PelleP Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Jeg har en bekjent, en litt eldre dame som bruker PC-en til e-post og nettbank og ikke så mye mer. Til nå så har hun koblet seg opp med vanlig ISDN-tilkobling. Netcom tilbyr mobilt bredbånd opptil 100 Mb / måned for 50:- måneden. Er det noen som har noen formening om hun 100 Mb er nok for hennes forbruk? Lenke til kommentar
compesce mentem Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Plenti til å se på aviser, mail, nettbank osv. Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Husk å bestille over internett eller telefon slik at hun kan benytte angreretten dersom dekningen ikke er god nok inne hos henne. Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 Husk å bestille over internett eller telefon slik at hun kan benytte angreretten dersom dekningen ikke er god nok inne hos henne. Godt poeng! Hun har nettopp bestilt ett års oppdateringer på Norman antivirus, heldigvis over telefon! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Hovedsiden til vg.no tar 1.5MB, dvs at om du går inn på vg en gang om dagen uten å lese artikler, så har du 55MB igjen i mnd... Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 Hovedsiden til vg.no tar 1.5MB, dvs at om du går inn på vg en gang om dagen uten å lese artikler, så har du 55MB igjen i mnd... Da kommer ma egentlig ikke så langt med 100 MB, men for min bekjent er det sannsynligvis nok. Lenke til kommentar
olewood Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Hovedsiden til vg.no tar 1.5MB, dvs at om du går inn på vg en gang om dagen uten å lese artikler, så har du 55MB igjen i mnd... Da kommer ma egentlig ikke så langt med 100 MB, men for min bekjent er det sannsynligvis nok. Hei. Et tips for å sjekke hvor mye man egentlig laster ned på nett, er å installere et lite program som måler hvor mye data som faktisk går inn og ut når man er på nett. Her er en oversikt over slike program: http://www.techsupportalert.com/best-free-...Selection_Guide Av disse programmene, anbefaler jeg (i likhet med den sida, NetMeter, som kan lastes ned her: http://www.metal-machine.de/readerror/inde...tpmod;dl=item23 Programmet er, som de beste tinga i livet, gratis! Når du har installert programmet, høyreklikk i vinduet som viser nettverkstrafikken, velg options. I valget "network interface to monitor" skal du sette til "Dial-up interfaces only" (siden det er trafikken på oppringt tilkobling som skal måles) Husk også å huke av alternativet "Load on Windows startup" for at programmet skal starte automatisk når Windows starter. La brukeren bruke maskinen på vanlig måte en måned, og gå så inn i programmet, høyreklikk og se på totals. Da får du se i reine tall, hvor mye data som har gått inn via ISDN den siste måneden. Jeg tipper du vil bli overrasket over at nettverkstrafikken er noe høyere enn du hadde trodd i utgangspunktet. Lenke til kommentar
magnus.o Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Opera har også en kjempekjekk funksjon som kanskje kan hjelpe. En setting som de kaller "turbo". For meg virker det som om den komprimerer alle bilder og bare laster ned den komprimerte utgaven. Slik sparer man MASSE datatrafikk! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Her kan man få en dytt på veien: http://www.zepy.net/archives/how-to-save-i...-extension.html Opera 10 beta har også turbo-mode, som reduserer forbruket en del. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Last ned Firefox og installer Adblock+. Den sperrer nedlasting av reklame. Det er forøvrig mulig å slå av all bildevisning i nettleser også. Dette vil i såfall gjøre surfing rask og i tillegg kreve meget liten kapasitet. Endret 21. august 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Opera har også en kjempekjekk funksjon som kanskje kan hjelpe. En setting som de kaller "turbo". For meg virker det som om den komprimerer alle bilder og bare laster ned den komprimerte utgaven. Slik sparer man MASSE datatrafikk! Er dette den samme teknologien som Opera Mini (for mobiltlf.) bruker? I så fall, står man foran de samme problemstillingene ved bruk av SSL mot nettbanken, f.eks.? (dvs. når man bruker https:// og ikke http:// ) I tilfellet Opera Mini viste det seg at for å kunne komprimere innholdet, måtte Opera Software dekrypterte datastrømmen mellom nettbank og bruker . SSL ble fortsatt brukt mellom nettbanken og Opera Software, og mellom Opera Software og brukeren, men for å få komprimert datainnholdet måtte Opera Software altså "åpne" den krypterte datastrømmen mellom nettbank og bruker. Dette er ikke nødvendigvis noen showstopper, men i tilfellet Opera Mini var det ikke allment kjent at Opera Software gjorde dette, og enkelte reagerte på at det de trodde var en "sikker linje" til nettbanken i realiteten var tilgjengelig for Opera Software. Hvis man har betenkeligheter med dette, så er det jo ikke verre enn å bruke en annen browser til nettbankbruk. Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Her var det mange gode innspill. Hun har allerede Firefox og det er mulig at jeg også har lagt inn Adblock+, men det skal jeg sjekke. Opera turbo-mode høres også meget interessant ut. Jeg er litt betenkt i forhold til sikkerheten, og dersom man må bruke beta-versjonen er det ikke aktuellt. Brukeren har meget beskjedne datakunnskaper så vi må finne løsninger som ikke fører til noen som helst komplikajsoner. Derfor synes jeg heller ikke at det er noen god ide å slå av bildevisning. Et program for å måle nedlastningen kunne ha vært en god idé, men ikke om det stjeler systemresurser, PCen sliter som det er allerede... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Hovedsiden til vg.no tar 1.5MB, dvs at om du går inn på vg en gang om dagen uten å lese artikler, så har du 55MB igjen i mnd... Da kommer ma egentlig ikke så langt med 100 MB, men for min bekjent er det sannsynligvis nok. Men hva om hun kommer til å bruke mer enn 100 MB, hva da? NetCom opererer med en pris på 1,25 kr/MB når du kommer over 100MB, dvs. at det vil koste 50 kr ekstra dersom man bruker totalt 140 MB ... For 49+50 kr/måned kan man få "Mobilt Bredbånd Fritid" som ikke har noen 100MB grense. (Hastigheten reduseres når man passerer 2GB.) Men her må man passe på å ikke bruke nettet mellom 8-17 på hverdager, for da straffes man med 5 kr/MB ... (max 50 kr/dag). Det er også viktig å poengtere at et rimelig Mobilt Brebåndsabonnement ikke kan brukes som et "alltid på"-nett. Glemmer man å koble ned forbindelsen, så går taksameteret .. Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Men hva om hun kommer til å bruke mer enn 100 MB, hva da?NetCom opererer med en pris på 1,25 kr/MB når du kommer over 100MB, dvs. at det vil koste 50 kr ekstra dersom man bruker totalt 140 MB ... Jeg tror ikke at hun vil bruke det til annet enn å lese e-post og bruke nettbank, og det bør det vell være nok til? For 49+50 kr/måned kan man få "Mobilt Bredbånd Fritid" som ikke har noen 100MB grense. (Hastigheten reduseres når man passerer 2GB.) Men her må man passe på å ikke bruke nettet mellom 8-17 på hverdager, for da straffes man med 5 kr/MB ... (max 50 kr/dag).Hun er pensjonist... Det er også viktig å poengtere at et rimelig Mobilt Brebåndsabonnement ikke kan brukes som et "alltid på"-nett. Glemmer man å koble ned forbindelsen, så går taksameteret ..Det var jeg ikke klar over, men det skal jeg sørge for at hun passer på! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Det er også viktig å poengtere at et rimelig Mobilt Brebåndsabonnement ikke kan brukes som et "alltid på"-nett. Glemmer man å koble ned forbindelsen, så går taksameteret ..Det var jeg ikke klar over, men det skal jeg sørge for at hun passer på! Det blir som et hvilken som helst annet oppringt samband, på mange måter. Jeg kjenner ikke NetComs programvare, men den jeg bruker på min laptop slenger opp et vindu a la displayet til en eldre mobiltelefon. Der ser man tydelig om man er "Connected" eller ikke, og et "taksameter" viser hvor lenge man har vært påkoblet. Forhåpentligvis er dette også gjort klart og tydelig i NetComs programvare. (Et lite, nett ikon i systemtrauet er bare så altfor lett å overse ...) Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Det er også viktig å poengtere at et rimelig Mobilt Brebåndsabonnement ikke kan brukes som et "alltid på"-nett. Glemmer man å koble ned forbindelsen, så går taksameteret .. Det blir ikke helt riktig, så lenge hun ikke har oppe noen programmer som overfører data så skal det ikke koste noe å ha det oppkoblet 24/7. Betaler jo ikke for tiden, kun for overført datamengde. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Det er også viktig å poengtere at et rimelig Mobilt Brebåndsabonnement ikke kan brukes som et "alltid på"-nett. Glemmer man å koble ned forbindelsen, så går taksameteret .. Det blir ikke helt riktig, så lenge hun ikke har oppe noen programmer som overfører data så skal det ikke koste noe å ha det oppkoblet 24/7. Betaler jo ikke for tiden, kun for overført datamengde. Sant nok. Men Windows (som det vel her var snakk om) og mange programmer driver hele tiden og "småprater" med servere hist og her når maskinen er på nett, så det kan nok addere seg opp til datamengder store nok til å "true" 100MB-grensen i løpet av en måned. (Jeg tar da med email, browsing, osv. i denne summen.) Mange programmer, selv om man lukker dem, har en "always on"-komponent som ligger og lurker i bakgrunnen og sjekker om det har kommet nye versjoner, o.l. Med en vanlig bredbåndstilkobling tenker man jo aldri på sånt .. Jeg tror nok cluet er å følge med på datatrafikken slik at man ikke får en ubehagelig overraskelse pga. overforbruk ved slutten av måneden. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Alternativet er Telenor Av&Til, 99kr mnd og 500mb i mnd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå