Gjest Litt bekymret Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Hei, For å forklare situasjonen så har jeg et nært familimedlem som har hepatitt C. Vet at det smitter gjennom blod, men kan det smitte på andre måter? Nå har det seg slik at dette familiemedlemmet har et sår som ikke vil gro og må skiftes bandasjer på, og jeg er litt redd for at det er nok til å kunne bli smittet, hvis man kommer bort i dette ved et uhell. Håper ikke at dette høres veldig tåpelig ut, men jeg har en liten sønn som jeg må ta hensyn til, men som gjerne vil besøke familien. Er det farlig om sønnen min kommer bort i bandasjen og så putter fingrene i munnen? Vet at det sannsynligvis ikke er noen fare, men vil gjerne forsikre meg. Noen som vet? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Nå er jeg nesten sikker på at dette er en blodsmittesykdom. Dvs at blod må komme i kontakt med blod. Så om ditt barn har rifter i munnen så er det jo en teoretisk sjanse. Hvor stor den er vet jeg ikke, eller har noen kunnskap om hvor du kan finne denne. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 luftbor har rett, det er en blodsmittesykdom. I hovedsak smittes man idag gjennom urene sprøyter. Det er rapporterte fall ved seksuell kontakt. For noen år siden var det også vanlig gjennom blodtransfusjoner, men det har rettet seg. Rent teoretisk sett; når alle forhold ligger tilrette kan man smittes ved blod i mun, blod i øyne, etc, men den er liten. Bandasjer kan dekkes med f.eks Opsite som lager en god nok barriere mot sekret. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Hei. Sjangsen for enkelsmitte ved blodkontakt (dvs. ulykke med åpen sår) er 1:25000. Selvfølgelig må man være forsiktig. Vaio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå