Gå til innhold

Påbygg eller ikke ?


LasH

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Jeg står ovenfor et valg nå, og jeg er litt usikker hva jeg vil gjøre.

Jeg har gått VG1 Elektro og VG2 - Elenergi. Så skulle egentlig gått ut i lære nå i sommer. Men pga noen dumme valg som jeg gjorde, så ble det ikke slik. Så jeg står uten læreplass. Noe som jeg ikke vet om er bra eller ikke, pga jeg finner elektrikerbransjen lite fristende. Men igjenn, så har jeg bygget grunnlaget mitt fra VGS, og ikke selveste bransjen, hvor det er ganske annerledes. Problemet er bare at jeg har null interesse for faget.

 

Så nå kan jeg velge mellom:

Vente til jeg får lereplass, slik at jeg får et fagbrev. Men det kan jo gå flere månder før jeg får en lereplass, og jeg vet heller ikke om jeg vil trives. Evnt ta et friår og jobbe, for å se etterpå.

 

Eller gå påbygg. Jeg vet om jeg skal gå påbygg, så må jeg være motivert - noe jeg ikke er. Er rimelig lei av skolen nå.

 

Så hva vile dere gjort? Slik jeg tenker så må det vel være bedre å ha 1 år ekstra utdanning, enn å bare laffe i et helt år.

 

Takk !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kan ikke hjelpe deg med et slikt valg da dette er et veldig individuelt valg. Setter og spørsmål ved dine foreldres apatiske holding hvis de lar deg laffe et år. Uansett, det er ingen poeng å kaste bort 1 år på almenn påbygg for å få elendige karakterer fordi du på ingen måte er motivert. Det vil nesten skade mer enn et år jobb erfaring om det er elektriker eller en eller annen jobb. Og du kan kanskje spare opp litt penger, reise, leve litt hvis det er det du trenger. Du er vel rundt en 18 år og burde virkelig begynne å finne deg et yrke som du kan se for deg å holde på med en stund.

 

Personlig så er jeg en elektriker selv og har jobbet i 4 år nå. Lønnen er veldig bra i forhold til alder og du får en veldig dynamisk arbeidsplass med veldig varierte typer arbeid. Skole og praksis er utrolig forskjellig og selv om noen dropper ut, da de med dårlig holdning som er en av de viktiske, hvis ikke den viktigste tingen ved arbeidslivet. Selvfølgelig stiller du utrolig mye sterkere i fremtiden med et eventuelt fagbrev enn noe almenne påbygg, spesielt hvis du skal studere videre.

 

The only thing worse than a bad decision is indecision

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Selvfølgelig stiller du utrolig mye sterkere i fremtiden med et eventuelt fagbrev enn noe almenne påbygg, spesielt hvis du skal studere videre.

 

Nå er du faktisk i de fleste tilfeller avhengig av generell studiekompetanse hvis du skal studere videre. Det blir også tullete og få det til å høres ut som du som 18 åring skal ha staket ut kursen din for resten av livet.

Lenke til kommentar

Du tok feil valg, du burdte valgt data elektronikk VG2 som jeg gjorde, tar nå romteknologi VG3, her får jeg på bygging til generell studiekompetanse itillegg, FY1 og kjemi, blir totalt 44timer uka da kjemi, norsk og historie går over kvelds-kurs, men alt er gratis og da trenger jeg bare å ta 3 semester ordningen for å få matte R1 og R2 for spesiell studiekompetanse :D

Kan ta R1 nå iløpet av dette året, men da blir det alt for mye for min lille hjerne kapasitet å håndtere :p

 

Kan anbefale deg å ta påbygg om du ikke er altfor skolelei og kunne tenkt å studere videre i innland eller utland :D

Selv er/var jeg veldig skole lei, men her er det mye praktisk, studietur til USA iløpet av året, supert miljø og flotte lærere, så bare man gidder så skal det gå.

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Jeg går på påbygg selv nå. Gikk bygg og anlegg, klima energi, men fikk ikke lærlingplass, satt hjemme et halvt år uten noe å gjøre. Så nå er tilbake på skolebenken. Satser på gode karakter for å studere videre. Påbygg er hardt, men ser du ikke trives med den "utdanningen" du allerede har, så da er påbygg tingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...