Marius88 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Jeg har tidligere fullført tre år på allmennfag, og har med det brukt opp utdanningsretten min. Nå i det senere har jeg fått lyst til å ta et fagbrev, og søkte vg1 uten rett til videregående opplæring. Var heldig og kom inn etter å ha stått på venteliste. Lurer på hvordan det stiller seg til neste år for min del. Kan jeg risikere å stå uten tilbud om vg2, eller har jeg nå fått det som heter fullføringsrett? Kopiert fra vilbli.no Fullføringsrett Er du voksen og tatt inn til videregående opplæring, har du rett til å fullføre opplæringsløpet (fullføringsrett). Dette gjelder uansett om du har voksenrett eller ikke. Tolker jeg dette riktig? Lenke til kommentar
VroD01 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Uten å sitte med fasit, så ser dette riktig ut, ja. Hugs å benytt deg av dei ekstra åra du har fått på baken til å være meir voksen enn mange av dei du tar utdannelsen med. Det lønner seg å ta til seg all den lærdommen du kan no når du har muligheten. Lykke til! Edit: Det er ikkje dumt om du får deg ein liten jobb på si så du slipper det enorme studielånet. Sett gjerne studielånet inn på egen konto, og det du ikkje har fått bruk for kan du betale ned lånekassen med. Det er ingen bakdel med å gjere det så lenge man ikkje har butte renta, og heller ikkje har andre lån. Endret 20. august 2009 av VroD01 Lenke til kommentar
Marius88 Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 Har en liten jobb, og en god slump oppsparte midler, så jeg skal nok til og med klare å holde bil Har ikke sett noe på studielån ettersom jeg ikke trenger det. Mener du at man kan tjene penger på å låne og sette det på konto? Lenke til kommentar
VroD01 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Om du har nok til å klare deg så vil eg tru at å låne penger av lånekassen er unødvendig og muligens vanskelig å få til. Er nemmelig usikker på korleis dei stiller seg til lån og stipend når man har penger fra før av, men er skeptisk. Om det lønner seg kjem vel an på renta man får i banken, og på det området har eg ikkje fulgt med i det siste sidan eg er minusmillionær. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå