Romhelten Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Etter å ha diskutert med min bedre halvdel må jeg få bekreftet hvem av oss som har rett =) Er TV ett hankjønnsord eller intetkjønn? Ett tv-apparat er jo greit, så spørsmålet da er om forkortelsen også blir intetkjønn eller det da hopper over til å bli hankjønn. Så: Ett TV eller En TV Jeg vil jo argumentere med at svaret blir at forkortelsen følger samme regel som hele ordet, ergo: "Ett TV-apparat, ett TV", og ikke "En tv, en tv-apparat " Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Jeg har nå alltids sagt ett - Jeg har ett Tv. - Han/hun har ett Tv. - Jeg fikk ett nytt Tv av mine besteforeldre. - Han/hun fikk ett nytt TV av sine besteforeldre. - Jeg har kjøpt meg ett nytt Tv. - Han/hun har kjøpt seg ett nytt Tv. Lenke til kommentar
Berga Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Går det ann å si ett TV? Jeg har da alltid sagt EN tv Lenke til kommentar
Don't salute! Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Forkortelsen av forkortelsen (som du skrev) er Tele Visjon. Jeg ville sagt EN TV. ETT blir jo for APPARAT. Det passer ikke med ETT Tele Visjon. Endret 20. august 2009 av macdour Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) For sammensatte ord bestemmes vel kjønnet av ord nr. 2, som i dette tilfellet er "visjon". "Visjon" er et hankjønnsord. Dog er jeg litt usikker på om televisjon teller som et sammensatt ord. Endret 20. august 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Hvorfor skriver dere "ett"? Det er jo et tall, "tallet ett (1)". Man skal da skrive "et TV-apparat". Eller har språkrådet endret noe på dette? :S Off-topic, men. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Selv sier jeg: En TV. Et TV-apparta. det har jeg alltif gjort og jeg ser det som det eneste riktige. Edit: Meget enig med Iguil. Endret 21. august 2009 av 2ball(s) Lenke til kommentar
eught Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Om man sier TV, er det som tidligere nevnt "visjon" som gjør at det blir hankjønn. Om man sier "et TV-apparat" vil det bli "apparat" som avgjør, derav intetkjønn. Endret 21. august 2009 av eught Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Om man sier TV, er det som tidligere nevnt "visjon" som gjør at det blir hankjønn. Om man sier "et TV-apparat" vil det bli "apparat" som avgjør, derav intetkjønn. så det var ikke mer om den saken(?). man kan ikke si et om begge deler og man kan ikke si en om begge deler. Og man kan ikke si "ett" med mindre man menter 1 TV-apparat. Om man sier TV, er det som tidligere nevnt "visjon" som gjør at det blir hankjønn. Om man sier "et TV-apparat" vil det bli "apparat" som avgjør, derav intetkjønn. så det var ikke mer om den saken(?). man kan ikke si et om begge deler og man kan ikke si en om begge deler. Og man kan ikke si "ett" med mindre man menter 1 TV-apparat. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Om man sier TV, er det som tidligere nevnt "visjon" som gjør at det blir hankjønn. Om man sier "et TV-apparat" vil det bli "apparat" som avgjør, derav intetkjønn. så det var ikke mer om den saken(?). man kan ikke si et om begge deler og man kan ikke si en om begge deler. Og man kan ikke si "ett" med mindre man menter 1 TV-apparat. Edit: Hva skjedde her? Endret 21. august 2009 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå