enurweb Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Heisann! Det graves ned fiber rett utenfor huset hvor jeg bor akkurat nå og er blitt tilbudt 10mbit / 10 mbit for 399 kr i måneden av Agder Breiband. Har noen erfaringer med fiber herfra? Sitter i dag på en NextGenTel ADSL linje Jeg har også fått vite at det følger med en trådløs router når man eventuelt bestiller fiber herfra. Skulle likt å visst om denne eventuelt takler trådløse overføringer på oppimot 10 mbit. Ellers om jeg går for dette kan jeg få levert TV signaler via fiber hvor CanalDigital er underleverandør og også IP telefoni. Takker på forhånd for alle svar Endret 20. august 2009 av enurweb Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Først og fremst må må du tenke på hva du har behov for, fiber er vel bra men i de fleste hjem unødvendig. Samt det koster å få lagt det inn, regner med det er en del 1000,- i etablering. TV-signaler via Fiber er bra, men utrolig skeptisk at det er Canal Digital som er underleverandør (egne erfaringer med Canal Digital tilsier dette) Når det gjelder IP-Telefoni så er Canal Digital svindyre, anbefaler heller en annen leverandør der. Så min konklusjon er som følgende: Bredbånd via fiber, ja om du har behov for det. TV via fiber, ja så fremt underleverandøren er god IP telefoni, velg en billigere leverandør. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 Først og fremst må må du tenke på hva du har behov for, fiber er vel bra men i de fleste hjem unødvendig.Samt det koster å få lagt det inn, regner med det er en del 1000,- i etablering. TV-signaler via Fiber er bra, men utrolig skeptisk at det er Canal Digital som er underleverandør (egne erfaringer med Canal Digital tilsier dette) Når det gjelder IP-Telefoni så er Canal Digital svindyre, anbefaler heller en annen leverandør der. Så min konklusjon er som følgende: Bredbånd via fiber, ja om du har behov for det. TV via fiber, ja så fremt underleverandøren er god IP telefoni, velg en billigere leverandør. Takk for svar! Fiber har jeg tenkt å takke ja til men lurte på om noen hadde erfaringer med Agder Breiband. Jeg har idag parabol fra Canal digital og er fornøyd med dem men kanskje er det anerledes med fiber TV? Hva er galt med CD via fiber? IP telefoni er ikke CD men et annet firma. Skulle ikke være noen kostnader i mnd, kun tellerskritt. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Min erfaring med CD er slett kundeservice og dårlig kvalitet på digital-tv sendingene, jeg har hatt de igjennom kabel og kommer aldri til å bli kunde der igjen. Agder Breiband er vel del av et energi selskap (mener jeg å tro), kundeservice hos slike selskap er ganske nye, dvs folk med varierende erfaring. Fiber generelt er bra og du burde i grunn ta hele pakken da det blir billigere (? strengt tatt). Kjenner ikke til CD via fiber, desverre. Edit: Ser at Agder benytter seg av Lyse, som er nogenlunde bra. Kjenner en del som har Lyse sitt fiber og er noe varierende erfaringer, men stortsett ok. Endret 20. august 2009 av Samcki Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Bredbånd via fiber, ja om du har behov for det. Når man vurdere dette må man ta hensyn til fremtidig behov, de som leverer på kobberskrap er som regel bare opptatt av at man skal legge dagens behov og bruksmønster til grunn for sitt valg. Har møtt endel som har takket nei til fiber og nå angrer som en hund, de trodde at f.eks xDSL var bra nok og fremtidsrettet, men den gang ei. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Bredbånd via fiber, ja om du har behov for det. Når man vurdere dette må man ta hensyn til fremtidig behov, de som leverer på kobberskrap er som regel bare opptatt av at man skal legge dagens behov og bruksmønster til grunn for sitt valg. Har møtt endel som har takket nei til fiber og nå angrer som en hund, de trodde at f.eks xDSL var bra nok og fremtidsrettet, men den gang ei. Sa nei til fiber grunnet pris, hår nå VDSL2 og er mer en fornøyd. Når behovet kommer så kan jeg alltid skaffe meg fiber igjen da det allerede ligger i gata. (Koster meg hele 7000,- for å få lagt det inn) Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Bare så det er sagt koster det antakeligvis meg 3-400 kroner å legge inn fiber pga jeg bor i et bygg med 8 leiligheter Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Bare så det er sagt koster det antakeligvis meg 3-400 kroner å legge inn fiber pga jeg bor i et bygg med 8 leiligheter Da er du en av de heldige En kjemeavtale dere har fått! Borretslaget jeg bor i er kjipe... er nok pga at Canal Digital allerede har kabel der. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Jeg hadde gått glatt over til fiber Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Jeg hadde gått glatt over til fiber Hadde jeg hatt muligheten uten å måtte betale skjorta av meg så hadde jeg også gjort det. Men VDSL2 er beste alternativet jeg har, prismessig og det holder for meg foreløpig. Det som folk flest missforstår er hvor mye båndbredde de trenger. 90% av Norges befolkning har nok med en 4-5mbits linje. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Jeg hadde gått glatt over til fiber Hadde jeg hatt muligheten uten å måtte betale skjorta av meg så hadde jeg også gjort det. Men VDSL2 er beste alternativet jeg har, prismessig og det holder for meg foreløpig. Det som folk flest missforstår er hvor mye båndbredde de trenger. 90% av Norges befolkning har nok med en 4-5mbits linje. Stemmer det! Jeg kunne trengt en 100/100 linje, og mer skader heller ikke Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Hehe, skader aldri! Problemet er prisen i Norge Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Jeg kan jo dele min første erfaring med Agder Breiband. Det ble sagt at installasjonen skulle skje i begynnelsen av september men nå som vi snart går inn i oktober er fortsatt ingen ting skjedd. Ingen positiv opplevelse med andre ord. På bakgrunn av dette har jeg sagt opp ADSLen som kuttes 2 oktober og da jeg ringte for å få fortgang på fiberen var det klassiske "vi skal prøve" svaret. Skjer vel neppe noe til uka heller da de visstnok skulle ha høst ferie, alle mann hørtes det ut som. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Ring hver dag, flere ganger om dagen også :o) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg kan jo dele min første erfaring med Agder Breiband. Det ble sagt at installasjonen skulle skje i begynnelsen av september men nå som vi snart går inn i oktober er fortsatt ingen ting skjedd. Dette er noe som stort sett alltid skjer når det er slike utbygginger, man bør aldri si opp noe som helst før fiberen er i hus og testet OK. Graving er en øvelse hvor man ofte er utsatt for uforutsett hendelser som tar tid, selgerne er ofte alt for kjappe med og ta den mest optimistiske datoen uten noe som helst forbehold. Ring de og gi beskjed om at du utsetter ADSL-nedkoblingen frem til de har levert og at du forventer gratis fibertilgang i oppsigelsestiden på ADSL-linja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå