Gå til innhold

Objektiv til Olympus e-520

Anbefalte innlegg

Hei!! Jeg lurer på om sigma har noen objektiv som er okay å bruke på mitt olympus kamera.

Tenker jeg vil ha ett som går fra 17-200 ca.

Noen som vet hvor det er rimeligst å kjøpe? Evt om sigma og slike andre merker ikke er noe å kjøpe..?? bør jeg bruke orginal olympus objektiv??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes kun en super-zoom til Olympus, og det er Olympus sin 18-180mm.

Den regnes som det nest dårligste objektivet i Olympus stallen ...

Sigma har noen veldig OK objektiver du kan bruke; 18-50mm f/2.8, 105mm f/2.8 Macro og 150mm f/2.8 Macro

Tom

Jeg er jo heeeelt grøn på dette her jeg, må si jeg forstår ikke alle tall og typer.

Vil ha ett objektiv som jeg kan komme litt nærme med og som jeg i grunn kan bruke hele tiden. Ei som sa ho hadde 18-200 og hadde stort sett bare den på kamera hele tiden...

Hva bør jeg velge da??

Lenke til kommentar

Det finnes også Panasonic 14-150, men den er veldig kostbar. Jeg tør ikke tenke på hva det ville koste å bestille den gjennom forhandler i Norge.

Olympus' "superzoom" er å ha både 14-42 og 40-150. Billigere og bedre enn alternativene, men du må bytte objektiv litt..

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Den regnes som det nest dårligste objektivet i Olympus stallen ...

Sigma har noen veldig OK objektiver du kan bruke; 18-50mm f/2.8, 105mm f/2.8 Macro og 150mm f/2.8 Macro

Tom

Jeg bare lurer: Hvilket er det dårligste :) ?

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer: Hvilket er det dårligste :) ?

ZD 17.5-45mm f/3.5-5.6 - den selges ikke en gang i Norge, tror jeg.

Nå er disse to de eneste som betegnes som "dårlige" i Olympus sin objektivpark. 17.5-45mm er vel på nivå med en korrekt justert utgave av Canon sin 18-55mm (uten IS).

Tom

Lenke til kommentar
Hva har du fra før?

Jeg vil ikke anbefale en såkalt superzoom greie.

Som tomsi nevner så skal 18-180mm være rimelig dårlig sammenlignet med de andre objektivene til Olympus. Men det er eneste alternativet hvis du skal nå langt og ha den montert på hele tiden.

Jeg har bare den orginale som fulgte med kameraet, en 14-42 mm linse.... Så lurer i grunn bare på hvilken jeg skal kjøpe som nr 2.... ønsker en som jeg i grunn kan bruke til alt. Altså slippe å bytte objektiv hele tiden. Ønsket å kunne sitte litt unna min lille sønn f.eks, og komme nærmt innpå kan når han sitter å leker for å få de beste øyeblikksbildene :)

Lenke til kommentar
Jeg har bare den orginale som fulgte med kameraet, en 14-42 mm linse.... Så lurer i grunn bare på hvilken jeg skal kjøpe som nr 2.... ønsker en som jeg i grunn kan bruke til alt. Altså slippe å bytte objektiv hele tiden. Ønsket å kunne sitte litt unna min lille sønn f.eks, og komme nærmt innpå kan når han sitter å leker for å få de beste øyeblikksbildene :)

Hvis du er inne; så vil de ekstra millimetrene på en 14-54mm eller en 12-60mm holde. Men dette er ganske dyre objektiver. Dog av meget bra kvalitet.

Jeg tror det mest fornuftige for deg er å spe på med en 40-150mm f/4-5.6 og heller bytte objektiver innimellom.

Som sagt, så er 18-180mm det eneste alternativet.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...