Gå til innhold

Medisin i Polen 2010

Just a Guy

Anbefalte innlegg

Jepp enig om det. Jaja man vil greie seg uansett med eller uten bio på vgs, men det vil hjelpe litt, ikke noe stor forsprang eller noe, men hvertfall et lite dytt i begynnelsen. Men som sagt, man kan bare lese på de delene som har med menneskekroppen å gjøre uten å måtte ha det på vgs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

Jeg går siste året på vgs, har også tenkt veldig mye på å ta medisin i Polen (og da kanskje mest på Krakow). Hadde vært gøy å snakke litt med andre som tenker på det samme. Når jeg er ferdig med vgs har jeg tatt Fysikk 1 og 2, Kjemi 1 og 2 og Matte R1 og R2, så har ikke hatt biologi jeg heller. Har tenkt å selv lese meg opp på det jeg trenger før opptaksprøven.

En ting jeg har lurt litt på, er om jeg skal ta et jobbeår/folkehøyskole etter vgs eller om jeg skal gå rett på studier. Hva gjør dere / har dere gjort? Noen som anbefaler det ene eller andre?

Forresten, hadde vært supert om denne tråden IKKE ble til en "hva er best av studier i utland og Norge"-debatt, er så lei av at alle blir det. :p

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt litt på, er om jeg skal ta et jobbeår/folkehøyskole etter vgs eller om jeg skal gå rett på studier. Hva gjør dere / har dere gjort? Noen som anbefaler det ene eller andre?

Har du lest medisinstudenttråden?

Om det er den veldig, veldig lange tråden her, så ja, deler av den hvertfall. Hvordan det? :)

Lenke til kommentar

Har du lest medisinstudenttråden?

Om det er den veldig, veldig lange tråden her, så ja, deler av den hvertfall. Hvordan det? :)

Det står mye der om studievalg etc... Les de siste 30sidene. Ta ikke så mye tid. Hopp over krangligene ;)

Lenke til kommentar

Nei hehe det blir nok ikke noe krangling av den typen her, hehe, håper ikke det. Alle har forskjellige meninger og alle skal bli respektert. Ja ville vært fint å bli kjent med andre som skal studere i Polen. Om man skal ta et år til i Norge før å dra til utlandet er noe man selv må bestemme, siden alle har forskjellige "følelser" om de greier utlandet for nå. Jeg har noen kontakter i Polen, og de driver å skaffer meg kjemi og bio bøker. Siden jeg har 1 fri år, så må jeg ha noe å gjøre.

Håper flere og flere blir kjent bedre og bedre etterhvert. Ellers så blir det på flyplassen hahaha, der alle studentene som skal til Polen får møte hverandre. hehe

Lenke til kommentar

Absolutt ikke meningen å dreie tråden vekk fra Polen, men har et spørsmål til Vaio angående Budapest:)

Du studerte i Budapest sant? Har vel egentlig tenkt mest på å studere i Krakow, men har lurt litt på budapest også. Har en kusinen som begynte på 1.året på vetrinær i budapest i fjor og har derfor hørt en del både positive og negative ting (kanskje mest negativt, men antar det er mest fordi jeg jobbet med henne i sommer og da var hun ganske lei etter eksamenslesningen) Hadde vært greit å få avkreftet eller bekreftet et par av tingene jeg har hørt:

1. Det er veldig lett å stryke i fag, og å styke, gjerne i mer enn ett fag, hvert år er noe man bare må regne med.

2. Opptaksprøven er umenneskelig vanskelig, og de stiller veldig detaljerte spørsmål som er ganske umulige å svare på med mindre man har betalt mange tusner for å gå på kurs hos Bjørgnes, der man får utdelt tidligere opptaksprøver pluss at man blir drillet i slike spørsmål som man kan få på prøven.

Budapest virker jo som en veldig fin by, og kan egentlig godt tenke meg å studere der, hadde bare vært greit å vite at det er noenlunde igjennomkommelig om man er flink med å lese og jobbe :)

Lenke til kommentar

Hei!

Har nå tenkt over litt og synes at å ta 1 år her på UiO (realfag) og 5 på Pecs universitet høres ganske fornuftig og forlokkende ut, noen som har innspill?

Har hørt at studiene i Ungarn er veldig vanskelige, hva ville dere ha anbefalt? Tenker da mest på Pecs og Debrecen, har også satt av litt tanker til Krakow i Polen altså.

Lenke til kommentar

Jeg lurer veldig på hvordan opptaksprøven er! Noen som har tatt den/de?

Et annet spørsmål. Hvis jeg ikke har 3kjemi og 2.klassematte. Er det et problem for å søke medisin i Polen, eller begrenser det bare antall studiesteder jeg kan søke? Hvilke vil i så fall være relevante for meg? Har over 4 i alle andre realfag, har begge biologiene, fysikk 1, kjemi 1 og førsteklassematte. Ellers 5,2 i snitt.

Lenke til kommentar

Du kan ta en titt over ulike opptaksprøver her:

http://www.bjorknes.no/wwe/default.asp?emne=brosjyre

Det varierer fra universitet, noen krever at du har R1, Fysikk 1, Kjemi 1+2, og Biologi 1 og muligens 2 også og en snitt på over 4 i realfagene for å bli 'vurdert' som søker.

Andre krever f.eks R1, Fysikk 1, Kjemi 1+2 men ikke absolutt krav om biologien så lenge du har lest deg opp til humanbiologidelen for å klare deg gjennom opptaksprøven :).

Medisin i Polen:

http://ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Polen/

Medisin i Ungarn:

http://ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Ungarn/

Medisin i Tsjekkia:

http://ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Tsjekkia/

Medisin i Romania:

http://ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin-i-Romania/

PS: Tror det er lurt å ha R1 matte, T holder nok ikke mål, du må nok ha hatt S1+S2 eller R1 matte for å bli vurdert som søker, men det er usikkert, finnes jo sikkert andre universiteter som vektlegger personlig oppmøte og vurderer etter en muntlig presentasjon eller noe lignende.

Lenke til kommentar
1. Det er veldig lett å stryke i fag, og å styke, gjerne i mer enn ett fag, hvert år er noe man bare må regne med.

Det spørs om hva man mener med stryke. Alle har strøket en eller to ganger i eksamen, men det betyr ikke at de har strøkket året. Mao: Man kan ha dårlige og gode eksaminasjoner.

2. Opptaksprøven er umenneskelig vanskelig, og de stiller veldig detaljerte spørsmål som er ganske umulige å svare på med mindre man har betalt mange tusner for å gå på kurs hos Bjørgnes, der man får utdelt tidligere opptaksprøver pluss at man blir drillet i slike spørsmål som man kan få på prøven.

Opptaksprøven er barnemat i forhold til semestereksamene. ;)

Du trenger kjemi- og biologi-bok, pen og papir, og en god stol. Temaene finner du på Semmelweis sin hjemmeside.

Budapest virker jo som en veldig fin by, og kan egentlig godt tenke meg å studere der, hadde bare vært greit å vite at det er noenlunde igjennomkommelig om man er flink med å lese og jobbe :)

Budapest er en nydelig by med mye fint. Den er kjent som Østeuropars-Paris.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Kanskje litt flaut å si det, men jeg har stryket 1 opptaksprøve til krakow, og det andre året jeg søkte, kom jeg ikke inn til Warsawa.

Krakow sin prøve krever at du har gode kunnskaper om VGS kjemi, og humanbiologi delen til biologi. Som det er nevnt kreves det også litt mer biologi, jeg fant noen grunnleggende bøker til sykepleierstudiet som hjalp meg :)

Warsawa har absoluttkrav til biologi. Jeg manglet biologi, og kom ikke inn, men hadde ellers en veldig god søknad (fikk tilbakemelding fra Sonans)

Fysikk har jeg ikke sett noen nytte for på noen av skolene. Jeg har fra VGS 2+3MX 2+3KJ, 2+3FY, og gode karakterer. Nå skal jeg opp til privatisteksamen i biologi, og søker deretter Warsawa igjen.

OBS! Alle fremtidige Krakow studenter bør tenke seg ekstra godt om i disse dager: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=582401 Krakow sier at de nå ønsker å prioritere egne studenter. Selv om jeg ikke tror de har råd til det, er det i alle fall en pekepinn i feil retning.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, jeg har noen spørsmål angående medisin utdanning i utlandet. Jeg har sett på noen opptaksprøver til medisin i Ungarn og finner det vanskelig å forstå noen av de engelske ordene, noe som gjør at det blir umulig å vite hva selve spørsmålet egentlig handler om.

Biologi behersker jeg relativt greit med 5-6 som karakter. Skal ta kjemi og fysikk neste år.

Jeg har generell god kunnskap innen muntlig Engelsk, og får karakteren 5 hvis jeg ikke gjør noe på skolen.

Problemet er at noen av ordene føler jeg det trengs ordbok til. Er det lov å bruke dette under opptaksprøven? Hvordan vil det være for meg å studere i utlandet hvis jeg har problemer med å forstå noe av Engelsken på opptaksprøven?

ps: noen ordbøker å anbefale?

Lenke til kommentar
......

Problemet er at noen av ordene føler jeg det trengs ordbok til. Er det lov å bruke dette under opptaksprøven? Hvordan vil det være for meg å studere i utlandet hvis jeg har problemer med å forstå noe av Engelsken på opptaksprøven?

ps: noen ordbøker å anbefale?

Antar det er fagord og ikke normale engelske ord du har problemer med, i så fall holder Bjørknes et 20timers kurs du kan melde deg på i engelsk fagterminologi som sikkert er til god hjelp. :) Jeg vurderer selv og ta det, samt kanskje et kurs i biologi. Du kan jo alltids ringe til dem å høre om d kan passe for deg :)

Lenke til kommentar

Hei!

Eg berre lurer på ein ting; alle som planlegger å søke medisin i Polen, er det ein grunn til at dåke vil akkurat her? Veit mange som utdanner seg i Tyskland seier dei blir meir godtatt av resten av legestanden i Norge, enn det mange som utdanner seg i Polen/Ungarn osv gjer. Eg tenker på å søke medisin etter vgs, og dersom eg ikkje kommer inn i Norge trur eg mitt valg blir Tyskland, sjølv om studiene går på Tysk (Språket er visst lett å lære når ein bur i landet)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg velger Polen fremfor Tyskland er fordi studiene går på engelsk, og ikke tysk. At språket er lett å lære seg når man bor der er kanskje 1 ting, men tror ikke jeg hadde klart å følge med på forelesninger på tysk, med medisinsk fagterminologi, det første halve året.. Og man vil ikke havne et halvt år bak :p

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg velger Polen fremfor Tyskland er fordi studiene går på engelsk, og ikke tysk. At språket er lett å lære seg når man bor der er kanskje 1 ting, men tror ikke jeg hadde klart å følge med på forelesninger på tysk, med medisinsk fagterminologi, det første halve året.. Og man vil ikke havne et halvt år bak :p

Men fagterminologi er vel universellt? Latinsk? Trur også det ville vert veldig vanskelig i begynnelsen, alt det andre står jo på tysk, men er jo mange som klarer det likevel.

Lenke til kommentar
Hei!

Eg berre lurer på ein ting; alle som planlegger å søke medisin i Polen, er det ein grunn til at dåke vil akkurat her? Veit mange som utdanner seg i Tyskland seier dei blir meir godtatt av resten av legestanden i Norge, enn det mange som utdanner seg i Polen/Ungarn osv gjer. Eg tenker på å søke medisin etter vgs, og dersom eg ikkje kommer inn i Norge trur eg mitt valg blir Tyskland, sjølv om studiene går på Tysk (Språket er visst lett å lære når ein bur i landet)

Hvorfor Polen? (I mitt tilfelle blir d nok Krakow jeg søker på) BILLIG DRIKKE :D hehe, neida, men for min del er det fordi det er et stort miljø av norske medisinstudenter der. I tillegg har jeg fått det inntykket at, kanskje spessielt Krakow, er mer annerkjent enn andre ENGELSKspåklige medisinstudier i øst-europa. (Selv om jeg mener det kommer mer an på personen om man kan bli en god lege eller ikke, enn hvor du studerer.)

Hvorfor ikke Tyskland? Fordi det går på tysk :p Ettersom at mine tyskkarakterer på vgs er en av hovedgrunnene til at jeg nok ikke kommer inn på medisin i Norge, er det veldig lite fristende å ta 6år med medisin på tysk. Hadde de hatt engelsk studie, hadde saken vært helt annen. Da hadde jeg nok søkt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...