Gå til innhold

Windows rapporterer feil størrelser (disker og tall)

Anbefalte innlegg

Etter ferien skulle jeg starte opp maskinen og føre litt regnskap, men den gang ei. Jeg hadde sikkert glemt å søke regnskapsprogrammet om ferie. :-)

1. Mamut (regnskapsprogram) ville ikke starte (etter feilsøking hos Mamut har de funnet at et versjonsnummer som skulle stått til 39.00 sto til 3900)
  2. Consignor (pakkeforsendelsesprogram) startet, men ville ikke regne ut rett pris for frakt eller skrive ut pakkelapper.
  3. Windows har bestemt seg for å kødde til rapportering av diskstørrelser o.l. Se vedlagte bilder (legg merke til størrelsen og rapporterte data.... post-199113-1250771742_thumb.jpg post-199113-1250771774_thumb.jpg.
  4. Mamut og Consignor benytter SQL-database.
  5. Andre programmer fungerer bra (så vidt jeg har sett).

Oppsett:

Maskin: HP DC 7900CMT Quad core

Operativsystem: Windows XP Pro Engelsk

Er det noen som har noen forslag å komme med på hva som kan gjøres/sjekkes for å finne ut av dette?

Følgende er forsøkt:

• Reparasjon av Office-installasjon
  • Fjerning av Office-installasjon

Følgende skal prøves, men er ikke gjort enda:

Re-installasjon av Office

Reparasjon av Windows installasjonen (hvis jeg får gjort det)

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  1. Mamut (regnskapsprogram) ville ikke starte (etter feilsøking hos Mamut har de funnet at et versjonsnummer som skulle stått til 39.00 sto til 3900)
  2. Consignor (pakkeforsendelsesprogram) startet, men ville ikke regne ut rett pris for frakt eller skrive ut pakkelapper.
  3. Windows har bestemt seg for å kødde til rapportering av diskstørrelser o.l. Se vedlagte bilder (legg merke til størrelsen og rapporterte data.... post-199113-1250771742_thumb.jpg post-199113-1250771774_thumb.jpg.
  4. Mamut og Consignor benytter SQL-database.
  5. Andre programmer fungerer bra (så vidt jeg har sett).

Du kan sjekke om de regionale instillingene er satt til riktig språk/region. Kanskje også prøve å skifte regioner for å sjekke om det vil føre til noen endringer. Også sjekk at desimaler osv. er korrekt.

Om ikke forsøk med en repair install av XP med SP3 integrert (som du tenker å prøve).

Diskene ser normale ut som jeg kan se.

var jeg deg ville jeg kjørt noen stress tester på minne og CPU.

Lurer litt på hvordan det kan hjelpe.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

HP diagnostic gav ingen feil med 10 gjennomkjøringer.

Avinstallering og installering av Office hjalp ikke

nebrewfoz: At manglende punktum skyldes valg av skjermoppløsning????? Dette må jeg ha inn med teskje :-)

Under er bilde fra diskbehandling, som viser korrekte verdier (Windows Explorer viser fortsatt feil verdier):

post-199113-1250841415_thumb.jpg

TCi: Venter med "reparasjon av Windows", ref. din post, og forsøker heller med en oppdatering fra Windows update.

Petter

Lenke til kommentar
nebrewfoz: At manglende punktum skyldes valg av skjermoppløsning????? Dette må jeg ha inn med teskje :-)

Jeg tenkte på at du kunne få et "grumsete" skjermbilde dersom skjermens 'native resolution' var forskjellig fra den 'screen resolution' som grafikkortet var satt opp til å bruke. Og at et komma (el. punktum?) kanskje kunne bli utydelig/ulesbart som følge av det.

(Eksempel: 1024x768 skjerm, 1280x960 desktop/grafikkort)

Programmer som ikke vil starte kan også forårsakes av en harddisk som ikke lenger er helt 100%. Det er ingen enkle metoder for å avgjøre om dette er årsaken, dog. (SpinRite til $89 kan løse problemet, dersom dette er problemet, men det finnes ingen garantier.)

Hmmm... Kan det være noen sammenheng mellom et manglende punktum i versjonsnummeret (3900 vs. 39.00) og et manglende komma/punktum i 'Disk Free Space' (486GB vs. 48,6GB) ?

Et eller annet korrupt i OS'et? (Eventuelt som følge av diskfeil?)

Lenke til kommentar
TCi: Venter med "reparasjon av Windows", ref. din post, og forsøker heller med en oppdatering fra Windows update.

Petter

En oppdatering vil trolig ikke løse noe da denne ikke renske systemfiler og en rekke andre verdier. Bare en repair install vil eventuelt gjøre noe som helst med problemet. Om det løser det er jeg usikker på, men trolig mest sannsynlig.

Hmmm... Kan det være noen sammenheng mellom et manglende punktum i versjonsnummeret (3900 vs. 39.00) og et manglende komma/punktum i 'Disk Free Space' (486GB vs. 48,6GB) ?

Et eller annet korrupt i OS'et? (Eventuelt som følge av diskfeil?)

Jeg må innrømme at jeg ikke så at punktum var feil i ledig diskplass. Logikken din er ikke altfor dum faktisk (oppløsning), men jeg har mer tro i at det har noe med regionale innstillinger og gjøre og hvilke nummeriske verdier som brukes her.

Om ikke det er kanskje en systemfont korrupt. En repair install burde fikse det også.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Det er noe rart med de første bildene, XP skal vise så store tall med kommaseparator for hver tusen. Slik:

w7b1-disk-properties.png

Kan det være noe med innstillinger i "Regional and Language Options" i Kontrollpanel?

Et annet problem med bildene er at du bruker JPEG. Man skal aldri bruke JPEG på slike skjermdump bilder. De ser jo helt for jævlig ut med kompresjonsartifakter.

JPEG brukes med fotografier. For skjermdump skal man bruke PNG eller GIF.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

LØST!

Da ser problemet ut til å være løst! :-)

Gikk inn på Control Panel - Regional Settings.

Der sto settinger til Norsk (Bokmål), men tallene her også så rare ut!

Satt settingen til "Polsk" av alle ting, - Apply og satt tilbake igjen til Norsk.

Da funka ting igjen!

Mamut har startet, diskinformasjon vises korrekt.

Hvorfor dette har skjedd vet jeg fortsatt ikke, men for min del virker iallefall problemet til å være løst.

Takk til min hårek som penset meg inn på rett spor (etter at kona mi sa det samme ca. 2 minutter før jeg leste posten din....) :-)

Petter

Lenke til kommentar
LØST!

Da ser problemet ut til å være løst! :-)

Gikk inn på Control Panel - Regional Settings.

Der sto settinger til Norsk (Bokmål), men tallene her også så rare ut!

Satt settingen til "Polsk" av alle ting, - Apply og satt tilbake igjen til Norsk.

Dette skrev jeg i min først post.... men bra du fikk løst det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...