.300 kr hver måned. Hva tror du egentlig er en grei månedsinntekt? Jeg har en helt gjennonsnittlig inntekt og sparer omtrent så mye i måneden. Men det kommer selvfølgelig an på hvilke andre utgifter man har. Jeg er en mann i moden alder, vi bor i egen bolig og har ikke gjeld. Men TS skrev ikke noe om slikt i sitt første inlegg. Derfor blir det gjetning. Til TS så ser det lånet i DnBNOR ut som et brukbart alternativ hvis du synes det er greit å betale over 7% rente. Men sett for all del opp et realistisk budsjett hvor dere tar med absolutt alt av utgifter. Det er første betingelse for å være herre over egen økonomi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Rente på overkant 7% virker da ikke så veldig ille, med tanke på hvilke alternativer en har. Enten så må man jo ta kaskofritt billån hos f.eks. Elcon, og da snakker vi fort 13 - 14% rente. Ellers så blir det jo å ta opp et ordinært billån, men da sitter man igjen med kasko. Synes egentlig kasko blir unødvendig for en bil til 50000. For å ta et lite priseksempel: Den aktuelle bilen koster 8000 i året hos Gjensidige med delkasko. Med kasko hopper prisen opp til over 15000. Når det gjelder inntekten, er den grei i den forstand at det ikke er noe problem å betjene et lån på 50000 (pluss drift/vedlikehold/avgifter/forsikring av bilen selvsagt), men synes ikke jeg kan gå veldig mye over det. Selvsagt, det handler jo også om prioriteringer og hva man tar seg råd til. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Den aktuelle bilen koster 8000 i året hos Gjensidige med delkasko. Med kasko hopper prisen opp til over 15000. Ja, det er dyrt å være ung. Vi gamlinger har 75% bonus og betaler omtrent 4000 med kasko. Da jeg var ung hadde jeg billigbiler jeg betalte kontant når jeg hadde spart opp penger nok, kjørte pent og hadde ikke kasko. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Kom til å tenke på noe, er det mulig å ta opp lån til bil, og få foreldre til å stille opp med sikkerhet? Burde man ikke få rimelige bra rentevilkår da? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Bedre å få foreldrene dine til å ta litt ekstra på huslånet også betaler du rentene til dem istedet for å betale 7% havner du nok under halvparten. Edit: http://www.dinside.no/820996/store-forskjeller-paa-billaan Endret 21. august 2009 av Wisd0m Lenke til kommentar
KS Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Vanlig folk vil ha store problemmer med spare ca 8.300 kr hver måned. Hva tror du egentlig er en grei månedsinntekt? (..)vi(..) Et par har vesentlig bedre økonomi enn en som er alene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå