CookieMonsteret Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 vil selv bli lege, men har ikke lyst å bruke 6 av mitt livs år i Polen xDmen må man så må man.. Hehe, der er eg og! Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 vil selv bli lege, men har ikke lyst å bruke 6 av mitt livs år i Polen xDmen må man så må man.. Hehe, der er eg og! Hvorfor ikke? Pene byer med mye kultur, og jeg har fortsatt tilgode å høre en som ikke liker det. "eventyr" å studere i utlandet ^^ Lenke til kommentar
CookieMonsteret Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 vil selv bli lege, men har ikke lyst å bruke 6 av mitt livs år i Polen xDmen må man så må man.. Hehe, der er eg og! Hvorfor ikke? Pene byer med mye kultur, og jeg har fortsatt tilgode å høre en som ikke liker det. "eventyr" å studere i utlandet ^^ For meg handler det om at eg har veldig lite lyst til å reise til ein plass eg ikkje kan språket, og bu der i over 6 år. Det inntrykket eg har fått i fra medisinstudenter i øst-europa er at studiet er teoretisk veldig hardt, og at ein må jobbe som ein gal for å holde tritt med undervisningen. Men, ønsket om å bli lege er egentlig ganske stort, så om eg kommer i den situasjonen at eg må til Polen f.eks (Går videregående no), så gjer eg nok sikkert det. Lenke til kommentar
medisin4 Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Kan anbefale medisinstudier i Constanta, Romania, på det varmeste. Utdanningen er meget billig (3600 dollar i året), samtidig som den holder samme kvalitet som mye dyrere studiesteder. (Tsjekkia: 12000EUR, Slovakia: 10000EUR). Flere og flere velger "nyoppdagede" Romania foran dsse. Byen er plassert ved svartehavskysten med 8 km strandlinje. Mamaia som feriedelen av byen heter er proppet med hoteller og fylles med flere hundre tusen turister om sommeren. Klimaet er helt nydelig. Byen er Romanias ansikt utad. Alt er nyoppusset og velstelt. Bra shopping, uteliv, restauranter. Constanta har ALT! Man søker direkte til skolen. Vær obs på enkelte agenter som er ute etter å lure deg. Dersom du ønsker mer info, send gjerne en mail til: [email protected] Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) jeg er nå mer åpen for studering i krakow. Var der i 10 klasse :O leste at kravet er 4 i realfagene for å være en aktuell søker. Da må jeg bare forbedre karakterene litte grann så har jeg en sjangs går nå siste året på vgs men skal først i militæret (saniteten) ett år også må jeg som sagt forbedre karakterene.. Mener å ha hørt at man kan gjøre det i forsvaret? noen som har gjort det? Endret 20. januar 2010 av Spinexel Lenke til kommentar
bollemuza Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Hola.. Jeg har nettopp fått tilbud om å ta opptaksprøven til medisin i Krakow nå i Juni. Har en kompis som er ferdig utdannet lege gjennom det jagiellonske universitetet i Krakow, og han har anbefalt dette på det sterkeste.. både fordi de har et høyt nivå på utdanninga og fordi studentmiljøet og sammholdet mellom studenter der er veldig bra. Kompisen min mener også at det er lettere å studere på engelsk(forutsetter gode engelskkunnskaper), da det finnes mange ord og uttrykk som man ik har på norsk. En ting man skal være obs på når man er norsk student i polen er at man men lån fra statens lånekasse lever meget godt(veldig billig mat/drikke, transport, klær osv), og at man ikke burde "brife" for mye med dette.. noen jeg kjenner kjørte taxi til hver forelesning. Dette ble tatt dårlig imot av proffessorer og andre medstudenter. Ellers har jeg vært i Krakow et par ganger og det er en fantastisk by. Mange er redd for å flytte 6 å til et østblokkland, men saken er at Krakow med 1 mill innbyggere er finere og mer variert enn noen norsk by(med tanke på kultur, mennesker, uteliv ++). det kommer sikkert til å føles litt skummelt i starten, men tviler på hvertfall jeg kommer til å angre på dette... Hadde vært artig å få litt kontakt med andre som evt vil studere i polen( spess krakow) c",) Lenke til kommentar
finkk Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det er forskjellige krav, men her dem ihvertfall: I Warzawa og Poznan så må man ha 2KJ og 3KJ + enten biologi eller fysikk, og karakterene dine i disse realfagene må ikke være mindre enn 4. MEN: i Krakow, lublin og resten av universitetene i Polen krever at du greier en opptaksprøve. Med andre ord, du trenger ikke å ha de fagene som kjemi, biologi og fysikk til å kunne ta opptaksprøven, men selvfølgelig uten noe viten om kjemi, bio og fysikk så kommer man til å slite VELDIG med prøven. Nå det betyr ikke at bare fordi de ikke krever noen karakter så er det dårlige universiteter. For det er det samme hvilket universitet man studerer på i Polen, alle er bra nok, men det som er viktig å merke seg er at, DET MESTE AVHENGER AV HVOR MYE STUDENTEN JOBBER, OG IKKE OM MAN SKAL STUDERE PÅ HARDVARD ELLER I EN HULE I FJELLENE TIL AFGHANISTAN(ikke noe vondt ment til Afghanistan). Og noe som er veldig viktig er at kjemi, biologi og fysikken som vi lærer i Norge er på en god del lavere grad enn Polen sitt. Så man bør få tak i kjemi, biologi og fysikk bøker fra Polen som er videregående pensum og lese dem før man tar opptaksprøven, for da vil man både ha et veldig sterkt underlag å stå på under opptaksprøven og under hele studien. Og for å gi litt mer fakta: Medisin utdanningen i Utlandet, spess Polen er en god del bedre enn Norge. Folk som har studert Medisin i Polen og deretter tatt turnus i Norge har fått tilbakemelding fra sykehuset osv... at de gjør en bedre jobb en de som har studert medisin i Norge , og at de er villig til å gjøre mer og at de har mer erfaring. Så fordelen med å dra til Polen å studere er mange, bare litt uvant å bo i utlandet for 6 år, men forandring fryder og man blir vant til det etterhvert. For eksempel i krakow så er det en miljø, altså et sted i krakow hvor det nesten er bare norske studenter!!! Og for å gi litt ekstra hjelp: HUSK!! HUSK!!! Universitetet er ikke som videregående, videregående er bare dans på roser, vil ikke si det for å skremme, men for å få dere til å tenke at dere må jobbe mer, og få en fin rutine på lesingen. NEI man trenger ikke å lese 24/7 for å klare seg, man kan lese noen timer daglig etter forelesninger, og deretter gjøre andre ting, og man vil greie seg perfekt. Nå vet jeg ikke hvordan dere leser, men samma om det er 4000 sider eller 100 sider, så er det viktigste at man har en rutine som passer og funker, så begynn å planlegg fra nå av, og prøv å skaff bøkene fra Polen. Hvis du lurer på hvordan så er det bare å ringe til Universitetet i Polen, samma hvilken, og spørre om det. = ) Om det er noe mer som dere vil vite bare si ifra, ikke at jeg vet alt, men skal dele det jeg vet. = ) Vennligst kom med kilder når du kaller slike utsagn fakta. Lenke til kommentar
bollemuza Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det er ikke riktig det som blir sagt at du kan ta opptaksprøven til Krakow uten å ha realfagene kjemi, fysikk og matte.. Når du søker så blir du trekt ut til å ta prøven på grunnlag av karakterer og fagkompinasjoner. du får ikke ta prøven dersom du har lavere enn 4 i snitt på de relevante realfagene.. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Så et spørsmål fra en som ikke har peiling: Hvilket språk foregår pensumet og undervisningen på? Kan man f.eks lese norsk pensum, så svarer man på de engelske prøvene som man får på det polske universitetet? For jeg regner med at svært få av de norske studentene kan polsk så veldig godt, hehe. Er der universiteter utenfor Norge som opererer med norsk pensum, norske forelesninger og norske prøver? Kanskje et dumt spørsmål men. Jeg lurer litt fordi jeg synes medisinstudiet virker spennende, men jeg synes det kan være slitsom å studere mye pensum på engelsk. Har overhode ingen problemer med å forstå språket, men jeg merker det er litt mer tidkrevende Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Så et spørsmål fra en som ikke har peiling: Hvilket språk foregår pensumet og undervisningen på? Kan man f.eks lese norsk pensum, så svarer man på de engelske prøvene som man får på det polske universitetet? For jeg regner med at svært få av de norske studentene kan polsk så veldig godt, hehe. Er der universiteter utenfor Norge som opererer med norsk pensum, norske forelesninger og norske prøver? Kanskje et dumt spørsmål men. Jeg lurer litt fordi jeg synes medisinstudiet virker spennende, men jeg synes det kan være slitsom å studere mye pensum på engelsk. Har overhode ingen problemer med å forstå språket, men jeg merker det er litt mer tidkrevende Studiet er på engelsk, vet dessverre ikke om man kan lese norsk pensum for så å svare på engelsk. Studieopplegget i Polen er ganske så annerledes enn det vi har i Norge. Dessuten er det en mengde engelske ord og uttrykk som man lærer og tviler sterkt på at du står godt rustet til en evt. eksamen når disse uttrykkene kommer frem . Lenke til kommentar
MicroGram Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Hei! Er det noen som skal ta opptaksprøve til noen universiteter i sentral-, øst-europa i den kommende uken?=) Lenke til kommentar
Helene- Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Bare lurte på en ting: Dere som har planer om å søke på medisin, går dere rett fra vgs? Jeg er ferdig på vgs nå i år, men føler meg ikke særlig godt rustet på biologidelen på en opptaksprøve (ettersom jeg kun har matte, fysikk og kjemi) og jeg ikke har tid til å lese meg opp nå i siste innspurt før sommeren. Dermed kommer jeg nok til å vente et år. Det som jeg da lurer på er hva dere som studere medisin anbefaler meg å gjøre i dette året. Har tenkt litt på å jobbe og lese litt fag samtidig (forbrede meg til opptaksprøve/lese litt på fag til 1. året). Har også lurt litt på å studere et år i Norge med et fag som er aktuelt for studiet (noe kjemi-greier eller noe). Hva tror dere er lurest? Enda et lite spørsmål, hvor mye får man egentlig i lån gjennom de 6 årene? Man må jo betale skolepenger, og mye av dem får man vel i lån, ikke stipend. Så blir vel en del mer i studielån enn om man hadde studert i Norge, eller? Lenke til kommentar
MicroGram Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Hei Helene! Jeg kan jo vertfall svare på hvordan jeg har gjort det!=) Jeg går nå å venter på å ta opptaksprøven, den er lørdag som kommer, veldig spent!=) Jeg valgte, etter jeg avsluttet videregående, å ta ett år ved Bjørknes Privatskole her i Oslo, av den grunn att jeg ville ha ett bedre grunnlag i de sentrale fagene biologi, kjemi og fysikk, samt at jeg også har matematikk! Lånekassen som du sier støtter deg jo hele veien. Og det er klart det bli en liten sum mer enn om du skulle studert i Norge. Men til gjengjeld bådde bor å lever du mye billigere enn i Norge. En norsk medisinstudent, har nesten like mye på bok, som professorene der nede;) Så man lever godt!=) Det er vertfall slik jeg har valgt å gjøre det, sikker mange som har innspill på det! Men, når tiden nå har kommer, opptaksprøven nærmer seg, så er nervene i høygir, det er moro, skummelt å veldig spennende på en gang! Lenke til kommentar
Ing0 Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Hei!! Jeg har veldig lyst til å studere i krakow nå til høsten jeg og, men jeg er usikker på om jeg er god nok. Jeg får karakterene 4 i fysikk, kjemi 1 og 2, og 5 eller 6 i biologi og matte. Føler at det er mye å lese nå på videregående, hvordan skal jeg klare meg da? Er det kanksje lurt om jeg tar et forberedene kurs ett år? Håper noen svarer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå