Gå til innhold

Kjøre win xp ved siden av win98

Anbefalte innlegg

Jeg har en stabil pc som kjører win98, men jeg tenkte å installere win xp pro ved siden av siden jeg er skeptisk til å oppgradere win98 med xp og lurer på om noen har forslag til hvordan jeg skal kombinere disse to o.s'ene? Hvordan skal dette gjøres/installeres/konfigureres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idiot!

Du kjører ikke 3 operativsystem på en HD!

Jeg ville anbefale deg å kjøpe en HD til hvis du absolutt skal ha to operativsystem.

Jeg har selv Windows XP på min pc, og synes det funker veldig bra. Litt dårlig grafikk pga. drivermangel, men det kommer 25.10.

Sjefen

Lenke til kommentar

Dersom du har lyst å kjøre med to forskjellige operativ system (os) kan du enten:

1) Dersom du har to harddisker, kan du installere Win XP på den andre harddisken.

2) Dersom du har kun en harddisk, så anbefales det på det sterkeste ha os'ene på forskjellige partition. Dersom du ikke har delt inn harddisken, så du dele opp ved bruk av bla Partition Magic fra PowerQuest.

Etter du har installert Win XP på en annen harddisk/partition, får du en boot-meny, som du kan velge hvilken os du vil kjøre.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen så langt folkens! Det jeg fortsatt lurer på er: jeg kommer nok til å installere xp på hd nr 2, må jeg da installere partition magic (boot magic) for å velge os under oppstart, eller er det andre alternativ? Win 98 er installert på c:, skal jeg installere xp på vanlig måte til hd 2?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-11 16:41, MiraQdata skrev:

må jeg da installere partition magic (boot magic) for å velge os under oppstart, eller er det andre alternativ?

Nei, Windows 2000/XP har et eget "boot-magic" alternativ, som legger seg inn automatisk. Start installasjonen fra Windows 98, sørg for å velge at du vil velge partisjon for installasjon i installasjonsprosessen og koz deg :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...