Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Samme IRQ på lydkort(synthsizer) og skjermkort, hvordan løse det?


Anbefalte innlegg

Hei har vært så heldig og få et EWS64-xl lydkort som fortsatt holder høy standard selv om det er 10 år gammelt :D .Har et problem selvfølgelig, lydkortet vil absolutt bruke IRQ11, noe også skjermkortet bruker.

Dette er en gammel maskin med ISA-slot med Win2000.

Noen som vet hva jeg kan gjøre.

Kan evt. også bruke win98 hvis det er noe forskjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi oi oi.... her er det snakk om virkelig VINTAGE datadeler hehe ;)

Det lydkortet som er så gammelt vil nok være litt trøblete i flere andre sammenhenger, så det beste på lenge sikt er nok å få fatt i noe som en hakket nyere. På bruktmarkedet kan du sikkert få deg en eldre soundblaster ihvertfall for en nesten symbolsk sum.

 

Men ... for å savre dirkete på spørsmålet, så blir vel eneste løsning force en annen IRQ på èn av devicene. Dette kan du vel gjøre via device manager om jeg ikke husker feil (har vært en del år nå siden jeg hadde behov for å rote med IRQer hehe...)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Oi oi oi.... her er det snakk om virkelig VINTAGE datadeler hehe ;)

Det lydkortet som er så gammelt vil nok være litt trøblete i flere andre sammenhenger, så det beste på lenge sikt er nok å få fatt i noe som en hakket nyere. På bruktmarkedet kan du sikkert få deg en eldre soundblaster ihvertfall for en nesten symbolsk sum.

 

Men ... for å savre dirkete på spørsmålet, så blir vel eneste løsning force en annen IRQ på èn av devicene. Dette kan du vel gjøre via device manager om jeg ikke husker feil (har vært en del år nå siden jeg hadde behov for å rote med IRQer hehe...)

 

-Stigma

 

Nå tror jeg vel ikke soundblaster kan måle seg på noen måter, her snakker vi om et lydstudio i kortformat, eller rettere sagt 2 kort.

Har ennå ikke sett et soundblaster kort med digitale/optiske ut/innganger samt et arsenal av effektbokser og en synth modul som ikke låter som NES.

Men takk for tipset, skal sjekke ut det der med device manager.

:)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til EWS64-xl spesifikt. Om det er/var et profesjonell-nivå kort for 10 år siden så er det vel ikke umulig at det er brukandes enda. Jeg bare så ISA og tenkte "oi!" ;)

 

Lydkort har dog gått fremover på de siste 10 årene også. På langt nær like mye som andre datakomponenter naturligvis men...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...