Gå til innhold

Mitt første anlegg?

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg skal anskaffe meg min første TV (som mest sannsynlig blir en Panasonic TX-P42V10E Plasma TV skal det også bli investert i en AV-receiver + høyttalere også etterhvert.

Dette blir altså mitt første skikkelige anlegg, det vil nok bli kjøpt innen oktober måned så jeg er bare ute etter å lufte ideer og anbefalinger rundt diverse utstyr, høyttalere osv.. Selv har jeg ikke spesiell erfaring med verken lyd eller bildeutstyr :)

Dette er endel av mine investeringer jeg bruker diverse lønninger på nå som jeg jobber fast, ser på dette som investeringer da jeg kan ta med meg dette videre når jeg flytter ut hjemme fra (bor enda hjemme) så alt skal plasseres inne på rommet mitt inntil jeg da tar det med meg når jeg flytter ut, som neppe blir så alt for lenge til. Noen vil kanskje se på det som litt tullete med 42" Plasma TV og anlegg på soverommet, men med en familie som stort sett okkuperer stua og en lillesøster som til en hver tid befinner seg i kjellerstua så ser jeg faktisk visse praktiske fordeler med eget utstyr på rommet, selv om det i seg selv kanskje ikke forsvarer såpass store investeringer i lyd og bildeutstyr ettersom vi alt er greit utrustet på stua, og har noe stående nede i kjellerstuen også. Men i og med at dette er ting som jeg da kan ta med meg videre når jeg måtte flytte ut, så ser jeg på det som helt greie investeringer?

I og med at det skal stå på rommet inntil jeg flytter ut, så er det jo ikke ubegrenset med plass å boltre seg på derfor tenkte jeg at et godt 2.1 anlegg er en fin start? Så får jeg heller vurdere om jeg skal oppgradere til 5.1 / 7.1 når jeg engang måtte flytte ut, det er nok marginalt med plass til noe surround anlegg på rommet mitt, samtidig som det kanskje er liten vits da rommet er såpass lite så lyden fra surround høyttalerne vil bli at for fremtredende da det blir vanskelig å plassere de på riktig avstand fra hvor personer vil befinne seg når vi ser på TV / Film / Sport på rommet? For ikke å snakke om at jeg føler at et 2.1 anlegg er det naturlige første steget både når det gjelder økonomisk og generelt?

Hva AV-receiver angår så har jeg ikke tenkt til å spare så alt for mye på denne, rett og slett fordi dette vil neppe være utstyr jeg bytter ut de nærmeste årene? Om det ikke skulle bli noe kjempe gjennombrudd innen AV-receivere de neste årene så ser jeg egentlig ingen grunn til hvorfor en god AV-receiver med muligheten for 7.1 anlegg og HDMI skulle måtte bli oppgradert / byttet ut de nærmeste årene? Derfor vil jeg heller legge litt penger i det og få noe som er bra, som jeg er fornøyd med og som varer lenge, kontra å gjøre et slags økonomisk kompromiss som jeg kan ende opp med å angre på om 1år og da kanskje ender opp med å brenne av penger på å bytte den ut?

Vi har en Yamaha RX-V1800 i stua, som vi er veldig godt fornøyd med, ser også at Yamaha stort sett er hva som blir anbefalt i prisklassen under 15'000kr? Selv ser jeg på og vurderer RX-1900 og RX-3900? Sistnevnte koster endel mer, uten at jeg ser helt hva som gjør den til noe mer passende alternativ enn mer rimelige RX-1900? Bortsett fra at RX-3900 kan oppskalere digitale kilder, noe RX-1900 ikke kan? Og det tror jeg er en meget nyttig og verdifull funksjon!

Er det noen andre AV-receivere dere vil anbefale meg å ta en titt på?

Når det kommer til høyttalere så er jeg ganske blank, eneste måten å finne frem til gode høyttalere er igjennom tester eller erfaringer fra andre! Har sett at Klipsch har fått mye skryt og har noen varmt anbefalte gulvstående høyttalere? Blant annet RF82 og RF83? Har dog ikke helt klart å finne noen priser på disse? Kjøpe brukt er kanskje også en mulighet? Alt jeg har fått med meg er at RF83 koster endel mer enn RF82 og at forskjellen stort sett ligger i at RF83 har et element ekstra? Er dette verdt den ekstra prisen? Er det noen andre høyttalere som er verdt å vurdere?

Hva subwoofer angår så er jeg helt blank, og her har jeg egentlig ikke klart å lese meg frem til noe anbefalt?

Tar i mot alle forslag, anbefalinger og tilbake meldinger med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble litt for langt til å lese i jobb tiden. Men surround.no (mener jeg) har veldig bra utvalg. Og ja, begynn med 2.0, så kjøper du sub (2.1) så center (3.1) så bakhøytalere (5.1) så sidehøytalere (7.1)

Og gå for en yamaha forsterker, de har et program som stiller inn lyden slik den blir rett i forhold hvor du sitter ;)

Lenke til kommentar

Du er ikke den eneste som bor hjemme som skal ha TV og anlegg :p Selv skal jeg bestille en 50" i løpet av måneden. Av annlegg har ihvertfall jeg lest en bra test om dette, som har scort veldig bra i lyd og bilde. Dette er dog surround utgaven, og seff blir det mye billigere hvis du fjerner 3 høyttalere og muligens en sub, selv om halve meninga med anlegget er å ha 2 subber da, men de 2 koster jo 10k tilsammen så blir fort dyrt :p Vurderer det sterkt selv, men det blir fort mye penger sammen med TV

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Det var en ganske spennende pakke ja! Men tror det blir vanskelig å få plass til noe 5.2 anlegg inn på rommet, samtidig så har jeg alltid vært skeptisk til "ikke gulvstående" høyttalere i front?

I den pakken er det jo XTZ 93 WMT Pyramide både foran og bak? Hvordan vil en slik løsning være sammenlignet med en løsning hvor jeg har XTZ 99.36 eller XTZ 99.38 i front?

Det er jo nettopp her de fryktelig vanskelige valgene kommer inn, hvorvidt de billigere XTZ 93 WMT Pyramide høyttalerne vil duge mer enn bra nok, eller om det er verdt å legge litt ekstra og da gå for XTZ 99.36 eller XTZ 99.38 i front?

Lenke til kommentar

XTZ har fått masse skryt for høyttalerne sine i blader, så om du og de rundt deg liker utseende (og ikke minst lyden) er det sikkert et godt kjøp. Eneste bekymringen min er å gå for 2 subwoofere i et lite soverom, det kan bli bulder og brak av.

Sånn generelt anbefaler jeg å kikke litt i hifi-blader om hva de synes er bra kjøp og ta det hele med en klype salt. Når du har peila det inn på noen kandidater så er det lurt å ta en sjekk med egne ører for å ta det endelige valget.

Yamaha, Denon, NAD, Sony og Onkyo er greie kjøp, hva den ulike liker kommer ann på de andre komponentene i anlegget og egen lydpreferanse (ta en kveld og google litt rundt hva andre synes). Moderne surroundforsterkere har romkorreksjon som retter opp lyden i rommet, vel verdt å ha om du ikke er en nerd med god tid til å prøve&feile. Å kjøpe en dyrere forsterker får du flere av ting (trådløst nettverk o.l.) som senere kommer i de billigste modellene, det som blir spart på i de billigere forsterkerne er mindre strømforsyning (platt og kjedelig lyd) og dårligere D/A-konvertere. Men de store produsentene spyr ut produkter med små endringer stadig kjappere, så det er vanskelig å gi noe godt råd mhp forsterker utenom å definere egne forventinger. Forskjellen mellom de 2 Yamahaforsterkerne er at 3900 har mye større strømreserve til å ta av ved belastning, slik at lyden oppleves mer dynamisk tiltross for det bare er 10w mer. Det ryktes om at den minste vil bli erstattet i høst, så da kan du gjøre gode kjøp på den utgående modellen.

Å gå for små høyttalere med en subwoofer er nok et lurt trekk, dette funker bra i små rom og gir overraskende bra lyd! Husk å få dem opp i ørehøyde, bruk noen stativer eller skru de fast i veggen. Hva som er bra kabler er dessverre en evig krangel i hifi-foraer, så kjøp noe billig og lån noe dyrt og sammenlikn når anlegget er på plass. Lykke til med hobbyen!

Lenke til kommentar

Du har et ganske romslig budsjett RamGuy! 13k i frontset på første anlegg, not bad! ;) Jeg ville lagt mye penger i forsterkeren slik at den holder noen høytaler sett og heller spart litt penger på høytalerene i første omgang. Gå for noen greie høytaler par til å begynne med, så ser du hvordan behovet ditt er og tar å oppgradere etter behov, disse eller disse ser ut til å være noen som levere mye lyd. Tror du vil plage både mor, far og de fleste i gata ved høyt volum ;) Disse leverer jo "alt", med to store bass elementer, er de regnet for å være det som står for lyden i et anlegg. Hvis du uansett, skal ha surround, så kan høytalere som leverer mer diskant være veien å gå. Da kan f.eks disse være en grei start. Du vil ikke få like mye bass her, men det er det vi har en subwoofer til ;)

Kan nevne at jeg ikke er ekspert på anlegg eller har noe kjennskap til noen av modellene jeg nevnte over..

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...