Filantropen Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Vurderer kjøp av kompakt i tillegg til speilrefleks men har noen krav -opptak i 720p -Ok vidvinkel (28mm eller mindre?) -HDMI utgang for å koble til flatskjerm -Makro Her er også størrelse viktig siden hensikten er å ha et lite kamera når jeg ikke vil bære på et stort speilrefleks. Zoom er ikke viktig men en heller en bonus, må vel velge mellom ok vidvinkel og god zoom (vidvinkel prioritert). Finnes det noe nytt på markedet med alle disse spesifikasjonene? Har sett på -Casio exilim ex-z400 (ikke HMDI?) -Casio exilim H10 (dårlig vidvinkel?HDMI?) -Sony DSC T900 (dårlig vidvinkel? ingen HDMI?) Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Panasonic LX3 burde passe deg godt. Jeg nevner et par ting. - 24mm vidvinkel med F/2.0 lysstyrke - 60mm tele med F/2.8 lysstyrke - 720p24 video - Bra batterikapasitet - Bildekvalitet Du får riktig nok ikke HDMI (komponent er da like bra bildemessig) og det koster rundt 3900kr. Kanskje klassens absolutt beste kamera! Lenke til kommentar
Filantropen Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Har sett på Lumix ja, men ser ut som om det ikke har blitz. Må vel kjøpe den ekstra blitzen og da blir det med en gang litt dyrere og litt mer klumpete. Finnes det noen lignende modeller med blitz? edit: Så nå nettop at det hadde blitz, da blir det med en gang litt mer interessant. Noen erfaringer med hvordan størrelsen oppleves? Stikker linsen mye ut? Stemmer det forresten at det er noe lunde samme kamera som leica d-lux 3? Endret 21. august 2009 av Filantropen Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Stemmer det forresten at det er noe lunde samme kamera som leica d-lux 3? Det er det samme som D-lux 4. Se ellers denne tråden for mer info. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Synes størrelsen er bra. Ikke like små som de mest kompakte, men langt fra så stor å klumpete som disse wannabe-slr-kompaktene. Objektivet stikker en drøy cm eller så ut av kamerahuset pluss objektivdeksel. Som allerede nevnt er det blits på kameraet. Det er også mulighet for å feste på en adapter rundt objektivet slik at du kan bruke filter eller vidvinkeladapter som gir deg ca 18mm brennvidde (~35mm format). Jeg har ikke eid en slik selv, men har prøvd kameraet av flere bekjente. Det blir nok en slik på meg med tid og stunder. Lenke til kommentar
Filantropen Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Hva med LUMIX DMC-TZ7? Ser ut til at det er interessant også, og med HDMI. Noen erfaringer? Lenke til kommentar
Redman Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 jeg har selv LUMIX DMC-TZ7. Syns det tar veldig bra bilder utendørs. men innendørs bilder blir veldig lett ute av fokus.. kanskje det er brukerfeil og typisk for kompaktkamera. Lenke til kommentar
Filantropen Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Ser ut som om det står mellom lx3 og dmc-tz7. Nå heller jeg litt mot det siste med mulighet for zoom under filming, 3cm nærgrense og hdmi. Noen ide om hvordan fokus i mørkt lys foregår? Blitzfokus, infrarød fokus eller lysløs fokus? Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Hehe, lydløs fokus er det neppe. Jeg vil tro det er en hjelpelampe på kamera som lyser opp når det blir mørkt. Når du sammenligner LX3 og TZ-7 må du også huske på at dette er to helt forskjellige kamera. Fordelene ved LX3 ovenfor TZ-7 kan oppsummeres i: + 24mm vidvinkel + Bedre lysstyrke + Mindre kamerahus + Bedre batteritid - Kun 60mm tele - TZ-7: + 25-300mm brennviddeområde + "Grep" er godt å ha + Zooming under filming, 720p forøvrig. - Kameraet er ofte for lett til å holdes skikkelig i ro på 300mm - Noe større kamerahus - avlangt - passer ikke så godt i lommer og kameravesker - AVCHD Lite er kjedelig å redigere i forhold til vanlige .mp4-filer da ikke all software støtter AVCHD Lite. Ellers må jeg bare berømme Panasonic for deres "IA"-modus som automatisk skifter til f.eks makro-modus om du fokuserer nærmere enn normal nærgrense m.m. Du skulle i grunn hatt begge kameraene da LX3 går for å være råskinnet når det kommer til kvalitet, men også TZ-7 når det kommer til allsidighet! Lenke til kommentar
Filantropen Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Lysløs, ikke lydløs Dvs dårlig autofokus i mørket. Jeg ser forresten at TZ-7 har blender F3.3 mens LX3 har F2.0 dette teller ganske mye så nå ble jeg usikker igjen.. hehe. Skal innom japan photo i morgen og kikke litt, mens jeg nå heller litt tilbake mot LX3 og kvalitet(vinglepetter). Lenke til kommentar
Filantropen Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 LX3 og 16GB klasse 4 kort i bestilling hos komplett. Vare inn på lager i morgen så gleder meg til uken Lenke til kommentar
Maxwell Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Sony slapp jo nylig sitt Sony Cyber-shot DSC-WX1 http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_dscwx1.asp som ser ut til å ha alt du spurte etter. Det har også Sony sin nye Exmor R sensor som kanskje har bar støyegenskaper ved høy ISO. Men vi får nå se hva tester viser senere. Sony Cyber-shot DSC-WX1 mangler mange manuelle kontroller etter hva jeg kan se, noe som endel vil savne. Panasonic LX3 tror jeg er et veldig bra kompaktkamera, og et kamera jeg selv ville helt klart vurdert hvis jeg var på jakt etter nytt kompaktkamera. Lenke til kommentar
Filantropen Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Ser den ja.. Men det som gjorde utslaget var nok Leica optikken med F 2.0 som gir flere muligheter ved lav belysning. HDMI var ønskelig, men siden jeg likevel har data koblet opp mot PS3 og 40" HD tv så er det nok den veien bilder og video blir vist. Dessuten falt jeg litt for design og brukermuligheter. Ellers så er det jo tilgjengelighet på Sony verd lansering. Men den hadde vært en meget aktuell kandidat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå