Gå til innhold

Diskusjon og debatt rundt den nye våpenloven!?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teit lov. Det eneste den går utover er de som skal ha våpen på lovlig vis, det er den gruppen som straffes.

Vil tru det ikke har en smule effekt på kriminelle, det er ikke gjennom pistolklubber de får tak i våpen.

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen har noe i mot at man må være i en klubb, 6 mnd først osv. Man vil jo bruke pistolen også og klubben stiller med baner og knonkurranser og det er jo hele poenget.

Det er vel ingen vits i å skaffe et våpen med kun et kurs og en politiattest for å så ha det hjemme bare. Hva skal man med det da?

 

Jeg er medlem i trondheim pistolklubb og vil jeg ha en 9mm må jeg søke og grunnen er da at jeg vil skyte i grovpistolkonkurranse.

Og da gjør det vel ikke noe å være medlem i noen klubb.

Men 21 er litt strengt synnes jeg.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

En liten kommentar til de som ønsker å gjøre våpenlovene strengere for å redusere kriminalitet med våpen. Hva med å gjøre det vanskligere å komme over grensen til Norge med våpen? Det er faktisk veldig enkelt. Kjøp noen våpen i et eller et annet land, hent dem over grensen og selg dem i Norge til kriminelle. Grensekontroll i Norge er helt fraværende, så det er ikke veldig vanskelig, spesielt med litt hjelp. Da trenger man ikke en gang å bruke jaktvåpen, men man kan bruke ordentlig våpen. Med tanke på at de færreste raner banker med en rifle, så er det nok smugling som fører til flest uregistrerte våpen i Norge.

 

Høres ut som en mye bedre ide enn å redusere frihetene til alle som jakter. Og hva med å ha litt flere politi i gatene. Det ville nok ha hjulpet mot kriminalitet betraktlig, men jeg ser ingen statsviter foreslå det.

 

Og ja det koster penger, men det koster penger å ha 11% av befolkningen i arbeidsdyktig alder på trygd. Det koster også penger å ha et sykefravær på 8%, pluss sykefravær som staten ikke betaler for. Dette koster faktisk 100 milliarder kroner. Det er 10 ganger politibudsjettet og flere hundre ganger det Norge bruker på grensekontroll. Norge kunne absolutt ha tatt seg råd til litt bedre grensekontroll og ha litt bedre sikkerhet for de som bor her.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

En ny våpenlov er bare tull. Og det politikerne vrøvler med om å begrense tilgangen på våpen for å unngå kriminelle handliger osv. er rent idioti.

En streng våpenlov hindrer bare de som følger loven. Kriminelle som vil ha våpen til å begå kriminelle handlinger klarer å få tak i de våpen de vil ha uansett.

 

Det burde i ugangspunktet være lov for alle lovlydige voksne personer å ha våpen i Norge, slik det er i mange stater i USA.

Hvis det ble lov for lovlydige borgere å ha våpen for selvforsvar, så ville kriminaliteten gå ned og ikke opp.

 

USA? Virkelig, du vil vise til USA?

 

Der hører du ikke om drap på nyhetene med mindre det er massemord eller drap på en kjent person. Her hører vi om hvert eneste ett. Vi vil redusere volden, ikke eskalere den.

Lenke til kommentar
Men jeg hadde da for pokker ikke følt meg trygg dersom naboen kunne det også.

 

Og hvorfor ville du ikke følt deg trygg om naboen haddde våpen ?

 

 

Poenget er at nettopp naboen har hatt våpen i følge opplysninger om at det har vært ca 500 000 uregistrerte våpen i Norge.

 

Dette uten at det har vært noen større skuddvekslinger naboer i mellom!

 

Politikere bør se på hvem det er som bruker våpen til ulovlig virke...

Tror nok de fleste politikere vet hvem disse er, men tar hele befolkningen under en kam, grunnet sine egne feil angående feilslått innvandring og psykisk helsevern.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Det ble spurt i tråden om hva en skal med mer en 6 våpen.

 

Vel jeg er aktiv småvilt og storviltjeger, og skytter (rifle og pistol).

 

Til elgjakt trenger jeg selvsagt en rifle tilpasset de lovmessige kravene til slik jakt. I mitt tilfelle en rifle i 30-06 kaliber.

 

Til topp jakt på storfugl trengs en rifle i mye mindre kaliber og med høyere presisjon...jeg bruker en rifle i cal .222

 

Til rype og harejakt bruker jeg hagle. Den samme hagla brukes til andejakt også.

 

På skytterbanen er det stort sett en eneste rifle som er godkjent. Så dette trenger jeg en egen rifle til.

 

Jeg driver også aktivt med leirdueskyting. Som er en OL gren. Dette krever også en egen hagle som er spesielt tilpasset denne sporten.

 

Og som aktiv pistolskytter innen flere grener trenger jeg flere pistoler. For å dekke mitt behov dreier det seg om 4 forsjellige pistoler og revolvere.

 

Da er jeg oppe i 9 våpen allerede. Og har ikke engang nevnt svartkruttskyting, skiskyting, luftgevær, og alle de andre grenne innen skyttersport og jakt jeg kunne drevet med, som hver krever sitt spesialierte skytevåpen.

 

Jeg kan overhodet ikke se hvorfor POD, skal ha noen som helst grunnlag for å begrense min tilgang til idrett og friluftsliv gjennom å begrense hvor mye lovlig sports og friluftslivutstyr jeg skal få lov å eie.

Lenke til kommentar

Det er ikke like svart som du framstiller det her... Grensa på seks våpen gjelder bare jaktvåpen, våpen til konkurranseskyting, altså leirduehagla, bane-Saueren og pistolene (og evt. svartkrutt og skiskyting -luftgevær er ikke søknadspliktig, med mindre du skal ha grovere kaliber enn 4,5 mm) kommer utenom.

 

Greit nok. Jeg ville bare opplyse om at folk kan ha bruk for flere våpen. Alt ettersom hvilke jaktformer og grener innen skyttersporten man driver med.

 

Så lenge våpnenen oppbevares og brukes i henhold til regelverket, er det ingen grunn til å begrense antallet våpen man kan eie.

 

Å diskutere våpen til selvforsvar er forøvrig bare tøv. Det er ingen som har eller får bæretilatelse til dette i Norge i dag.

 

I norsk våpenkultur brukes våpen kun til jakt og sport. Samt at skytterlagene spilte en viss rolle i totalforsvaret da de drev opplæring og holdt våpenferdigehetene oppe i en sivilbefolkning som kunne mobiliseres. Men i dag er jo forsvaret i realiteten nedlagt, og ungdommen er redusert til en gjeng veike pingler, så det er kun jakt og sport som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...