Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Praktisk eller teoretisk matte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynnte på videregående idag, og vi skulle velge mellom praktisk og teoretisk matte til imorra.

Jeg vet egentlig bare at teoretisk er litt vanskeligere.

Er det noen som kan fortelle meg litt om de to forskjellige og kanskje hva man burde velge? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teoretisk er ikke vanskeligere enn praktisk matematikk. De er bare forskjellige. Jeg syns kanskje praktisk matematikk er vanskeligere siden det innebærer Excel etc, mens teoretisk består av ligninger og bokstav-matte.

Jeg hadde 4 på ungdomsskolen og var usikker på hva jeg skulle velge av P eller T-matte. Jeg valgte teoretisk og er veldig fornøyd med valget. Fikk faktisk 5 på kortet :)

Skrevet
Teoretisk er ikke vanskeligere enn praktisk matematikk. De er bare forskjellige. Jeg syns kanskje praktisk matematikk er vanskeligere siden det innebærer Excel etc, mens teoretisk består av ligninger og bokstav-matte.

Jeg hadde 4 på ungdomsskolen og var usikker på hva jeg skulle velge av P eller T-matte. Jeg valgte teoretisk og er veldig fornøyd med valget. Fikk faktisk 5 på kortet :)

Det at P og T matten er like vansklige er vel bare tull. T-Matten er betydlig mer krevende enn P-matten

Skrevet

Det at P og T matten er like vansklige er vel bare tull. T-Matten er betydlig mer krevende enn P-matten

QFT.

Det ER forskjell!

Skrevet

jepp, er en del vanskeligere ja.. om du for 4 til vanlig så ikke hver overasket at du får muligens en 3'er om du tar det litt rolig i begynnelsen.

eks meg... fikk i 1T en 2'er mens jeg på 2P fikk nærmere 4-5 på nesten alle prøvene

Skrevet

Men excel og regnearkskal man jo ha vært gjennom på ungdomskolen. Det har hvertfall vi. Rett meg hvis jeg tar feil, men det står vel på læreplanen til ungdomsskolen at man skal ha dette med excel og regneark.

Skrevet
Men excel og regnearkskal man jo ha vært gjennom på ungdomskolen. Det har hvertfall vi. Rett meg hvis jeg tar feil, men det står vel på læreplanen til ungdomsskolen at man skal ha dette med excel og regneark.

Selv om det står på læreplanen betyr det ikke at man må følge med i timen :whistle:

Skrevet

Kjør T-matte. Eg hadde P på VGS fordi me hadde eit idrettsfag då T-mattetimane var, overlappa altså, og kunne ikkje ta T. P-matte er gørrkjedeleg, du lærer berre opp att det du hadde på ungdomsskulen igrunn, er ganske simpelt.

Skrevet

T-kurset er ikke veldig vanskelig. Det er stort sett repitisjon av ungdomsskolepensum. P-matte har jeg hørt er veldig lett. Hvis du har litt interesse for faget og ikke er heeelt korka når det gjelder matte, så går det fint. Jeg gikk faktisk opp en karakter fra ungdomsskolen, så det er ikke den store overgangen som folk skal ha det til. Den største forskjellen kommer i 2. klasse. VG1 er egentlig bare en forlengelse av ungdomsskolen synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...