Gå til innhold

Medisin i Polen 2010

Just a Guy

Anbefalte innlegg

Hei, Lurer på om det er noen som skal studere medisin i Polen til høsten 2010? Jeg er 20 år, ferdig med vgs allmen (realfag), og har studert 1 år på UIO. Men så synes jeg medisin passer bedre for meg enn hva jeg drev å studerte på UIO. Så har tenkt lenge å synes at Polen er det rette valget, så er det andre der ute som har tenkt det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okok, så bra. Jeg studerte Materialer, energi og nanoteknologi på UIO. Fant ut at jeg gjorde leksene fordi jeg måtte ikke fordi jeg likte det, så kuttet ut det. Og hvis du trenger noe info om medisin i utlandet, spesielt Polen så har jeg en god del info, har snakket med veiledere på www.ansa.no og en lege som har studert i Polen og som er fra Polen. Det er en god del ting man bør vite, så bare si ifra hvis du trenger det.

Satte ut denne posten for å se hvor mange som har tenkt å dra, og for å få kjennskap med andre før man drar til Polen.

Lenke til kommentar

Det er forskjellige krav, men her dem ihvertfall: I Warzawa og Poznan så må man ha 2KJ og 3KJ + enten biologi eller fysikk, og karakterene dine i disse realfagene må ikke være mindre enn 4.

MEN: i Krakow, lublin og resten av universitetene i Polen krever at du greier en opptaksprøve. Med andre ord, du trenger ikke å ha de fagene som kjemi, biologi og fysikk til å kunne ta opptaksprøven, men selvfølgelig uten noe viten om kjemi, bio og fysikk så kommer man til å slite VELDIG med prøven.

Nå det betyr ikke at bare fordi de ikke krever noen karakter så er det dårlige universiteter. For det er det samme hvilket universitet man studerer på i Polen, alle er bra nok, men det som er viktig å merke seg er at, DET MESTE AVHENGER AV HVOR MYE STUDENTEN JOBBER, OG IKKE OM MAN SKAL STUDERE PÅ HARDVARD ELLER I EN HULE I FJELLENE TIL AFGHANISTAN(ikke noe vondt ment til Afghanistan).

Og noe som er veldig viktig er at kjemi, biologi og fysikken som vi lærer i Norge er på en god del lavere grad enn Polen sitt. Så man bør få tak i kjemi, biologi og fysikk bøker fra Polen som er videregående pensum og lese dem før man tar opptaksprøven, for da vil man både ha et veldig sterkt underlag å stå på under opptaksprøven og under hele studien.

Og for å gi litt mer fakta: Medisin utdanningen i Utlandet, spess Polen er en god del bedre enn Norge. Folk som har studert Medisin i Polen og deretter tatt turnus i Norge har fått tilbakemelding fra sykehuset osv... at de gjør en bedre jobb en de som har studert medisin i Norge , og at de er villig til å gjøre mer og at de har mer erfaring. Så fordelen med å dra til Polen å studere er mange, bare litt uvant å bo i utlandet for 6 år, men forandring fryder og man blir vant til det etterhvert. For eksempel i krakow så er det en miljø, altså et sted i krakow hvor det nesten er bare norske studenter!!!

Og for å gi litt ekstra hjelp: HUSK!! HUSK!!! Universitetet er ikke som videregående, videregående er bare dans på roser, vil ikke si det for å skremme, men for å få dere til å tenke at dere må jobbe mer, og få en fin rutine på lesingen. NEI man trenger ikke å lese 24/7 for å klare seg, man kan lese noen timer daglig etter forelesninger, og deretter gjøre andre ting, og man vil greie seg perfekt. Nå vet jeg ikke hvordan dere leser, men samma om det er 4000 sider eller 100 sider, så er det viktigste at man har en rutine som passer og funker, så begynn å planlegg fra nå av, og prøv å skaff bøkene fra Polen. Hvis du lurer på hvordan så er det bare å ringe til Universitetet i Polen, samma hvilken, og spørre om det. = )

Om det er noe mer som dere vil vite bare si ifra, ikke at jeg vet alt, men skal dele det jeg vet. = )

Lenke til kommentar

Jaja, for all del, Ungarn er veldig bra det også, har tenkt på Polen fordi, jeg kjenner mange som har studert der, kjenner en del Polske folk, kjenner en som drar ditt hele tiden og en lege som er fra Polen, hehe derfor. Men selvfølgelig er Ungarn bra, kjenner en som studerer medisin i Ungarn, og han liker seg der veldig. Og i Ungarn er det opptaksprøve ordning. Så for all del, Polen, Ungarn er de 2 beste landene i øst-Europa for medisin. = ) Så pecs, Budapest(veldig internasjonalt og fint sted) og seged er gode alternativer. Men det finnes andre universiteter også.

Endret av Thenewguy
Lenke til kommentar

Hei, har selv tenkt å studere i utlandet og lurer dermed på om det er veldig viktig å ha hatt 2BI og 3BI fra videregående?

Går 3. vgs for tiden og vil til våren gå ut med disse valgfagene:

Matte R1, Kjemi 1+2, IT 1+2, Fysikk 1 og Historie og Filosofi. Holder jeg kravene for å søke meg inn på et universitet i Polen/Ungarn med tanke på opptaksprøven. Skal selvfølgelig lese meg opp til humanbiologien fra 2. og 3. klasse på egenhånd.

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar
Og for å gi litt mer fakta: Medisin utdanningen i Utlandet, spess Polen er en god del bedre enn Norge. Folk som har studert Medisin i Polen og deretter tatt turnus i Norge har fått tilbakemelding fra sykehuset osv... at de gjør en bedre jobb en de som har studert medisin i Norge , og at de er villig til å gjøre mer og at de har mer erfaring.

Vel ... jeg tror dette er en påstand som kan diskuteres.

Lenke til kommentar
La oss holde oss unna denne diskusjon og ta det heller et annet sted :p.

Noen som kan svare på spørsmålet mitt, takk :).

Du trenger ikke 2+3BI, det er jo ikke noe krav om å ha det fordi man lærer det når man begynner. På en annen side er det mange (inkludert meg selv) som synes det er greit å ha noen knagger å henge den tsunamien av lesestoff som velter over deg på, men du får på ingen måte et forsprang i forhold til de som ikke hadde biologi da det jevner seg ut rimelig raskt.

Lenke til kommentar
Og for å gi litt mer fakta: Medisin utdanningen i Utlandet, spess Polen er en god del bedre enn Norge. Folk som har studert Medisin i Polen og deretter tatt turnus i Norge har fått tilbakemelding fra sykehuset osv... at de gjør en bedre jobb en de som har studert medisin i Norge , og at de er villig til å gjøre mer og at de har mer erfaring.

Vel ... jeg tror dette er en påstand som kan diskuteres.

Min efaring er at det finnes både flinke og "stokk dum" leger. Enten om de er utdannet i Norge eller i Polen.

Generelt synes jeg at polske turnuslege er litt svakere, klinisk, enn de som er utdannet i Ungarn, Tjekkia el. Norge. Men det kan komme pga. at polen krever den kliniske "delen" blir utført i landet (Polen).

Generelt står er vi umeds bedre, teoretisk, enn de Norske. Sånn er det bare, suck it up..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Mange håpløse utsagn her.

Det er ingen her inne som har møtt et representativt utvalg av leger, utdannet ved ulike Universitet, slik at man kan komme med noen bestemte meninger. Det blir bare en masse vrøvl.

Den eneste som burde ha oversikt over dette og som har kommet med en uttalelse er Bjørn Inge Larsen, direktør for Helsedirektoratet. I Dagsrevyen, 31.januar 2009, kom han med en uttalelse om at han var bekymret for utenlandsstudentenes kommunikasjonsteknikk og omgang med pasienter, han påsto at disse studentene kommuniserte så dårlig med pasientene at det var et problem.

Dette er, så vidt jeg vet, den eneste uttalelsen fra helsemyndighetene hvor kvaliteten på studentene utdannet i utlandet og i Norge sammenliknes og konklusjonen blir altså at helsemyndighetene ønsker å lage flere plasser i Norge på grunn av at de er bekymret for kvaliteten i utlandet, da spesielt Øst-Europa.

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/157998 -- se innslaget om "Leger"

Bjørn Inge Larsen er altså lederen for Helsedirektoratet og er blitt kåret til den med nest mest makt i Helse-Norge.

Lenke til kommentar

Det er ingen her inne som har møtt et representativt utvalg av leger, utdannet ved ulike Universitet, slik at man kan komme med noen bestemte meninger. Det blir bare en masse vrøvl.

Den eneste som burde ha oversikt over dette og som har kommet med en uttalelse er Bjørn Inge Larsen, direktør for Helsedirektoratet. I Dagsrevyen, 31.januar 2009, kom han med en uttalelse om at han var bekymret for utenlandsstudentenes kommunikasjonsteknikk og omgang med pasienter, han påsto at disse studentene kommuniserte så dårlig med pasientene at det var et problem.

Dette er, så vidt jeg vet, den eneste uttalelsen fra helsemyndighetene hvor kvaliteten på studentene utdannet i utlandet og i Norge sammenliknes og konklusjonen blir altså at helsemyndighetene ønsker å lage flere plasser i Norge på grunn av at de er bekymret for kvaliteten i utlandet, da spesielt Øst-Europa.

Bjørn Inge Larsen er altså lederen for Helsedirektoratet og er blitt kåret til den med nest mest makt i Helse-Norge.

Han som baserte utsagnet på ville fantasier? Lederen for NMF utlandet har bedt om en redegjøring av uttalelsen. Det ente opp med en beklagelse. Har ikke du fått med deg det Reipar?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Han som basere utsagnet på ville fantasier? Lederen for NMF utlandet har bedt om en redegjøring av uttalelsen. Det ente opp med en beklagelse. Har ikke du fått med deg det Reipar?

Okey, nei, det har jeg ikke fått med meg? Har du en link ?

Lenke til kommentar
La oss holde oss unna denne diskusjon og ta det heller et annet sted :p.

Noen som kan svare på spørsmålet mitt, takk :).

Du trenger ikke 2+3BI, det er jo ikke noe krav om å ha det fordi man lærer det når man begynner. På en annen side er det mange (inkludert meg selv) som synes det er greit å ha noen knagger å henge den tsunamien av lesestoff som velter over deg på, men du får på ingen måte et forsprang i forhold til de som ikke hadde biologi da det jevner seg ut rimelig raskt.

Takker for svar, skal lese meg opp til humanbiologien ved 1 og 2BI, for å komme meg gjennom opptaksprøven, takker!

Lenke til kommentar

Jaja, jeg sa at jeg har hørt fra flere leger si at de er bedre fra Polen, dette trenger ikke å være noe generelt greie heller. Men det meste avhenger selvfølgelig av studenten og hvor mye arbeid han/hun setter inn i for å bli god lege.

Og ja enig man trenger ikke bio eller de andre hvis man ikke har hatt det, fordi det er vanligvis forkurs i de fagene du trenger 1mnd før skole start. Men seff vil det bli lettere hvis man kan det fra før av.

Lykke til alle sammen som har tenkt å studere i utlandet og i Norge.

Lenke til kommentar
Jaja, jeg sa at jeg har hørt fra flere leger si at de er bedre fra Polen, dette trenger ikke å være noe generelt greie heller. Men det meste avhenger selvfølgelig av studenten og hvor mye arbeid han/hun setter inn i for å bli god lege.

Og ja enig man trenger ikke bio eller de andre hvis man ikke har hatt det, fordi det er vanligvis forkurs i de fagene du trenger 1mnd før skole start. Men seff vil det bli lettere hvis man kan det fra før av.

Lykke til alle sammen som har tenkt å studere i utlandet og i Norge.

Og jeg har hørt det motsatte. Siden det er tilnærmet umulig å konkludere noe som helst på basis av hva man har "hørt", kan vi vel bare være enige om at sluttproduktet er det samme - en lege.

Og nei, det at du har hatt biologi på videregående gjør det egentlig ikke noe lettere for deg. Man har som sagt noen referansepunkter, ting du kjenner igjen og som du har sett før, men det jevner seg raskt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...